Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Båtrenovering Glasfiberbåt Trifoil GT100


NQ88

Recommended Posts

Tjena!

Har suttit och kikat i de andra båtprojekts-trådarna och blev sugen på att göra en egen tråd då jag själv

är i planerings-stadiet på att renovera min egen buske till båt, Dels för att kunna kika tillbaks på och för att kunna ställa lite(jättemycket) frågor om hur jag ska bära mig åt :)

Båten är en Tre-kölig gammal styrpulpet av okänd årgång, har fått fram modellnamnet och tillverkaren efter mycket sökning tidigare :)

Alltså en "Trifoil (Norskt?) GT 100" på ca 5,2x2 m

Båten användes förra året en del efter inköp och det lades trallgolv i den, som tyvärr blev dåligt direkt och slutade som en vedhög i båten

Båten i sig är helt grym för fiske, formen med 3 kölar gör verkligen att den inte sviktar överhuvudtaget i vatten. riktigt gott om utrymme också.

 

Tanken nu är att det ska bli totalrust, det ska slipas spacklas plastas och sprutlackeras i slutänden. det får ta den tid det tar och det får kosta !

Kommer uppdatera så fort något nytt har blivigt gjort!

Ny slip och diverse andra verktyg har inhandlats i dagarna och första rycket skall till i helgen med att börja demontera och därefter gå på med slipmaskinen !

 

5.jpg

Första bilden är från förra året innan trallen blev förstörd.

 

1.jpg

Så har ser alltså golvet ut i båten i skrivande stund. Utrymmet i fören skall bli med golv och eventuellt en snurrstol

 

2.jpg

Båten lite mer i helhet, Börjat montera bort de vansinnigt fula hemmbyggda rutorna som satt på vid köp

Förhoppningen är att kunna fixa till betydligt lägre snyggare rutor i Plexi framöver.

 

4.jpg

En snabbt ihopsnickrad soffa från förra sommaren som är hem åt Batteri, kylbox & ankare just nu. skall göras om även detta!

 

Mina första frågor just nu är !

Hur ska man fixa till golvet på bäst sätt? Glasfiber matta & Polyester?

Tips på spackel/polyester eller vad jag nu kan använda mig utav för att få båten tät och slät?

 

 

MVH K! :D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt snygg skiss och kul projekt!

Jag skulle försöka behålla lägstanivån för golvet i båten så låg som möjligt så inte sjöegenskaperna förändras. Det verkar ju vara en väldigt slät och fin botten så den biten känns ju bra. Är det länspump/självläns i båten? Vad väger den? Vad har du tänkt dig för motor? Hur upplever du den i sjön? Jag antar att du ska behålla de båda stolarna du hade bakom styrbord/barbord pulpet?

Spontant ser det ut som en väldigt bra fiskeplattform.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns intresse!

Japp vill inte bygga upp golvet nämnvärt. ratten sitter redan lågt som det är :)

Golvet känns rakt och hyfsat slätt, dock upplever jag att det känns mjukt att gå på det, så tanken är att kanske lägga på

någon inte allt för tjock typ av plywood och sedan en matta på det.

Båten ska vara självlänsande men har det har funkat sisådär, har fått köra med en mindre länspump

Båten är tung, känns när man trailar den. exakt vikt vet jag inte men uppskattningsvis 500 kg? det utan någon inredning t.ex stolarna. Motorn som sitter på i nuläget är en Mariner 30hp 4t -2009, den är väl egentligen för klen för båten men går så pass fint så jag känner ingen stress att byta som det är nu :) men sitter någon på en större motor dom är sugna på att byta mot en mindre så är det intressant! Båten går grymt stabilt i vattnet, det har hänt att vi har stått 2-3 stycken över ena sidan ett par gånger utan att båten har tiltat nämnvärt.

Stolarna kommer jag väl behålla till en början, pelarna jag snickrade ihop förra sommaren funkar bra men väger en hel del, kommer sikta på att få bort så mycket vikt som möjligt såsmåningom - och då blir det nog alu-pelare istället!

OT - verkar få ordentliga mellanrum när jag byter rad, går det att ändra? :)

MVH K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 9 juni 2016 at 7:04 PM NQ88 sa:

Kul att det finns intresse!

Japp vill inte bygga upp golvet nämnvärt. ratten sitter redan lågt som det är :)

Golvet känns rakt och hyfsat slätt, dock upplever jag att det känns mjukt att gå på det, så tanken är att kanske lägga på

någon inte allt för tjock typ av plywood och sedan en matta på det.

Båten ska vara självlänsande men har det har funkat sisådär, har fått köra med en mindre länspump

Båten är tung, känns när man trailar den. exakt vikt vet jag inte men uppskattningsvis 500 kg? det utan någon inredning t.ex stolarna. Motorn som sitter på i nuläget är en Mariner 30hp 4t -2009, den är väl egentligen för klen för båten men går så pass fint så jag känner ingen stress att byta som det är nu :) men sitter någon på en större motor dom är sugna på att byta mot en mindre så är det intressant! Båten går grymt stabilt i vattnet, det har hänt att vi har stått 2-3 stycken över ena sidan ett par gånger utan att båten har tiltat nämnvärt.

Stolarna kommer jag väl behålla till en början, pelarna jag snickrade ihop förra sommaren funkar bra men väger en hel del, kommer sikta på att få bort så mycket vikt som möjligt såsmåningom - och då blir det nog alu-pelare istället!

OT - verkar få ordentliga mellanrum när jag byter rad, går det att ändra? :)

MVH K

Härlig båt att ta dig an, kommer nog bli riktigt bra! Och blir det i närheten av den snygga skissen så kommer det bli grymt!

Jag skulle nog rekommendera dig att inte lägga en plywoodskiva och plasta in ovanpå det befintliga golvet. Då får du två "tätskikt" på varsin sida om plywooden, när det sedan kommer in fukt där så kan det bli mögligt och jävligt rätt snabbt. Vill du stadga upp golvet skulle nog jag ta bort befintlig plast och lägga en skiva ovanpå den befintliga skivan för att därefter plasta in den.

När det gäller radavstånden vet jag inte, för mig ser det bra ut. I webbvärlden är ett vanligt entertryck = nytt stycke, så då blir det lite avstånd. Vill du bara göra ett radbryt får du trycka shift + enter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg nu att du inte tänkt plasta in plywoodskivan, utan bara lägga matta på den. Det funkar ju, men du får nog räkna med att byta ut den efter ett par säsonger, men ligger det bara matta på, så är det ju ett lätt jobb :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Halloj! i kombination av dåligt väder, helgfiske och jobb har det inte hänt mycket ännu. annat än lite material-inköp :)

Testat slipa ner utvändiga lacken skall göra ett försök att vända båten uppochner under helgen för att gå över undersidan av den! skickar upp bilder när det har hänt något nämnvärt :)

 

Upplever att golvet är väldigt mjukt, därför jag funderar på en stabil skiva. tror det blir problem att fästa tex stolar i nuvarande golv. men kanske funkar att bara göra rent slipa och plasta över det gamla golvet då? har funderat på durkplåt att lägga ovanpå ev. :P

 

MVH K!

Redigerad med NQ88
Eek
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 14 juli 2016 at 9:49 AM NQ88 sa:

Upplever att golvet är väldigt mjukt, därför jag funderar på en stabil skiva. tror det blir problem att fästa tex stolar i nuvarande golv. men kanske funkar att bara göra rent slipa och plasta över det gamla golvet då? har funderat på durkplåt att lägga ovanpå ev. :P

Upplever du att golvet är mjukt så kan det nog vara värt att kolla upp det. Börja borra ett mindre hål i golvet och känn på spånet du får upp om det är fuktigt. (Jag antar att du har dubbelskrov). För om träet under plastgolvet är dåligt så är det bara en temporär lösning för dig att lägga något ovanpå. 

Om det är fuktigt under, så gör två något större hål i olika ändar av båten och låt luft cirkulera i mellanskrovet, typ med kupevärmare eller liknande.. Så att du torkar upp det ordentligt innan du sätter igång. Förstår om det känns tråkigt att lägga tid på, men kan vara väl så mycket värt i efterhand.

Är det inte fuktigt, så är det antingen bara klen konstruktion, eller så har det varit fuktigt så att det tagit skada. Se då till att det inte läcker in vatten i mellanskrovet någonstans innan du påbörjar påbyggnationen.

Good luck! :D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Det tog närmare året innan det hände nåt :P

Förhinder blev det en drös förra året men nu är det igång!

Började i måndags med att få bort det sista på båten och har idag börjat riva ur durken, flytskummet är så sjukt tungt och blött så det blir nog galet många kilo lättare när det är borta

Hoppas på att det inte blir grisväder i veckan så ska det nog hända en del ^_^

 

 

3.jpg

2.jpg

3.jpg

1.jpg

unspecified.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket spännande projekt. Hur ska du göra med flytskummet framöver? Jag funderade på om man kanske bara kunde fylla upp med luftfyllda plastkuddar (precis som man Ockelbo gjort i min båt) och sen lägga på ett golv av marinplaywood? Det känns som en väldigt enkel och lätt lösning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att se att du kommit igång. Just det där med fördröjningar har en tendens att dyka upp :P
 

Av bilderna att döma gör du ju helt rätt som river ur durken och flytskummet. Luftfyllda plastkuddar som Jonas tipsar om låter ju som en bra idé. Eller, allt är nog bättre än blött och tungt flytskum :D 

Håller tummarna för vädret så att du kan kämpa på, följer med spänning! (Och viss avundsjuka när du börjar närma dig det som syntes på skissen ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med luftkuddar ska jag helt klart ha i åtanke!

Har även funderat på att skippa skummet och bygga upp med balkar för att få stabiliteten, kanske även få till nån sort stuvutrymme i golvet. får väl slänga ner ett par fendrar om inte annat :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Regn snö, storm och åter snö så har det inte hänt så mycket förns sista dagarna nu. all skum är ur och lite rengöring gjort. lite plastning och lagning förhoppningsvis dom kommande dagarna. en del skador men i stort sett ganska fin i plasten ^_^

 

 

4.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande projekt att följa! Var det inte möjligt att separera skroven, och hur ser skicket ut på akterspegeln? Är det också något du ska åtgärda, speciellt om du ska hänga på en tyngre motor i framtiden :) Ser fram emot fler uppdateringar/bilder av projektet! Kämpa ???

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En del har hänt! dåligt med uppdatering men mycket gjort på båten istället! :)

Golvet är plastat och grundmålat samt båten slipad och målad 2 lager.

Finns fortfarande en hel del kvar att göra

Även sidorna byggda och målade. Motor hemma från lagning och man börjar se slutet. hoppas på att kunna få ta någon tur innan snön faller :) På mobilen nu och har flera bilder hur det gick till hemma jag kommer ladda upp senare.

Gammal båt och det har kanske inte varit så noga vissa gånger, mest sugen på att få den sjöklar just nu :)

MVH K!

 

 

aa.jpg

bb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska se till att ta någon bra bild på akterspegeln nästa gång jag far dit.

Något mer lager med färg och på med relingslist och utrustning står på schemat för nästa pass

Rutor, Räcken samt platform fram kommer nog bli vinterprojekt, känns inte så bråttom med än så länge :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite fler bilder på regelverket under golvet, man är ingen proffsnickare men jag hoppas på att det ska hålla för ett par stycken i båten ett bra tag framöver :) sista bilderna är från idag 30/8. funderar på att försöka få tag i nån typ av gummimatta/industrigummimatta att lägga över golvet såsmåningom. mest för att inte slita på det allt för mycket.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

6.jpg

5.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...