Text: Jonas Nordigårds
Foto: Jonas Nordigårds & Robin Norlén

Åland är en plats som lockar många av oss sportfiskare. Dess skärgård förknippas med ett enastående bra fiske efter framförallt gädda och abborre men området ger även fina möjligheter till fiske efter havsöring och lax. Edgesportfishing är just nu här för att rodda med finalen i Gäddfajten som avgörs i helgen. Innan tävlingsdeltagarna anländer har vi tagit oss tid till ett par dagars fiske efter både gädda och abborre. Är förhållande rätt har man alltid möjlighet till ett riktigt bra fiske och både jag och Robin anlände till boendet vid Rundbergs Stugor med betesboxarna laddade till max och med ett självförtroende på topp. Nu skulle storgäddan upp.

Den här gången hade vi både tur och otur med vädret. Efter första dagens kvällsfiske i kylig nordanvind och med fallande lufttryck med bara några få smågäddor fångade så var vi inte speciellt kaxiga när grabbarna i stugan bredvid kom över för lite fiskesnack. De hade haft lika tuffa förhållanden som oss. Diskussionerna gled snabbt in på bättre minnen istället för att älta första kvällens misslyckade turer.

Nästa dag vaknade vi upp till en klarblå himmel, en lätt bris och en svagt värmande höstsol som kämpade sig upp över trädtopparna. Det här kändes perfekt och efter en snabbtitt på yr.no konstaterade vi att även lufttrycket hade stabiliserats. En stund senare var vi på väg till Ingmar Eriksson på Visit Åland som lovat att ta med oss till en plats han trodde skulle passa bra för dagen. Den här typen av spontanval av fiskeplats är alltid välkommet då det innebär att man med största sannolikhet kommer att fiska en plats som legat rätt i vind och som förhoppningsvis kan bli riktigt bra nu när vädret vänt till det bättre.

Väl framme hade vinden börjat friska i men den var inte lika kylig som dagen före. Förhållandena kändes fortfarande goda när vi gled ur båthuset strax efter 11 tiden. Den här tiden på året är det normalt ingen fördel att vara tidig. Vi hade en vattentemperatur på 11 grader och vid den temperaturen eller kallare, så är det nästan alltid så att bästa fisket sker mitt på dagen eller under eftermiddagen. Vi beslutade oss för att inleda dagen med gäddfiske och köra abborrfisket i ett strömsatt sund på vägen hem. Alla valde att köra med lite olika storlekar på beten, vilket är bra när man letar rätt teknik för dagen. Efter första driften längs en fin vassrugge hade vi inte haft en enda känning, men Ingmar trodde på platsen så vi valde att köra om samma drift igen och nästan direkt hade vi ett par efterföljare. Vi konstaterade att det förmodligen var rätt tröga gäddor vi hade att göra med så vi gjorde några justeringar på betesfronten. Mer ljud, ännu större gummijigg och mer markanta färger var några tankar. Nästan direkt small det på en finare gädda på min McRubber Shad 29. Härligt! Gäddan var i mycket god kondition och tillslaget stenhårt så det här bådade gott.

Efter någon timmes hyffsat fiske utan några riktiga toppfiskar tog vi beslutet att testa andra sidan av vassviken. Vi bestämde oss för att långsamt drifta ut ur viken och runda udden en bit norröver. Ingmar berättade att det fanns några fina djupbranter och grynnor längs rutten och det här visade sig snart vara ett vinnande koncept. Den här sidan av viken höll i stort sett bara grov fisk och alla i båten fick prova på att bända riktigt fin gädda innan vi tvingade oss till ett avslut för att hinna med abborrfisket. Robin fick anses som dagens gäddkung då han kunde stoltsera med två riktigt feta gäddor som båda föll för ett par olikfärgade Buster jerks.

Vi gjorde en förflyttning till abborrstället och Ingmar rekommenderade att vi skulle köra med jigg. Vi använde jiggskallar på 18 gram och jiggar på runt 10-12 centimeter riggade med en stingerkrok för bättre krokning. Platsen vi fiskade var lätt strömsatt med ett djup som varierade från runt fem till tolv meter. Abborrarna var på bra tag och när de första finare abborrarna kom upp bestämde vi oss för att spara ett gäng och satsa på en riktigt god abborrmiddag till kvällen. Efter en timmes kanonfiske rundade vi av och åkte hemåt för att sätta igång med middagsbestyren.

Det är få tillfällen som slår upplevelsen när man avslutar en kanonfiskedag med en middag på egenfångad fisk tillsammans med fiskepolarna. Åland bjöd oss på sin bästa sida och både fisket och middagen kommer garanterat leva kvar i våra minnen så länge vi lever.

Sugen på att testa fisket på Åland?

Diskutera gärna artikeln eller ställ frågor till oss i den här tråden i vårt forum: http://www.edgesportfishing.se/forum/topic/304-stora-gäddor-och-smarriga-abborrfiléer/#comment-1838

Jonas Nordigårds

Äger och driver Edgesportfishing.se samt Edgeflyfishing.com. Mina största intressen är fiske, outdoor, jakt, all form av sport och familjen.