Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Tips på allround haspelspö och rulle


Norlén

Recommended Posts

Tänkte införskaffa mig ett nytt haspelspö och rulle till detta till våren.

 

Kommer använda det till allmänt spinnfiske efter gädda och abborre, så typ 5-25g.

 

Gärna under 1000-lappen per del.

 

Har kikat lite på Shimano Forcemaster AX, Shimano Catana CX, Okuma Trio. Något av de spöna som är att rekommendera?

 

På rullsidan har jag sneglat på Shimano Sedona FD, Daiwa Crest och Okuma Trio. Någon som vet något om dem?

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag använder två haspelutrustningar när jag fiskar abborre.

 

Ena är ett Savagear Bushwacker 7,6 fot 3-18 gram tillsammans med en Penn Fierce 2000 rulle.

 

Det andra kitet är ett Okuma LureMania 8,2 fot 10-32 gram med en Okuma Safina Noir i 25 storlek.

 

Bägge två används till spinnfiske och dropshot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder två haspelutrustningar när jag fiskar abborre.

 

Ena är ett Savagear Bushwacker 7,6 fot 3-18 gram tillsammans med en Penn Fierce 2000 rulle.

 

Det andra kitet är ett Okuma LureMania 8,2 fot 10-32 gram med en Okuma Safina Noir i 25 storlek.

 

Bägge två används till spinnfiske och dropshot.

 

 

Har ett spö i hallen nu från Happyangler, som jag inte fått öppna än, så jag vet inte vad det är. Men det är en födelsedagspresent från svärmor. Troligtvis är det ett Shimano Forcemaster. Men får helt enkelt vänta med en recension tills isen släppt  :P  (Och jag fått öppna presenten)

 

Vilket av dina set gillar du mest?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ett Shimano Force Master 210 ML var det och jäklar vad nöjd jag är. Perfekt för blandat spinnfiske. Det andas kvalitet och passar fint ihop med Shimano Catana 2500-rullen.

Dessutom är det lite spännande textur på spöt, vilket gör att det känns lite annorlunda mot alla andra spön jag har. Sånt är alltid skoj :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag fick inte vara nöjd så länge. För ett par veckor sedan under ett jerkpass, hade jag Forcemasterspöt stod i det stående spöstället i båten.

 

Mitt i ett kast fastar min buster jerk i haspelspöt o jag sliter av spötoppen som också går i två delar när den flyger iväg.

 

Gissa om jag var förbannad på mig själv....  :angry:  :ph34r:

 

Men det fick bli en anledning att byta upp mig lite, så nu fiskar jag med ett Shimano Beastmaster i stället.  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ett bra spö. Har själv ett par beastmaster jag är supernöjd med. :)

 

Jag har lagt ner det där med stående spön i båten. har flera spöhållare jag aldrig använder. Bästa sättet att förvara spön tycker jag är liggande mot båtrelingen. Ingen risk att man fastnar i dem då :)

post-12-0-85143400-1376723131_thumb.jpg

Nu är väl den bilden kanske inte bästa exemplet då vi har spön för fyra tekniker i två uppsättningar med oss.... ;) Men du fattar poängen.

 

Rent generellt sett har jag med mig ett spö och max ett reservspö.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat köra samma lösning jag med numera  :huh:  :rolleyes:

Men det krävdes att man gjorde bort sig innan man lärde sig.

 

Fast är man tre i min båt, så är det skönt att kunna ställa spöna upp, för att undvika att något trampas sönder i stället.  :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...