Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

var det marulk som jag såg?


Frida

Recommended Posts

Fiskade krabbor vid bryggan med yngsta dottern igår och det kommer en fruktansvärt ful ca 20 cm lång fisk fram till vår mussla. Det var inte mer än kanske 30 cm djup där så jag kunde titta noga på den, men det var dessvärre svårare att få en bra bild av den då det var en del tång i vägen.

 

Den hade iaf ett brett huvud med rundade lite taggiga fenor som stack ut åt sidorna. Kroppen var betydligt smalare än huvudet och hela fisken var mörkbrun med små ljusare fläckar. Minns att jag var rädd för marulkar när jag badade som liten och funderar på ifall det kan ha varit just marulk? Är dock osäker på ifall det var någon som då hade hittat på en historia föpr att skrämmas,  om glupska marulkar med stora munnar som kunde finnas där vi badade. Har sökt på nätet men det verkar ju som att den lever djupare? Eller bor de mer strandnära när de är unga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med all sannolikhet var det en Rötsimpa

 

En riktigt vacker fisk faktiskt. Ibland väldigt färggrann på buken, men det ser du först när du fått upp den :)

 

Kul och spännande att fiska. Släng i en agnad krok framför munnen och vänta en stund. De tar agnet riktigt lugnt och försiktigt - spännande att se vad som händer :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Håkan! Precis en sån var det. Läste lite om den och ser att den i våra trakter kallas för ulk, vilket sannolikt har bidragit till förväxlingen med marulk. Att den är glupsk och hugger på det mesta den ser kan ju vara förklaringen till historierna om att de gillar badande flickors tår ;) Du skrev iofs att den tar agnet lugn och försiktigt men jag läste om hur den hoppade upp ur ett akvarium och högg efter en nyfiken students halsband när hon böjde sig fram för att titta närmare på den :D

Vill ju gärna se den på närmre håll så det får bli till att ha krok med på nästa krabbfisketur och se om den är försiktig eller glupsk :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Håkan! Precis en sån var det. Läste lite om den och ser att den i våra trakter kallas för ulk, vilket sannolikt har bidragit till förväxlingen med marulk. Att den är glupsk och hugger på det mesta den ser kan ju vara förklaringen till historierna om att de gillar badande flickors tår ;) Du skrev iofs att den tar agnet lugn och försiktigt men jag läste om hur den hoppade upp ur ett akvarium och högg efter en nyfiken students halsband när hon böjde sig fram för att titta närmare på den :D

Vill ju gärna se den på närmre håll så det får bli till att ha krok med på nästa krabbfisketur och se om den är försiktig eller glupsk :)

 

Ulk som smeknamn på bohuskusten är egentligen Smörbult :)

Också roliga att fiska med kidsen. Det är lite mer action om man säger så. Tyvärr ganska sällan de är över en decimeter!

Min brorsa var kass på att fiska när vi var små. Men han var en djävel på att agera Ulkdängare!

 

Jodå, de tar försiktigt men när de väl har bestämt sig så är det inget som hindrar deras framfart. Det försiktiga ligger i att de kan ligga länge och titta på din agnade krok. Emellanåt simmar de ännu närmare kroken. Innan sista "anfallet" kan de ligga en minut på en decimeters avstånd och bara kolla :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack Håkan! Precis en sån var det. Läste lite om den och ser att den i våra trakter kallas för ulk, vilket sannolikt har bidragit till förväxlingen med marulk. Att den är glupsk och hugger på det mesta den ser kan ju vara förklaringen till historierna om att de gillar badande flickors tår ;) Du skrev iofs att den tar agnet lugn och försiktigt men jag läste om hur den hoppade upp ur ett akvarium och högg efter en nyfiken students halsband när hon böjde sig fram för att titta närmare på den :D

Vill ju gärna se den på närmre håll så det får bli till att ha krok med på nästa krabbfisketur och se om den är försiktig eller glupsk :)

 

Hej Frida!

 

Jag lyckades fånga en förra sommaren från en brygga i Tylösand, när vi egentligen var på jakt efter plattfisk.

Utseendet är helt klart bland de fulare vi har i Sverige, så vi var lite skeptiska till om vi vågade ta i den, eller om den skulle ha några giftiga taggar.  :P

 

Så ett glidtackel agnat med räka vet jag fungerar för att fånga dem i alla fall. Håller tummarna för att du får upp någon!  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De tar på fluga också om det vill sig väl :)

 

attachicon.gifDSC06026 (Large).JPG[/quote

] precis en sån var det :D

Jag har varit i Dalarna ett tag nu så det har inte blivit några turer till "riktigt hav" men Didrik 9 år har varit några dagar på brännö och fått upp 27 stycken!!! Gissa om han var lycklig efter det :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De tar på fluga också om det vill sig väl :)

 

attachicon.gifDSC06026 (Large).JPG[/quote

] precis en sån var det :D

Jag har varit i Dalarna ett tag nu så det har inte blivit några turer till "riktigt hav" men Didrik 9 år har varit några dagar på brännö och fått upp 27 stycken!!! Gissa om han var lycklig efter det :)

 

Världens lyckligaste unge :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Fick en ful förra året o efter lite googling så va ja säker på att de va en Marulk (ja så säker man kan vara när man står o söker på mobilen med liten skärm i halvmörkret) men ni har nog säkrare ögon o avgöra vad det är än jag  :P Tog den på botten mete agnad med saltad stagge sill i jakt på plattfisk  :P post-12420-0-35767400-1395714232_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en ful förra året o efter lite googling så va ja säker på att de va en Marulk (ja så säker man kan vara när man står o söker på mobilen med liten skärm i halvmörkret) men ni har nog säkrare ögon o avgöra vad det är än jag  :P Tog den på botten mete agnad med saltad stagge sill i jakt på plattfisk  :P attachicon.gifDSC_0039.jpg

 

En klockren Rötsimpa!

 

Hade du kollat undersidan av firren så hade du inte tvekat heller.

Marulken har mycket bredare huvud och ett märkligt stort underbett :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...