Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Backslag mitt i kastet


Norlén

Recommended Posts

Det är mitt första år med multirulle, och jag har mycket kvar att fila på för att bli bra på att kasta.

 

Ett problem jag har att jag får backslag mitt i kastet. Får ut betet ca 15-20 meter, och då tar det tvärstopp. Detta har lett till att linan gått av en gång, och nu senast var det tafsen som slets av. Surt, framförallt att bli av med jerkbaits.

 

Jag kör med en Ambassadeur 5601 JB och försöker ställa magnetbromsen så hårt jag kan, men då blir det så tungt att veva i stället. 

 

När jag vrider åt magnetbromsen så funkar det i några kast, sedan måste jag vrida åt igen. Brukar bromsen ge med sig så lätt? Känns som att om jag ställt in bromsen, så borde den väl hålla sig i det läget?  :wacko:

 

Men framför allt, vad gör jag för fel när jag får backslag?

 

HJÄLP  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen funderar jag lite över ett ljud som min rulle ger ifrån sig. Det är precis som ett skavande ljud både vevar in och kastar. Extra högt lät det när jag var ute i regn och kastade.

 

Har försökt smörja med både olja och fett enligt instruktionerna, men ljudet är kvar. Ibland kompletteras detta av ett...hmm.. knarrande ljud beskriver nog detta bäst. (Typ ljudet som är när man vrider på bromsen på en haspelrulle).

 

Ingen som vet vad detta kan vara? Alla rullar kanske låter så?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara något vajsing på den rullen....

 

Jag har i och för sig aldrig använt mag-rullar men de skall gå ännu mjukare än en "vanlig" Ambassadeur

Oljud skall det definitivt inte vara!

 

Plocka isär igen och kolla så att allt sitter där det skall sitta!

 

Bakslaget kommer från att du inte justerat "övervarvningsbromsen" korrekt.

Personligen tar jag bort densamma och kör med tummen istället.

Är som att lära sig cykla - har du en gång lärt dig så sitter det där för alltid. No-more-haspel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyckades igår ett helt fiskepass utan något backslag, och utan att justera bromsen. GENOMBROTT!  :P  :P

 

Och i början av passet var rullen riktigt tyst, jämn och fin. Det skavande ljudet fanns men hördes endast om jag lyssnade riktigt nära rullen. Men efter ett tag kom det klickande (bättre beskrivning än knarrande) ljudet tillbaka. Så jag vet inte om det har något att göra med att rullen eller linan blir blöt. 

 

Ska ta och ringa ABU i veckan och se vad de säger. Vågar inte plocka isär den sidan där veven sitter. Då är jag orolig att jag inte får ihop allt igen.  :wacko:  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara något vajsing på den rullen....

 

Jag har i och för sig aldrig använt mag-rullar men de skall gå ännu mjukare än en "vanlig" Ambassadeur

Oljud skall det definitivt inte vara!

 

Plocka isär igen och kolla så att allt sitter där det skall sitta!

 

Bakslaget kommer från att du inte justerat "övervarvningsbromsen" korrekt.

Personligen tar jag bort densamma och kör med tummen istället.

Är som att lära sig cykla - har du en gång lärt dig så sitter det där för alltid. No-more-haspel!

 

Håkan, kör du enbart multirulle? Även för lättare spinnfiske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håkan, kör du enbart multirulle? Även för lättare spinnfiske?

 

Inte så ofta jag spinnfiskar överhuvudtaget längre. Men händer det så är det enbart Ambassadeur, i alla viktklasser.

 

Använde, ända fram till en olycka förra året, min Ambassadeur 1750 från 1970-talet. En kalasrulle bara man tog bort allt vad bromsar hette :)

Olyckan bestod i en verktygslåda som välte över rullen i bagageutrymmet i bilen. Ena gaveln blev skev och nu är den obrukbar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte så ofta jag spinnfiskar överhuvudtaget längre. Men händer det så är det enbart Ambassadeur, i alla viktklasser.

 

Använde, ända fram till en olycka förra året, min Ambassadeur 1750 från 1970-talet. En kalasrulle bara man tog bort allt vad bromsar hette :)

Olyckan bestod i en verktygslåda som välte över rullen i bagageutrymmet i bilen. Ena gaveln blev skev och nu är den obrukbar...

 

Synd på en så fin å gammal rulle. Att en sketen verktygslåda skulle få sätta stopp för den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, kan tyckas. Men man har bara sig själv att skylla.

De sista 25 åren har den ALLTID legat bak i bilen - någon gång händer det :)

 

Fast hade den gått sönder vid fiske, så hade det varit mer passande. Men det brukar de tåla  :P

 

Har fiskat några rundor till nu, och har inte haft ett enda backslag... (ta i trä)  :P  Det tar sig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast hade den gått sönder vid fiske, så hade det varit mer passande. Men det brukar de tåla  :P

 

Har fiskat några rundor till nu, och har inte haft ett enda backslag... (ta i trä)  :P  Det tar sig!

 

Man lär sig ganska fort bara man har tålamod och tar sig över "första tröskeln"

Som sagt, nylonlina är bra grejer i början!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...