Hoppa till innehåll
Norlén

Service av Daiwa Lexa 300 HSL

Recommended Posts

Tror jag får inleda detta med en liten story om varför min Daiwa behövde service. Det blir roligare så, i alla fall för den som läser. 

 

Tidigare i höstas så lyckades jag vinna en Daiwa Lexa 300 HSL. Efter att ha läst grymma recensioner om den och bara hört goda ord, så var jag ivrig att få komma ut och testfiska med den.

 

Den var fantastisk. Ända tills jag efter några kast förbryllat insåg att rullen flög iväg i kastet. Jag hade helt enkelt skruvat åt för löst när jag satt fast den på spöt. Innan jag insåg vad som hade hänt så hade rullen landat fyra meter under mig i älven. Något irriterad över mitt misstag så börjar jag dra i linan och inser något lättad att den måste ha landat på veven så att rullen låst sig. Jag slapp helt enkelt dra ut hela linan för att få upp rullen.

 

Vi fortsätter fiska, rullen går fortfarande fint. Tills jag 20 minuter senare ännu en gång kastar iväg rullen.  Än i dag fattar jag inte hur jag kunde skruva fast rullen så j*vla illa två gånger. Det blåser en hel del och är strömt, så båten driver sakta iväg samtidigt som jag börjar dra in lina. Den här gången har jag inte lika tur, jag tvingas dra ut all lina innan jag kommer kunna få upp rullen. När jag väl dragit ut all lina från rullen så har båten drivit iväg en bit, vilket innebär att rullen släpas en bit längs sandbotten.

 

Därav servicebehovet. Rullen rasslar lite hjärtskärande när jag försöker fiska med den efter det.

 

post-12038-0-75543000-1382633818_thumb.j

 

Så, väl hemma har jag inte så mycket annat val än att ta fram skruvmejsel, olja och fett för att ge den en omgång. När jag väl fått isär den är det en glad överraskning över hur enkel denna rulle är att göra rent och smörja. På bilden ser det ut att vara väldigt mycket smådelar, men jag upplevde denna rulle som ändå väldigt enkel att förstå till skillnad mot andra jag skruvat med.

 

Nästa gång jag servar den, vilket säkert blir någon gång i vinter, så ska jag försöka ta lite fler bilder och göra en liten guide för denna.

 

Finns det någon som är duktig och verkligen servar sina rullar i alla fall en gång per år?

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag pillar med min Ambassadeur 7000 någon gång emellanåt. Skulle uppskatta det till vart 5:e år kanske :)

 

Hur som helst, jag tror det var sommaren 2006, då var jag ute på Gule Rev och fick ett monsterhugg på nersläppet. Uppskattningsvis på 10-15 meters djup kan ha varit mer.

Firren drog iväg utav bara satan och rullen började rassla. Frenetiskt vevade jag in allt vad jag orkade mellan rusningarna och till slut fick jag ropa på kompisen som fick hälla vatten på rullen med en hink. Rullen skar ihop och det var nog rena turen att jag fick upp fisken. En felkrokad Gråsej på 10 kilo :)

 

Jag sökte runt bland vänner och bekanta om vad jag skulle göra med min klenod. Jag fick den trots allt i Konfirmationspresent 1979 så jag kände att det fanns ett visst affektionsvärde i rullen. Hittade till slut fram till en kille som hade firman UT Reel och han åtog sig att serva min klenod.

 

Skickade iväg den och det tog nog en vecka innan jag hade den på posten igen, 250 kronor fattigare.

Rullen var som ny!

 

Fortfarande är det min djuphavsrulle nummer 1 :)

 

 

Just det - hittade killen på nätet nu när jag kollade; http://www.utreel.com/se/

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skön historia!  :)  Inte mindre affektionsvärde i den efter det heller. 

 

Det är väl det som är det fina när man skaffar sig riktiga rullar med rejäl kvalitet. Då går bara enskilda delar sönder när det väl går sönder, och det är lätt och billigt att laga.

 

En billigare rulle har en tendens att skapa en kedjereaktion när något går sönder. Och vips har hela rullen brakat ihop.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 0 Gäster (Se hela listan)

    Det finns inga registrerade användare online

  • Inlägg

    • Två giganter i sportfiskevärlden väljer att gå skilda väger efter 26 års samarbete. Läs mer här: https://www.pr-inside.com/changes-in-the-distribution-agreements-between-rap-r4729778.htm CHANGES IN THE DISTRIBUTION AGREEMENTS BETWEEN RAPALA VMC CORPORATION AND SHIMANO EUROPE BV Rapala VMC Corporation
      Stock Exchange Release
      January 18, 2019 at 1:00 p.m. CHANGES IN THE DISTRIBUTION AGREEMENTS BETWEEN RAPALA VMC CORPORATION AND SHIMANO EUROPE BV


      Rapala VMC Corporation ("Rapala") and Shimano Europe B.V. ("Shimano"), together (“The Parties”), have agreed to terminate various distribution agreements between the Parties in some European countries and South-Africa.

      The Parties have agreed to terminate the distribution of Shimano-, G-Loomis- and PowerPro-branded fishing tackle products (“Shimano Products”) in France, Switzerland, Spain and Portugal effective July 1, 2020. Until this date, the respective Rapala distribution companies, fully owned and controlled by Rapala, will continue to distribute Shimano Products on an exclusive basis in these four markets. This means that the business will continue as usual until the date referred above and local Rapala distribution companies will be responsible for business on exclusive basis.

      At the same time The Parties have agreed to terminate the distribution of Shimano Products in Finland, Norway, Denmark, Sweden, Greenland, Iceland, Lithuania, Latvia, Estonia and South Africa effective October 1, 2020. Until this date, the respective Rapala distribution companies, fully owned and controlled by Rapala, will continue to distribute Shimano Products on an exclusive basis in all of these markets. This means that the business will continue as usual until the date referred above and local Rapala distribution companies will be responsible for the business on exclusive basis.

      At the same time The Parties have agreed to terminate the distribution of Rapala-, Storm- and Dynamite-branded fishing tackle products in Germany, The Netherlands, Belgium, Luxembourg and Italy effective April 1, 2019. At the same time distribution of Rapala- and Storm-branded products in the United Kingdom and Dynamite-branded products in Turkey by Shimano will end. Until this date, the respective Shimano distribution companies, fully owned and controlled by Shimano, will continue to distribute these Rapala Group -branded fishing tackle products on an exclusive basis in all of these markets. 

      There will be no change in the distribution agreements regarding Shimano- or Rapala Group-branded products in Rapala controlled jointly owned distribution companies in Russia, Belarus, Kazakhstan, Czech Republic, Hungary, Romania, Slovenia, Croatia, Serbia, Kosovo, Bosnia, Macedonia, Montenegro, Bulgaria, Albania and Moldova. Accordingly, there is no change in the structure and operations of the Rapala Shimano East Europe Oy and Normark Hungary Ltd -subgroup’s, which are jointly owned by Rapala and Shimano.

      In year 2017 Rapala Group’s sales of Shimano Products in the countries where the distribution agreement will terminate, as referred above, was some 26 MEUR, representing ca. 10 % of Rapala Group’s total sales. Year 2018 sales figures will be disclosed as part of announcing 2018 annual accounts.

      "We have been partners with Shimano for more than 26 years, but the world is changing. It has been agreed by Rapala and Shimano that in the countries referred above, it is better for both companies to control their own brands. While our partnership with Shimano will continue in the jointly owned distribution companies, we are sorry to see Shimano going their own way in several countries. At the same time this opens us several new opportunities. The large European markets which have been previously handled by Shimano will in the future be directly fully controlled by Rapala. We are already selling Rapala Group-branded rods and reels in some countries and we will intensify and accelerate the development of this category in the future. The separation from Shimano will also enable us to consider approaching the rod and reel category strategically on global basis”, says Jussi Ristimäki, President and CEO of Rapala VMC Corporation.

      RAPALA VMC CORPORATION

      Jussi Ristimäki
      President and Chief Executive Officer

      For further information, please contact:
      Jussi Ristimäki, Chief Executive Officer, tel. +358 40 700 1344

      Distribution: NASDAQ OMX Helsinki and Main Media

      Rapala VMC Corporation (“the Group”) is a leading fishing tackle company and the global market leader in fishing lures, treble hooks and fishing related knives and tools. The Group also has a strong global position in other fishing categories and it is one of the leading distributors of outdoor, hunting and winter sport products in the Nordic countries. The Group has the largest distribution network in the industry. The main manufacturing facilities are located in Finland, France, Estonia, Russia, Indonesia and the UK. The Group brand portfolio includes the leading brand in the industry, Rapala, and other global brands like VMC, Sufix, Storm, Blue Fox, Luhr Jensen, Williamson, Dynamite Baits, Mora Ice, StrikeMaster, Marttiini and Peltonen. The Group, with net sales of EUR 253 million in 2017, employs some 2 600 people in 42 countries. Rapala VMC Corporation’s share is listed and traded on the Nasdaq Helsinki stock exchange since 1998. Attachment Rapala VMC Corporation, Stock Exchange Release, January 18, 2019
    • Här kommer några bilder som visar min B16 in action i början av april förra våren.   
    • Det här är verkligen kul. Vi har väntat på den här DNA analysen som bekräftar att det är ett lokalt bestånd även i 8-fjordar. här kommer några filmer från de konstgjorda torskreven projektet fjordtorsk har anlagt i byfjorden utanför Uddevalla.   C1EBC3F4-CCE9-4BD5-B0BC-4365D4AFE12A.MOV BE4C53B7-37DA-4C7E-A413-B8F7AF507988.MOV BF15B0E5-6445-4B40-8B77-611B45446246.MOV
    • Glädjande resultat av forskning. Nu håller vi tummarna att det blir starkare bestånd.  https://marine.gu.se/aktuellt/n//ar-torsken-pa-vag-tillbaks-till-vastkusten-.cid1601286
    • Hej @Vassruggen Tycker absolut du ska gå upp en storlek från 7 tum om du har möjlighet. Jag körde med Onix 8 i min båt och det tyckte jag var en bra lösning. De nyare loden är mindre både utvändigt och i djup. Men jag var på gång att sätta in en Solix 10 i min B16AL med sidopulpet innan jag bytte båtmodell och jag har testat om den ryms i pulpeten och det fungerade utmärkt. Helix 9 är inte heller några problem. Jag har även en Axiom 9 pro liggande och när jag jämför måtten på den med Onix 8 så ser det ut som att även den kommer fungera bra. Just nu kör jag med en Solix 10 Mega Imaging i min B18CC. Det är ett fantastiskt bra lod (mega imaging ger enorm skillnad) som integrerar perfekt med talonen och Riptide BT i-pilot link motorn i fören. Det här systemet är väldigt tight sammansatt och lättmanövrerat så jag slår gärna ett slag för det. Men det har ju att göra lite med vad man har i övrigt? Just integrationen enheterna emellan gjorde  valet av ekolod till min Ockelbo enkelt.
    • Hej Ska köpa ett ekolod till min B16al(Sidopulpet), nån som har erfarenhet av modeller som är på 9 tum? Får de plats bakom den ”lilla” rutan på pulpeten? Blir det för stort? Ser man över när man sitter ned eller kommer det upplevas som att den ligger i synfältet. Ska man nöja sig med 7 tum..... Ja ni förstår säkert resonemanget.... All input är av intresse, nu är jag inte låst vi att jag måste köpa ett speciellt märke. Kan ju kanske skilja på storlek mellan olika märken men de bör väl vara någorlunda samma size tänker jag😀 Mvh Peter
    • Nypris 2000kr Bra skick vill ha 800kr
    • Dynorna är fortfarande kvar.
  • Ämnen

×