Hoppa till innehåll

Recommended Posts

10 hours ago Seaman sa:

Ok! Det kan ju förklara varför skenan inte fungerar tillfredsställande då givaren hamnar en bit utanför skrovet. Ska bli spännande att se skillnaden. Återkommer!

Precis. Väntar med spänning på en rapport :)

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering... Nu är ctek-laddare fast installerad i främre toften - grymt skönt att bara plugga in med landström när man kommer till bryggan 😁 Nu sitter det även en snabbkoppling till motorguiden kopplat till batteriet. Däremot avråddes jag att flytta ekolodsgivaren då själva givarfästet är något större än båtens fästplatta. Jag hade tre mekaniker som unisont sa att "Det kommer spruta ned hela motorn". De var också tveksamma till en så pass stor givare - att det kommer dränka motorn. Eftersom fisket är i full gång så avvaktade jag med att flytta lodet tills fisket inte är lika hett. Vi pratade om att jag lämnar in båten vid bättre tillfälle å att de då flyttar givaren. Funkar inte det så är det ju bara att flytta tillbaka.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Installerar just nu en nätverks switch så jag kan köra i-pilot Link som jag uppgraderat elmotorn till.

Vill ha switchen i luckan fram där jag har batteriet till motor och dit jag har nätverkskabel dragen till andra lodet. Blir absolut enklast om jag lägger switchen fram. Problemet är att det är fuktigt i luckan fram så den behöver bättre ventilation. Kom på en riktigt snygg lösning som jag tror ska räcka. Har nu borrat 15 stycken 8,5mm hål med fyra centimeters mellanrum som täcks av luckans list. Är ca  0,5-1,0 cm avstånd mellan luckan och hålen som nu skyms helt när luckan stängs. Gör ett försök. Hoppas det här räcker.

behöver switchen då jag nätverkar lodet i pulpeten med lodet fram för att kunna dela infon mellan loden. Behöver en nätverkskabel till elmotorn också för att i-pilot link ska fungera. Blir allt rätt kommer jag nu kunna rita en rutt direkt på lodet och exempelvis bestämma att båten ska följa en linje i en vik i 0,8knop medans jag kastar av den i lugn och ro. Tror det här blir helt lysande. Imorgon ska det testas på havsöringstävlingen Hakefjorden Cup som körs i Stenungsund 08:00-15:00.

29415F2D-2A44-4A1A-909D-1C74B15115B2.jpeg

E317C8D7-707E-4D61-8881-BCDF0901A506.jpeg

0C4A7013-6B11-4C45-A63A-964FBCC2B39D.jpeg

E90EC718-C919-40C8-8D00-1CC2950FAECE.jpeg

666234C1-F66D-4FCD-B5DF-492D2BB6FBD5.jpeg

87DAB289-558A-4145-A34B-F24AD89756B8.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hei, jeg har en B16AL 2017 modell og klarer heller ikke å få giveren til å fungere i hastighet og samtidig ikke sprute.. Jeg ønsker å gå over til en "THRU-HULL MOUNT" type giver som f.eks vist på vedlagte bilder...

107668551_cf-lg(1).jpg.9b1a3fd3ffef0038e58793d251d14c79.jpgcf-lg.jpg.6fe9105d38a4434e5d05fae96a55b772.jpg1091785332_cf-lg(2).jpg.daa92554d013e7b724f3217152dc5ad9.jpg

Da vil problemet med sprut elimineres fullstendigt. Jeg bruker båten mye på vinteren mens det er is på overflaten på sjøen og da er det veldigt lett å ødelegge disse vanlige "TRANSOM MOUNTED" (montert på akterspeilet) type giverne. (Jeg har klart å ødelegge slike giveren under manøvrering i is før) Det er selvsagt litt skummelt å lage et slikt stort hull under båten.. Er det noen som kan ha noen tips/ kommentarer på hva de tror om et slikt forslag?

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
20 hours ago Justin Payne sa:

Hei, jeg har en B16AL 2017 modell og klarer heller ikke å få giveren til å fungere i hastighet og samtidig ikke sprute.. Jeg ønsker å gå over til en "THRU-HULL MOUNT" type giver som f.eks vist på vedlagte bilder...

107668551_cf-lg(1).jpg.9b1a3fd3ffef0038e58793d251d14c79.jpgcf-lg.jpg.6fe9105d38a4434e5d05fae96a55b772.jpg1091785332_cf-lg(2).jpg.daa92554d013e7b724f3217152dc5ad9.jpg

Da vil problemet med sprut elimineres fullstendigt. Jeg bruker båten mye på vinteren mens det er is på overflaten på sjøen og da er det veldigt lett å ødelegge disse vanlige "TRANSOM MOUNTED" (montert på akterspeilet) type giverne. (Jeg har klart å ødelegge slike giveren under manøvrering i is før) Det er selvsagt litt skummelt å lage et slikt stort hull under båten.. Er det noen som kan ha noen tips/ kommentarer på hva de tror om et slikt forslag?

Intressant. Pratade lite med Erik på Comstedt om det här. Har du sideimaging på ditt lod ska du nog fundera på att ha en sideimaginggivare på varje sida av skrovet och kanske en tredje givare för att se 2D neråt.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Över tre års arbete med att fixa till den ultimata Ockelbo B16 AL fick tyvärr ett abrupt slut på Swedish Game Fair vid Tullgarn förra helgen. Jag och Frida låg längst ut på bryggan och visade upp båten och strax före 15:00 blev vi påkörda av en fullutrustad Nitro Z20 som körde rätt in i oss i mycket hög hastighet. Jag såg hela förloppet occh bedömer att den träffade oss i runt 40 knop. Jag och Frida låg och solade i soffan bak med ryggen mot relingen och vi han precis sätta oss upp och konstatera att vi skulle bli träffade och sen small det. Nitron for tvärs över vår båt, missade oss med max en meter, flög sen tvärs över bryggan och landade mitt på Daniels Crestliner på andra sidan bryggan. Daniel låg och solade i en hängmatta i den båten och som genom ett under klarade han att bli helt överkörd och kom undan med att bli mörbultad och få ett brutet finger. Nitron fick därefter stopp 10-15 meter från Crestlinern.

Daniel hämtades med ambulanshelikopter och polis och kustbevakning förhörde vittnen och inblandade. Vi hade en otrolig tur alla tre.

Nedan kan ni se skadorna på Ockelbon. Båten tog smällen förvånansvärt bra även om den i slutändan visade sig vara så pass skadad att försäkringsbolaget valde att lösa in båten. Jag har alltid känt att det är pansarvagnskänsla över min båt och efter det här är den känslan ännu större. Jag är otroligt glad att vi satt i Ockelbon och inte någon annan båt i tunnare aluminium eller glasfiber när vi blev påkörda. Nitron väger runt 1,5 ton och maxar 64 knop så det kunde gått precis hur illa som helst den här gången.

Så hur framtiden ut då? Jag har varit och kikat runt på en ny båt och till slut fastnade jag för B18 CC med en 75 hästars Evinrude. Jag har verkligen älskat min B16 AL och som sportfiskebåt för allroundfiske i sjö och inomskärs är det en helt underbar båt. Däremot bor jag sen ett år tillbaka heltid på Orust och sista året har jag fiskat nästan uteslutande havsöring och lagt i båten i havet. En B18 CC kommer ge mig andra möjligheter och just nu lockar havsfisket lite längre ut allt mer. 

Jag avslutar med lite bilder på hur båten såg ut efter olyckan och sen ser jag fram emot att starta en ny B18 tråd där vi kan diskutera Ockelbo B18 och hjälpa varandra att fixa till den ultimata B18 båten för sportfiske.

 

4BEED445-BCD7-41BB-B632-0AB5826302F8.jpeg

76EA1B78-A133-454A-B013-9758974F0A9D.jpeg

F8FFF80C-6E4A-4BE6-9D25-E457350661CF.jpeg

9DC8940E-3478-4332-A25C-5807F2C3ED69.jpeg

5DE23D02-EF21-4250-83FD-6F6DB6011994.jpeg

903C23BA-215F-4C04-A05B-9AA956C796B9.jpeg

3093CC49-50EA-454C-AFC0-3365A2F2414B.jpeg

CA7F21C3-1C1D-46E8-AC0D-78244005F504.jpeg

4216DC73-8BD8-4ED3-A8F5-B605DE019508.jpeg

5D70F020-80D8-43D6-B27B-71A8938FBF42.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Oj, oj jäklar vilken tur ni haft! Hoppas att mannen som skadades klarat sig. Vet man vad som hände, vad orsakade olyckan? Det är vid sådana här tillfällen man inser hur skört livet är. För några år sedan krockade jag med en älg men klarade mig utan skador. Ibland har man bara tur helt enkelt. 

Tråkigt med din båt och den tid du lagt ned men å andra sidan är det bara en båt. Blir kul att följa ditt nya båtprojekt. 

 

Ta hand om er!

mvh

Andreas

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Lite så känns det @Seaman bara skönt att det gick bra för alla inblandade helt enkelt. Det var otroligt nära att det kunde blivit total katastrof men nu var marginalerna med oss.

Fredag morgon drar de igång och monterar nya båten :) startar en tråd för den nu.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tur i oturen att det small i pansarvagnen. Bra att alla mår förhållandevis bra och lycka till med nya projektet. Jag blev med Ockelbo B16AL E-tec 60hk 2018 mittpulpet tidigare i år och är än så länge nöjd. Köpte den och fick bra service av Johan på Norrby Marin utanför Eskilstuna. Sen blev det en Motorguide Xi3 och en Garmin 92sv plus samt en GT-52 givare. Kanske att 54” kan vara lite kort rigg för spotlock vid HÖ fiske. Än så länge har den mest legat och gottat sig på trailern, en Tiki BP1000-RB. Kan flika in att saker jag är lite missnöjd med är orginalplattan till aktergivaren. Det är 90graders vinkeln och dess bredd som skopar och skapar det mesta sprutet. Jag gjorde mig ett eget alu-fäste som fungerar bättre med lite mindre sprut bak över motorn och in över aktern. Det borde annars bara vara att kapa ner orginalfästet med en bågfil så ska det fungera bättre. Det har inte blivit överdrivet mycket fiske än men efter ett par turer med 2-3 stadiga karlar i båten kan jag konstatera att jag är glad att jag valde max motor. Det kan gå lite tungt med fiskeutrustning :) Sen så rinner det in vatten genom nya självlänsen när man står stilla och fiskar på drift eller spotlock. Än så länge har jag inte stört mig så mycket på det då det varit ganska varmt och soligt. Det blir att hålla ögonen öppna efter någon form av gummikork att trycka i rören från durken när det är mycket folk och prylar i båten. Sen är det lite irriterande att alla stuvfacken inte har mutter på skruvarna till gångjärnen. Det är lite av en svag konstruktion, vissa går lätt att montera dit en mutter på medans andra är enbart gängade i godset. Bifogar bild på fästet som fungerar hyfsat för mig. Skitfiske. // Kennet

16232E82-30C2-4C5E-9570-3264870AE23F.jpeg

F029DBB6-DE93-461F-B604-AB3B0C9DFEBC.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

@David_kåge Nu han jag ju bara köra en månad med nya ventilationslösningen men min bild är att hålen löste problemet. Jag rev ju ut allt ur båten efter olyckan och den kondensbildning som fanns fram förr var då helt borta. 

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
På 6/7/2018 at 2:20 PM Kentakungen sa:

Tur i oturen att det small i pansarvagnen. Bra att alla mår förhållandevis bra och lycka till med nya projektet. Jag blev med Ockelbo B16AL E-tec 60hk 2018 mittpulpet tidigare i år och är än så länge nöjd. Köpte den och fick bra service av Johan på Norrby Marin utanför Eskilstuna. Sen blev det en Motorguide Xi3 och en Garmin 92sv plus samt en GT-52 givare. Kanske att 54” kan vara lite kort rigg för spotlock vid HÖ fiske. Än så länge har den mest legat och gottat sig på trailern, en Tiki BP1000-RB. Kan flika in att saker jag är lite missnöjd med är orginalplattan till aktergivaren. Det är 90graders vinkeln och dess bredd som skopar och skapar det mesta sprutet. Jag gjorde mig ett eget alu-fäste som fungerar bättre med lite mindre sprut bak över motorn och in över aktern. Det borde annars bara vara att kapa ner orginalfästet med en bågfil så ska det fungera bättre. Det har inte blivit överdrivet mycket fiske än men efter ett par turer med 2-3 stadiga karlar i båten kan jag konstatera att jag är glad att jag valde max motor. Det kan gå lite tungt med fiskeutrustning :) Sen så rinner det in vatten genom nya självlänsen när man står stilla och fiskar på drift eller spotlock. Än så länge har jag inte stört mig så mycket på det då det varit ganska varmt och soligt. Det blir att hålla ögonen öppna efter någon form av gummikork att trycka i rören från durken när det är mycket folk och prylar i båten. Sen är det lite irriterande att alla stuvfacken inte har mutter på skruvarna till gångjärnen. Det är lite av en svag konstruktion, vissa går lätt att montera dit en mutter på medans andra är enbart gängade i godset. Bifogar bild på fästet som fungerar hyfsat för mig. Skitfiske. // Kennet

Hur går det för dig med båten? Från 2018 körde man ju nya upphöjda durken på B16. Jag trodde det löste problemet med självlänsen? Fast när man står fram i båten och kör med frontmonterat så kanske det inte räcker till? 

Är du fortfarande nöjd med lösningen för givaren? Annars vet jag att Comstedt har tagit fram ett stänkskydd som även ökar givarens möjlighet att hålla kontakt med botten i högre fart.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 24 Gäster (Se hela listan)

    Det finns inga registrerade användare online

  • Inlägg

    • Angående sjösättning så fungerar det utmärkt att hantera en B18CC själv. Däremot har jag bytt till en tvåväxlad vinsch på min trailer (BK 1100 - http://www.brandtilagan.com/index.cfm?x=battrailer) då det var i tyngsta laget att vinscha med enväxlad. Det var så pass tungt att jag efter en halv säsong lyckades böja handtaget på orginalvinschen. Det är stor skillnad med hur skyddat man sitter precis som du säger. Pulpeten på B18CC är väl tilltagen och sitter man i stolarna så är det ett utmärkt skydd mot både vinddrag och stänk.  
    • Hur går det för dig med båten? Från 2018 körde man ju nya upphöjda durken på B16. Jag trodde det löste problemet med självlänsen? Fast när man står fram i båten och kör med frontmonterat så kanske det inte räcker till?  Är du fortfarande nöjd med lösningen för givaren? Annars vet jag att Comstedt har tagit fram ett stänkskydd som även ökar givarens möjlighet att hålla kontakt med botten i högre fart.
    • Tack, jag har lagt ner en hel del tid på att få till min drömbåt  Ja, det är stor skillnad i sjöegenskaper mellan B16AL och B18CC. Speciellt när det blir lite tuffare sjö. Jag bor på Orust och använder båten till 90% i fjordarna samt ytterskär i Bohuslän. Jag tycker B18CC är en helt fantastiskt bra båt för de förhållanden som råder här. Det är ganska stor skillnad i båtstorlek mellan båtarna då B18 inte bara är längre utan även ganska mycket bredare. Gillar även den framflyttade pulpeten på B18CC. Du kommer märka en väsentlig skillnad i sjöegenskaper om du uppgraderar från B16AL.
    • Flott båt du har. Har selv en B16AL og vurderer oppgradering til B18CC. Er det store forskjeller i sjøegenskaper? Tenker da på evnen til å kjøre relativt raskt gjennom typisk frisk bris sjø (bølgehøyde opp til 1 m). Syns B16 slår en del og blir ubehagelig og lurer på om B18 er vesentlig bedre? 
    • Tänkte jag skulle visa hur lösningen för ekolodet fram blev också. Jag drog ju klart alla kablar och installera ström och nätverk för ytterligare ett lod i samband med att jag köpte båten förra året men det var först i somras som jag hade utrymme att skaffa mig en Solix till. Jag hade ju en Solix 10 MSI generation ett i pulpeten så nu lyfte jag ut den och placera den där fram istället och så satte jag in en Solix 10 MSI+ G2 i pulpeten. https://www.comstedt.se/produkt/solix-10-chirp-msi-gps-g2  Lodet är lite snabbare men framförallt så har det Mega side imaging plus. Har man bara MSI+ i det ena lodet så kan man feed upp Mega side imaging i det gamla lodet också via nätverket så nu är det bästa upplösning på båda loden. Jag har kört ett gäng göspass och men även varit i vätter någon vända. det är en fantastisk upplösning med det här lodet och vid vätternfisket, vid fiske på runt 35 meters djup, så klarade lodet av att tracka fyra jiggar samtidigt så att alla som fiskade i båten kunde hålla koll på sitt eget bete även när alla fiskade ihop.  Gillar även lösningen med Ramfästet med D-kula som gör att jag kan placera lodet perfekt vid vertikalfisket men samtidigt kunna byta till en helt annan lösning om jag exempelvis fiskar gädda eller havsöring och vill se lodet i en annan vinkel.
    • En av de bättre grejerna jag fixat till båten i år är en spöhållare från Attwood som jag har satt på insidan av båten. https://www.westgear.se/produkt/transportspohallare-for-upp-till-6st-spon/ Spöhållaren är perfekt för att förvara tre kastklara flugspön men man kan även sätta i andra spön. det bästa är att spöna följer insidan på relingen så man slipper ha spön som sticker upp i båten. fiskar man fluga är det här extra bra. Till nästa säsong ska jag montera en likadan spöhållare även på andra insidan av båten.  Till spöhållaren medföljer ett corduraband med kardborre som spänner fast spöna i spöhållaren. Jag använder inte den utan spöna sitter bra trots att man bara lägger dem i spöhållaren, spöna får ju visst spänn mot insidan då spöna böjs naturligt när de följer båtens insida.
    • Magiska spännande resultat i år. Vi landa 66 gäddor och Magnus vann på 15 gäddor mot Rickards 14... sjukt tight. Utöver vinnarrullen, en Abu Pro Rocket, så delades det även ut två stycken +600 rullar till Rickard (606) och Magnus (601). Årets bästa kvalfiskare slogs alltså side by side om vinnarplatsen. Magnus kammade till slut hem det med en gädda mer en Rickard. Bästa guide var Christian Eriksson som fiskade med Magnus.  
    • Magiska spännande resultat i år. Vi landa 66 gäddor och Magnus vann på 15 gäddor mot Rickards 14... sjukt tight. Utöver vinnarrullen, en Abu Pro Rocket, så delades det även ut två stycken +600 rullar till Rickard (606) och Magnus (601). Årets bästa kvalfiskare slogs alltså side by side om vinnarplatsen. Magnus kammade till slut hem det med en gädda mer en Rickard.
  • Ämnen

×
×
  • Skapa ny...