Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Jag var ute i söndags och skulle flugfiska men vinden ställde till det för mig, så jag riggade spinnspöt och slängde på en genomlöpare. Det blev dock ingen succé för mig denna gången. Nordliga vindar suger röv.

• 3 months later...
Publicerat

Hejsan, jag har precis hittat in på denna sida.

Har haft en riktigt bra havsöringsvår längs syd och väst kust detta år.

Sista svängen var igår på västkusten, ett antal hornisar (verkar börja dra sig tillbaka till djupare vatten nu). Sen tappades det en havsöring 35-40cm riktigt rund och fin, brutalt hugg där den direkt efter gör ett luftsprång på minst 50cm den kliver dock av efter bara någon sekund.

Publicerat

Hejsan, jag har precis hittat in på denna sida.

Har haft en riktigt bra havsöringsvår längs syd och väst kust detta år.

Sista svängen var igår på västkusten, ett antal hornisar (verkar börja dra sig tillbaka till djupare vatten nu). Sen tappades det en havsöring 35-40cm riktigt rund och fin, brutalt hugg där den direkt efter gör ett luftsprång på minst 50cm den kliver dock av efter bara någon sekund.

Coolt :) snacka om kraft :) de jag har haft på har inte hoppat sådär

• 2 months later...
Publicerat

2kvälls/natt turer på ett par timmar, nr 1 fick avbrytas pga åska och tilltagande vindar nr 2 finns det ingen ursäkt till... Bompass, men det är som man brukar säga för varje bom tur kommer man närmare nästa fisk. Andra kvällen var riktigt härlig i solnedgången.

Publicerat

Då har man varit på en tålamodsprövning inatt. Står mitt i ett stort stim tobis som hoppar och simmar rundor kring mig, jag hör flera gånger det där härliga ljudet när stora fiskar bryter ytan hinner tom skymta några rejälla bredsidor ett par ggr. Skådespelet pågår 30-45 minuter jag har betat av alla fiskedrag i lådan tom snabb riggat bombarda med en real toby som följer efter en stor svart fet mumsig fluga... En liten känning som lika bra kan ha varit en närkontakt med sten...

Nu blir det mardrömmar hela morgonen, fisklösa mardrömmar.

Publicerat

Man får fisk på dagarna nu, så ge er ut på dygnets ljusa timmar istället. Jag var ute i lördags mellan 14-20.30 och hade ett par hugg vi tretiden och massa hugg och en landad runt sju snåret (körde med för liten enkelkrok så jag tappade säkert 5 fiskar). Jag hade på ett monster som drog 50m lina i en rusning innan den släppte Jag höll mig på sydkusten denna dag. Ett tips: känner ni inget på säg 30min byta plats. På sydkusten kan man stanna nästan varsomhelst och ha ett kanon fiske. Det gäller bara att hitta dem.

Skitfiske!

Publicerat

Yes, jag har sett att många drar fisk dagtid men de e så förbaskat spännande att kliva i havet när det är mörkt och tyst runt en :-) man hör varenda plask och ser syner och när man långsamt smyger fram så blir man så jäkla rädd när man lyckas överaska och skräma en stor fisk på grunt vatten ( inte så att man försöker skräma dem men tyvärr blir det så ändå ibland). Men det är enklare att fiska dagtid man ser hotspotsen och kan närma sig på rätt sätt, mina favorit platser till nattfiske är lättvaddade naturligtvis men inga bra riktmärke så ibland går man tokigt och hamnar mitt i området man vill fiska.

Publicerat

Provade kvällstid, men 4bompasset i rad :-) men vilken afton.

Vad har fungerat för dig nu på sommaren Micke, mina favoriter verkar svika trots att man vetat att där funnits fisk vissa nätter.

Publicerat

Jag har fiskat främst med d360 i färgen ag (silver) alternativt real tobis och med enkelkrok som jag pimpat med angelhair eller crystalflash,då smäller de på utan helvete när man rycker och sen spinnstopp så draget åker upp på linan och sen snurrar ner till kroken, men även kongetobis, snurrebassen och bornholmerpilen i genomlöpare har levererat oftast i tobisfärger. På fluga har olika tobisimitationer och större räkor funkat. Testa små ABU Toby 7/10g i koppar, dubbla fjäderringar och en enkelkrok på grunda områden med sand/tångbotten när solen står på. Det brukar ge fisk.

Publicerat

Aja då har vi kört liknande taktik bara det att jag gott lottlös vid mina sista 4-5 omgångar. Stripern har jag haft bra flyt med fram till en bit in på horngäddesäsongen, efter det har det varit uppehåll i HÖ fisket fram till för någon vecka sedan. Bara på det igen :-)

Publicerat

Äntligen siktade man havsöring igen :-), glädje rus även om den aldrig blev ordentligt krokad. En del stötar i spöet och efterföljare bådar också gott för de sista turerna nu i början av sep. Bonus fångst på horngädda livar upp stämningen.