Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Nytt gäddspö


StefanNyberg

Recommended Posts

Gäddspön är hett för tillfället. Jag måste erkänna att jag gör mest flugspön. Men senaste tiden har det bara vart gäddspön. Närmare sagt de 8 senaste. Så detta är nr 8 i ordningen.

Detta är till mig själv och ett spö som jag kommer visa upp på Huntyard och Berras i Eskilstuna om en månad. Innan dess så ska det till ett par spön som kommer visas som första visning i helhet under den helgen. 3-6spön till kommer göras till detta jippo. Jag kommer under helgen även sitta i butiken och göra ett flugspö från klinga till färdigt spö.

Detta är i alla fall ett snabbt spö med kraftig ryggrad som är klassat 1/2 - 4oz. En delat med trebenta titanringar. Stilrent och utan onödiga krusiduller.

Längre mellan butt och trigger med ett avstånd som jag själv vill ha när jag kastar stora beten (från 70-120g).

ec07376d2245437a79d007c664a7276f.jpg

Följ mig gärna på Instagram och Facebook under namnet Uniquerods

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ta gärna för vana att lägga upp en bild där man ser hela handtaget så man får ett hum hur du tänkt längdmässigt för handtaget och hur rullfästet ligger. Själv föredrar jag ganska långa bakhandtag då jag tycker det ger en helt annan stabilitet och swing i kasten. Ett exempel på ett väldigt bra spö handtagsmässigt är ABU/Svartzonkers jerkspön som jag tycker är har en perfekt längd på bakhandtaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ta gärna för vana att lägga upp en bild där man ser hela handtaget så man får ett hum hur du tänkt längdmässigt för handtaget och hur rullfästet ligger. Själv föredrar jag ganska långa bakhandtag då jag tycker det ger en helt annan stabilitet och swing i kasten. Ett exempel på ett väldigt bra spö handtagsmässigt är ABU/Svartzonkers jerkspön som jag tycker är har en perfekt längd på bakhandtaget.

Japp jag ska tänka på det och givetvis ska du få en bild på hela utformningen [emoji106]

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog även fram vågen och testade att väga spöt efter att jag fotograferade spöt. Vågen stannade på 190g.

Efter lite provfiskningar på spöt så är det snabbt och klarar beten som jag tycker upp till 120-130g. En som provade spöt tyckte att det gick kanon även på 170g. Dock tycker jag själv att det är långt över vad jag vill kasta med spöt. Vikter runt 70-100g är de som funkar bäst enligt mig med den rullen jag kör med.

Känslan i spöt är fin fin. Underbar att drilla fisk på och man känner varje strå som stöter emot betet. Detta kommer helt klart bli min vapendragare vid gäddfisket.

46c043fd9e717b20114ade31c54a01bc.jpg

c5dff359857852fec453dbbba1b2dd1d.jpg

a6454080032c0c0df2fc91fb3e0363b5.jpg

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...