Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Självläns Ockelbo

Knubbo

Recommended Posts

Jonas har du problem med att din Ockelbo tar in vatten via självlänsen när man är 2 pers i båten + fiske utrustning. Min gör det, det rinner ut när jag drar iväg med båten men står jag still o fiskar kommer det in vatten. Ska man behöva ha i pluggen i hålet hela tiden man är ute o fiskar ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det problemet upplever jag inte att jag har. Jag har däremot problem med att länsen sätter igen alldeles för lätt så därför är jag väldigt noga med att stoppa i en vattenslang och spola genom länsen efter varje tur. Har inte upplevt att den tar in vatten när länsen är ren men regnar det mycket händer det att jag behöver hjälpa till och ösa ur ibland. 

Länk till kommentera

• 1 month later...

Efter lång tid så fick jag ett nytt membran från Anytec efter montering så testade vi igen men samma problem kvarstår. Har nu fått en helt ny ventil från Anytec som ska monteras på onsdag. Fungerar det inte då ...ja då vet i fan.

Länk till kommentera

• 3 months later...

Nej problemet kvarstår med Ventil o membran. Skiten fungerar dåligt.

Har kopplat bort det nu och kör med länspumpen. Ska koppla in en extra pump vid tillfälle för säkerhet.

Mer om detta på min blogg här >>>>http://knubbo.blogspot.se/2016/08/sjalvlans-fungerar-daligt.html

Länk till kommentera

Intressant lösning Knubbo och tack för att du delar med dig. Men man vill ju ha en säkerhetspump också så en extra pump på separat batteri känns lite som ett måste om man kör din variant känner jag.

Mina problem är inte så stora som ditt verkar ha varit men jag var med om att det blåste i något skit i båten i somras som täppte igen självlänsen när jag var borta ett par veckor och sen hällregnande det på det så när jag kom hem hade jag 20 cm vatten i båten när den stod på trailer. Det kändes sådär så en bättre lösning är helt klart önskvärt. Jag ska börja med att fixa till ett galler till dyviken så jag minimerar risken för att samma problem uppkommer igen. Jag har ju även fördelen att min båt i stort sett alltid står på trailer och ofta under tak och då är den här typen av problem väldigt litet. Kan tänka att det är en helt annan sak om båten står ute jämt eller om den ligger i hamn?

Jag pratade med Ockelbo för någon vecka sedan och de har ambitionen att få fram en bättre lösning för det här så med lite flyt kanske det blir klart någon prototyp för test innan vintern kommer? Jag hör av mig direkt jag hör något.

Länk till kommentera

På 2016-08-30 at 9:07 AM Jonas sa:

Intressant lösning Knubbo och tack för att du delar med dig. Men man vill ju ha en säkerhetspump också så en extra pump på separat batteri känns lite som ett måste om man kör din variant känner jag.

Mina problem är inte så stora som ditt verkar ha varit men jag var med om att det blåste i något skit i båten i somras som täppte igen självlänsen när jag var borta ett par veckor och sen hällregnande det på det så när jag kom hem hade jag 20 cm vatten i båten när den stod på trailer. Det kändes sådär så en bättre lösning är helt klart önskvärt. Jag ska börja med att fixa till ett galler till dyviken så jag minimerar risken för att samma problem uppkommer igen. Jag har ju även fördelen att min båt i stort sett alltid står på trailer och ofta under tak och då är den här typen av problem väldigt litet. Kan tänka att det är en helt annan sak om båten står ute jämt eller om den ligger i hamn?

Jag pratade med Ockelbo för någon vecka sedan och de har ambitionen att få fram en bättre lösning för det här så med lite flyt kanske det blir klart någon prototyp för test innan vintern kommer? Jag hör av mig direkt jag hör något.

Som jag skrev på min blogg så kommer jag att koppla in en extra länspump samt att denna kommer gå på ett separat batteri och säkring. Jag har ochså min båt på trailer hela tiden men det är ett skit om man är ute och fiskar i ösregn i ett par timmar då vattnet blir kvar i båten tills man drar på uppemot 15 knop för att vattnet ska rinna ut. Japp och jag skrev även på min blogg att jag ochså pratat med Anytec/Ockelbo om att dom håller på att ta fram en ny självläns men det kan ta hur lång tid som helst.

Länk till kommentera

• 1 month later...

Jag ska testa en ny backventil från Jabsco nu. Spontant känns den väldigt lovande då den sluter betydligt snabbare än orginalet. Skulle kört den i helgen men tyvärr insåg jag att bakre slangen blev för kort så den gick inte att montera. Nu väntar jag på en ny något längre slang från Ockelbo. Återkommer med en kommentar på hur den funkar i nästa vecka. 

Länk till kommentera

Har testat Jabsco backventilen nu. den var inte bättre än originalet. Jag tror man skulle behöva en gummiventil i högre kvalitet och som sluter helt tätt. dvs den ska behöva ett lätt tryck från durken för att öppna sig annars ska den förbli stängd. de ventilerna jag provat inkl originalet är ju minimalt öppet utan tryck och det gör att vattnet långsamt rinner tillbaka när båten hamnar i ett läge där trycket utifrån försvinner. (ex om man har mycket vikt fram när man står i fören och fiskar) 

Jag kör alltid med pluggen istoppad när jag är ute och så kommer jag fortsätta tills vi hittar en lösning som funkar. Tycker inte det är ett jätteproblem så länge det inte ösregnar men då är det ju blött i båten oavsett så då är det ju bara att dra ur pluggen, direkt man kör båten drar ju vattnet ut och sen är det bara att sätta i pluggen igen. Vattnet som kommer in i båten när pluggen är ur är ju inga mängder men det är tillräckligt för att exempelvis en tappad tröja eller mössa vid pulpeten ska bli blöt och det är klart att man skulle föredra att det var torrt om det går att lösa? Har ni några bra idéer så bidra gärna. 

Bifogar en bild på hur det ser ut med jabacon monterad. Fick som sagt byta slangen mot utblåset då nya ventilen var kortare men det var snabbt gjort.

Kan däremot tycka att originalventilen har en smartare konstruktion då den var väldigt enkel att dela och ta ur gummiventilen/anknäbben ur för noggrannare rensning eller utbyte. Tror som sagt det optimala vore om man kunde hitta en bättre gummiventill för oginalet och bara byta ut den (görs med enkelt handgrepp). Gummipackningen i originalet ser ut ungefär så här: https://www.skruvat.se/batdelar/Backventil-Jabsco-Avlopp-P231702.aspx?gclid=CP3hjq7Y0s8CFQENcwodrhkOJA misstänker att det sitter en lika om man tar isär jabacon. skillnaden är att den kräver att man skruvar upp fyra skruvar för att dela ventilen.

IMG_4563.JPG

Länk till kommentera

Ok jag hade inga förhoppningar på att den där skulle vara bättre.  Men har hört att Ockelbo har tagit fram en helt ny ventil som tydligen testas av utvalda personer. Väntar på att få höra resultat hur det går. Är den nya inte mycket bättre så kommer jag fortsätta köra på länspump alternativet.

Länk till kommentera

14 hours ago Knubbo sa:

Ok jag hade inga förhoppningar på att den där skulle vara bättre.  Men har hört att Ockelbo har tagit fram en helt ny ventil som tydligen testas av utvalda personer. Väntar på att få höra resultat hur det går. Är den nya inte mycket bättre så kommer jag fortsätta köra på länspump alternativet.

Är du inte rädd att länspumpen ska sätta igen? eller hade du gjort en bra filter som sitter vid durken? Ta gärna bild på det i så fall. Det känns ju extremt komplicerat om man måste skruva upp serviceluckan varje gång man måste rensa filtret... Jag tänkte jag skulle hitta på en smart filterlösning för dyviken själv. Orginallösningen till de nyare båtarna tycker jag är för grov om du förstår vad jag menar? Skulle vilja ha ett finmaskigt metallnät typ durkslag som man enkelt kan lyfta upp och tömma när det sätter igen.

Länk till kommentera

9 hours ago Jonas sa:

Är du inte rädd att länspumpen ska sätta igen? eller hade du gjort en bra filter som sitter vid durken? Ta gärna bild på det i så fall. Det känns ju extremt komplicerat om man måste skruva upp serviceluckan varje gång man måste rensa filtret... Jag tänkte jag skulle hitta på en smart filterlösning för dyviken själv. Orginallösningen till de nyare båtarna tycker jag är för grov om du förstår vad jag menar? Skulle vilja ha ett finmaskigt metallnät typ durkslag som man enkelt kan lyfta upp och tömma när det sätter igen.

Länk till kommentera

Som du ser på bilderna så är det inga stora partiklar som kommer igenom till länspumpen. Hålen är 2.5-3 mm stora. Hålen på filtret/silen som sitter på länspumpen är mycket större så dom små partiklar som kommer ned lär nog länsas ut.Men ska ändå installera en pump till på en lägre nivå än den som sitter standard så det inte behöver bli så mycket vatten innan det länsas ut.Tog en aluplåt o kapade/slipad till och hålborrade den samt satte några rostfria bultar som ben. Klart på mindre än 1 timme.

PHOTO_20161014_172635.jpg

PHOTO_20161014_172646.jpg

PHOTO_20161014_172702.jpg

4505-W.SS_mn.jpg

Länk till kommentera

Snygg lösning på silen. Jag var in på Comstedt idag snackade alternativa backventiler men de trodde inte det gick att få tag på något bättre än de jag redan provat. Jag börjar tvivla på att vi löser det här. Din lösning med länspumpen kanske är det enda om man vill ha en permanent fungerande lösning?

Är det så tror jag att jag nöjer mig med standardlösningen. Mina problem är små och jag tycker inte det känns komplicerat att köra med pluggen i. Är det så kasst väder att man får problem med vatten i båten är det ju bara att dra ur pluggen. Backventilen fungerar ju som den ska så fort båten är i rörelse.

Länk till kommentera

Kom precis på en grej. Om man får tag på ett tunt plasthölje i typ presseningsmaterial och i en tunn dimension runt 25mm så skulle man kunna klippa ett 15 cm långt rör. Trä in den genom utblåset och vika över den över röret på insidan innan man trär på röret till backventilen på insidan. I praktiken skulle man då få en självslutande lösning utifrån av samma typ som man har på B18. Ska hålla utkik efter rätt material och testa så snart som möjligt.

Länk till kommentera

• 5 months later...
På 2017-03-18 at 3:58 PM sad_ant sa:

Vad är det för plugg ni pratar om? Har du hittat någon bra plugg som är lätt att sätta dit?

Funderade först vad du menade med det här men sen förstod jag.

Jag har en 2014. På den båten är det bara ett öppet hål och till den följde det med en plugg till det lilla hålet längst ner i det stora hålet i durken. På 2015 och 2016 har man svetsat fast en liten aluminiumplatta över det stora hålet med skruvfäste till silbrickan. Till de modellerna medföljer en sil men ingen plugg till hålet då den blir för bökig att trycka dit. Till 2017 har man åter tagit bort aluminiumbrickan och gjort hålet helt öppet med bara en plugg.

Hade jag haft en 2015 eller 2016 hade jag sågat av brickan och skaffat en plugg samt inväntat att nya silen blir färdig för försäljning. 

Pratade med David Stenlund på Ockelbo om det här igår och han skulle beställa hem en laddning pluggar från fabriken i Riga så de ska finnas tillgängliga. Kontakta båtfirman ni handlar av om ni behöver beställa en plugg.

Jag har bara hunnit testat nya silen på land i samband med att jag spolat rent och tvättat min båt inför sportfiskemässan. Min bild är att prototypsilen funkar väldigt bra. All skit jag hade i båten fastna i silen och det var bara sandkorn som slank emellan. Jag tror det kommer göra stor skillnad vid praktiskt användare till sjöss då en stor del av problemet är att man får in skit i båten som sköljs med ut genom anknäbbsventilgummit. Problemet är att öppningen i gummiventilen är pytteliten så minsta lilla alg fastnar och sätter igen/skapar en större öppning vilket gör att vattnet sedan släpps igenom lättare bakvägen. 
Nästa helg 1-2 april är jag ute och fiskar havsöring två heldagar på västkusten i samband med premiären. Jag återkommer med en kommentar om silens funktion i praktiken efter det. Ska även se om jag kan få tag på någon form av större gummipackning som gör att silen sluter helt tätt i hålet så inget skräp kan glida in mellan silen och hålets ytterväggar.

Länk till kommentera

Har provat silen nu. Den fungerar utmärkt för att samla upp skräp som kommer inifrån båten och ventilen sätter inte alls igen på samma sätt längre. Så långt är det en utmärkt produkt och den rekommenderas.

Silen löser däremot inte problemet med att självlänsen tar in vatten från utsidan. Det gäller speciellt när man fiskar stillastående fiske och står upp i fören mm så båten får fel vinkel. I de lägena kan vattnet rinna tillbaka in i båten. Jag kör med pluggen i även fortsättningsvis.

Länk till kommentera

• 2 weeks later...

Hej alle:)

Jeg bor på vest siden av Norge, og håper dere forstår litt norsk. (Ellers kan jeg gjerne skrive engelsk, om det er lettere?)

Etter nøye vurderinger av mange båter kjøpte jeg en Ockelbo B16AL i oktober ifjor. (Jeg fikk en 2017 model allerede da)

Jeg var desverre meget skuffet over självlänsen..:(. Jeg bruker båten til mye garn og torskeruse fiske + jeg transporterer ofte geiter mellom holmer så det blir mye graps/skräp i båten som jeg håpet jeg kunne spyle rett ut.. Men neida, jeg må øse det ut slik som i min gamle båt. Noen andre båter har dekket betydelig mye høyere og 2 stk. mye større dimensjonerte slanger rett ut for selvlensingen. Det regner jo også veldig mye her på vestsiden av Norge..

Jeg kunne tenkt meg å få modifisert denne slangen til en større diameter. Det må vel da kappes og sveises i båten/ aluminiumen på hver ende.. Har noen vurdert dette?

Ellers har jeg veldig lyst å få kjøpt denne hvite plast silen du Jonas har testet!! :rolleyes:  Hvor kan jeg bastille den fra??

Båten min har sidemontert styrpulpit på styrbord side og batteriet er også montert på denne siden:wacko:. Båten ligger derfor ganske skjevt i vannet. :( Etter at det har regnet ligger det alltid en vann-damm på denne siden, fordi det kun er sälvläns i senter. Jeg vurderer å flytte batteriet over på babord side for å balansere litt.  Er det noen som har gjort dette?

Länk till kommentera

Jag har kopplat bort självlänsen på min båt o installerat en extra länspump längst ner i skrovet. Så. Vattnet rinner dit o länspump länsas ut. Detta för att som du säger så fungerar självlänsen mycket dåligt. Jag har en sådan sil i hålet för självlänsen men det fungerar ändå mycket dåligt. Dubbla länspumpar på dubbla uppsättningar batterier. Fungerar bra.

Länk till kommentera

• 4 months later...

Hej. Funderar på att byta ut våran plast B16 till en B16 AL, men vid provkörningen (när båten backades ner för ramp) kom det ut avsevärda mängder vatten från automatiska pumpen. Då hade båten stått på trailer ute en tid så vart har vattnet kommit in??? Ni som har B16 AL: Hur mycket vatten kommer det in och vart kommer det in? Går det att täta? 

Länk till kommentera