Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Tillverka havsöringsbeten


kobben

Recommended Posts

Tänkte tipsa om ett snabbt och billigt sätt att få till hyfsade kustwobbler mha cernitlera/fimolera.

Gör en form av leran, förslagsvis av favoritbetet och bränn i ugn i 30 min.

Vik till rostfri ståltråd 0,9 mm

Linda förtyngning runt ståltråden i längsled. Jag använde lödtenn i brist på annat.

Baka in tråden i en lagom klump lera. Bra om man väger lerklumpen så kan man hitta en mängd som inte kräver så mycket slipning.

När betet är färdigbakat så slipas baksidan till till önskad form. Våtslipning fungerade bra.

Lägg ett lager lack, hobbylack och strö på glitter. Måla ryggen med svamp eller airbrush och lacka med 2 lager epoxy

kobben%25252024g.jpg

Någon annan som testat detta och kanske har bilder att dela med sig av?

/Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte tipsa om ett snabbt och billigt sätt att få till hyfsade kustwobbler mha cernitlera/fimolera.

Gör en form av leran, förslagsvis av favoritbetet och bränn i ugn i 30 min.

Vik till rostfri ståltråd 0,9 mm

Linda förtyngning runt ståltråden i längsled. Jag använde lödtenn i brist på annat.

Baka in tråden i en lagom klump lera. Bra om man väger lerklumpen så kan man hitta en mängd som inte kräver så mycket slipning.

När betet är färdigbakat så slipas baksidan till till önskad form. Våtslipning fungerade bra.

Lägg ett lager lack, hobbylack och strö på glitter. Måla ryggen med svamp eller airbrush och lacka med 2 lager epoxy

kobben%25252024g.jpg

Någon annan som testat detta och kanske har bilder att dela med sig av?

/Jonas

Otroligt snyggt!!

//Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger det samma. B)

Du är inte intresserad av att bidra med en steg för steg artikel som vi kan lägga ut på förstasidan när den är klar?

Idéen är inte ny det finns guider att hitta, om än gamla. Jag ville mest uppmärksamma om hur enkelt det är :)

Har även gjort färgmatchande aptitkrokar för tröga dagar. Blir till att testa dem till helgen. Fullmåne i hemmaskärgården brukar ge trögt kustfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Nu tar jag ju upp en riktigt gammal tråd, men det är något sånt här jag borde fixa till Hakkefjorden Cup i vår.

 

Jag ska vara på plats för att liverapportera från tävlingen här på Edgesportfishing, men tänkte samtidigt passa på att försöka lura upp någon havsöring jag också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 0 Gäster (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...