Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se
  • Eventuellt skriva ett meddelande med din rapport.

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 29 Gäster (Se hela listan)

Det finns inga registrerade användare online

• Humminbird APEX anländer till Sverige i januari. Den stora skillnaden mot Solix är att man får ett snabbare lod med ljusstarkare och klarare full HD skärm med 1920x1080 upplösning. Man byter även till en bredare skärm, från 16:10 (Solix) till 16:9 format på nya APEX loden. Skärmarna utrustas även med HDMI ut/in vilket gör att man kan ansluta i stort sett vad som helst med HDMI stöd till skärmen. Apex kan även nätverkas med Solix och den stödjer samma MSI+ givare som passar till exempelvis en Solix G2/G3. Man behöver alltså inte riva ut gamla givaren på båten om man uppgraderar. Läs mer här: https://www.comstedt.se/innovativ-teknik/humminbird/apex och här: https://www.comstedt.se/produkt-kategori/gps-plotter-och-ekolod/apex Den riktigt stora nyheten 2021 kommer utan tvekan bli Humminbirds nya Mega Live Imaging givare som stödjer lod från Helix G3N MSI+ till samtliga Solix och APEX. Mega live kommer visa en 140 graders vy i realtid med Mega+ upplösning. I praktiken borde det här ge en oöverträffad realtidsbild över fisken man fiskar efter. Givaren anländer till Sverige under mars/april och är i dagsläget prissatt till 20 995kr inkl moms för svenska marknaden. Information om Mega Live Imaging läkte ut i USA för några dagar sen och fram till Humminbird kommer med en officiell pressrelease är det det här vi har att gå på. Källa för läckan: https://www.thehulltruth.com/russell-marine-products/1127176-humminbird-mega-live.html
    • Hi @Karvik I actually upgraded from the Riptide Terrova BT IP-Link 80lb 60'' 24V to an Ulterra Riptide BT IP-Link 80lb 60'' 24V in the beginning of this summer. https://www.comstedt.se/produkt/riptide-ulterra-bt-ip-link I fish anything from shallow waters in the fjords to more off shore with higher waves. In my opinion 60'' is enough for the the Ockelbo B18CC. If the weather should require more I don't think you want to be out fishing anyway?  I would say that an 80lb MinnKota Ulterra or 80lb Terrova 24V will hold my Ockelbo B18CC steady in winds up to around 14-15 m/s depending on how strong current you have in the water. If I want to continue a drift towards the wind in 1 knot it usually gets tougher when the wind is blowing around  10-12 m/s. That's if I get the wind and the current straight towards the drift. I currently uses two of the 115AMP batteries in this link:  https://www.comstedt.se/produkt/tudor-dual-batteri-80-115-ah I also use a RAM mount to fix the engine firmly to the boat when I want to go faster and the weather is tough: https://www.comstedt.se/produkt/ram-kompl-faste-elmotor-c-kula   My thoughts about the Upgrade from the Terrova to an Ulterra. The Ulterra is an amazing engine and it makes me so much more effective and it makes my fishing more easy to manage. I use my boat for guided tours as well and this is one of the best upgrades that I have done to boat. If you have tried the Ulterra there is no way back in my opinion. Its so easy to handle the Ulterrra engine. To change the depth of the engine or to make it go in or out of the water.
    • What length of Terrova you have in your Ockelbo 60" or 72"? My friends want to install trolling motor for their Ockelbo B18CC and they will use in in Mediterranean Sea. What length, power and model do you recommend?
    • Jag har faktiskt inte kunna prova om det går. Nejdå, jag har två kortplatser och mitt lod HB 998C HD Si Combo klarar Autochart men inte Autochart live. För att kunna logga djupkurvor måste man först köpa ett dataprogran för en 2500:- och sedan ett Zeroline minneskort för en tusing....då är vi uppe i vad jag gav för ekolodet begagnat och det har jag inte riktigt lust att kosta på ett gammalt lod även om det är en bra modell för det är ju trots allt redan gårdagens teknik jag har. Men visst hade det varit smidigt med egna djupkurvor och går det att lägga dom på Terrängkartan så skulle det bli riktigt bra. Nåja, man kan ju lägga waypionts och namnge dom på dom intressantaste ställena som grund, gropar och hårdbottnar på Terrängkartan så man hittar tillbaka i alla fall.
    • Har haft två riktigt fina fiskekvällar vid ett av mina favoritvatten sista veckorna som resulterat i totalt tre gäddor över metern. 105, 117 och till slut en riktig drömgädda på hela 123 centimeter. Tyvärr tappa jag i vågen när jag skulle väga 105:an som kompisen drog timmen före jag fick min. Uppskattad vikt 11-12 kg kändes fullt rimligt då konditionen var god? Gäddan högg strax efter solnedgången på knappt metern djupt vatten på en ytligt fiskad jigg med med avklippt stjärt och en ditmonterad sked från www.betesbyggarkiosken.se. Det var nytt PB för mig och tredje över 120 centimeter så den satt fint och extra kul att jag fick ta den på hemmaplan och från kajak. Annars har jag rätt bra geografisk spridning på mina 120 fiskar nu. 120 Dalarna/Öje, 121 Arjeplog och nu 123 Orust.  
    • Går det inte inte att tona in autochartkurvor i kartan? eller du har bara en kortplats kanske?
    • Bra tips jag hittade i denna gamla tråd. Tog hem Gröna Kartan till mitt 998c HD SI och det fungerar utmärkt, har mer nytta av den än ett sjökort då jag mest fiskar i småsjöar som ändå inte har djupkurvor utritade. Synd bara att det inte är  Autochart live på mitt lod, om man kunde kombinera Gröna kartan med egna djupkurvor så hade det varit ultimat.
    • Thank you. I need the bracket. Please give me price. How to you attach it into bow compartment?  
    • It’s simply the best place to put battery in my opinion. It’s out of the way there. I have an extra original Ockelbo bracket for B16AL if you need one. You can buy it from me if you like? The round lock is from the Anytec boats. You can probably order one from Ockelbo. 
  • Ämnen

• Skapa ny...