Hoppa till innehåll
Jonas

Svartzonker 9’2” 8-32g - riktigt bra nytt havsöringsspö

Recommended Posts

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

Det finns inga registrerade användare online

• Intressant. Pratade lite med Erik på Comstedt om det här. Har du sideimaging på ditt lod ska du nog fundera på att ha en sideimaginggivare på varje sida av skrovet och kanske en tredje givare för att se 2D neråt.
    • Hei, jeg har en B16AL 2017 modell og klarer heller ikke å få giveren til å fungere i hastighet og samtidig ikke sprute.. Jeg ønsker å gå over til en "THRU-HULL MOUNT" type giver som f.eks vist på vedlagte bilder... Da vil problemet med sprut elimineres fullstendigt. Jeg bruker båten mye på vinteren mens det er is på overflaten på sjøen og da er det veldigt lett å ødelegge disse vanlige "TRANSOM MOUNTED" (montert på akterspeilet) type giverne. (Jeg har klart å ødelegge slike giveren under manøvrering i is før) Det er selvsagt litt skummelt å lage et slikt stort hull under båten.. Er det noen som kan ha noen tips/ kommentarer på hva de tror om et slikt forslag?
    • Så här ser kan en rutt se ut. Helt fantastiskt smidig funktion. Använder oftast Cruisecontroll när rutten är igång. då bestämmer man hastighet i knop med +/- på fjärrkontrollen och motorn kompenserar själv för strömmar och vind så hastigheten hålls. Brukar köra runt 0,9-1,2 knop vid flugfiske och 1,1-1,5 vid spinnfiske. Beror lite på hur många man är i båten. föredrar i att lägga kasten med ungefär 5 meters mellanrum. Då täcker man stora områden väldigt snabbt och i klara vatten missar man ingen aktiv fisk med det avståndet. Har även laddat ner en app för humminbird som heter FishSmart. med den kan man rita upp rutter direkt på google earth som man sen för över till ekolodet via Bluetooth. Tyvärr är inte Bluetooth inbyggt på Onix men jag ska åka och få mig en bluetoothadapter så återkommer jag med en kommentar så snart jag har installerat och testat. Det är i alla fall extremt enkelt och smidigt att lägga rutter i appen och jag gillar när man kan lägga dem direkt på google earth istället för på sjökortet då jag gärna vill se hur bottnen ser ut.  
    • I-Pilot Link var en fantastiskt bra grej. Kan verkligen rekommendera den produkten.   
    • Installerade I-Pilot Link i båten. Helt fantastisk produkt som verkligen effektiviserar fisket. http://www.comstedt.se/produkt/riptide-terrova-bt-ip-link
    • Fy va tragiskt @Purra
    • Det där såg ju snyggt ut!  För mig blir det bara elmotor som framdrift ett tag framöver, då någon ansåg att de behövde min e-tec mer än jag  
    • Hitta en fin plats för linkfjärrkontrollen också
    • Installerar just nu en nätverks switch så jag kan köra i-pilot Link som jag uppgraderat elmotorn till. Vill ha switchen i luckan fram där jag har batteriet till motor och dit jag har nätverkskabel dragen till andra lodet. Blir absolut enklast om jag lägger switchen fram. Problemet är att det är fuktigt i luckan fram så den behöver bättre ventilation. Kom på en riktigt snygg lösning som jag tror ska räcka. Har nu borrat 15 stycken 8,5mm hål med fyra centimeters mellanrum som täcks av luckans list. Är ca  0,5-1,0 cm avstånd mellan luckan och hålen som nu skyms helt när luckan stängs. Gör ett försök. Hoppas det här räcker. behöver switchen då jag nätverkar lodet i pulpeten med lodet fram för att kunna dela infon mellan loden. Behöver en nätverkskabel till elmotorn också för att i-pilot link ska fungera. Blir allt rätt kommer jag nu kunna rita en rutt direkt på lodet och exempelvis bestämma att båten ska följa en linje i en vik i 0,8knop medans jag kastar av den i lugn och ro. Tror det här blir helt lysande. Imorgon ska det testas på havsöringstävlingen Hakefjorden Cup som körs i Stenungsund 08:00-15:00.
  • Ämnen