Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Jonas

Recommended Posts

Nu är det dags för ny båt och den här gången blev det en Ockelbo B18 CC https://www.ockelboboats.se/ockelbo-b18cc. Jag har varit otroligt nöjd med min gamla B16 AL men nu känner jag att jag är redo för en en något större båt. B18 CC är modellen med den framflyttade pulpeten och som grundsetup har jag valt en vit 75 hästars Evinrude, dynkit samt pulpetöverdrag. Jag har även varit och tittat ut en massa kul elektronik och på fredag morgon åker jag till Kode maskin http://www.kodemarin-maskin.se/marin/ockelbo/ och instruerar hur jag vill att allt ska installeras.

Det satt ett Garmin 72DV monterat i båten så det ska vi börja med att riva ut. Jag tänker fälla in ett Humminbird Solix 10 MSI https://www.comstedt.se/produkt/solix-10-chirp-mega-si-gps i pulpeten så vi måste fräsa ut lite mer så det lodet går in. Det sitter två instrument monterade i panelen men de är för en Evinrude 90 HO så de ska bort. Istället blir det tre instrument åt vänster (ett stort och två små) och åt höger mot ekolodet till kommer jag sätta min nya MOB+ G2 https://www.comstedt.se/produkt/mob-wimea-basepack-gra-gen-2. Med den nya setupen instrument så tror jag att Solix 10:an kommer rymmas fint. Det var tur jag inte valde en 90 HO för då hade det blivit för trångt för det lodet.

Garmingivaren är monterad på Ockelbos höj och sänkbara skena. Den litar jag inte på efter diskussionerna i B16 tråden så vi ska skruva bort skenan och montera Solixgivaren direkt mot skrovet istället. Jag kollade placeringen på den svetsade förstärkta plattan mot skrovet där skenan satt monterad och den är någorlunda rätt placerad. Hade velat ha givaren lite mer åt höger men jag tror vi börjar med att testa montera i förstärkningen så får vi se hur det blir. 

Headdingsensor till Solixen ska installeras. https://www.comstedt.se/produkt/gps-ci-gpsheading-mottagare Tror jag sätter den där Garminpucken sitter om jag inte kommer på något annat.

Orginalratten ska bort och Carlottaratten jag hade på min B16 ska sättas på https://www.comstedt.se/produkt/ratt-carlotta-laderss-med-nav

Har placerat två Exide AGM 100Amp i främre luckan som ska driva Elmotorn och ett till under soffan bak som jag ska ha som startbatteri samt för att driva Solix 10:an och Talonen. https://www.comstedt.se/produkt/exide-batteri-agm-12v-100ah

Ska börja med att testa med montera en https://www.comstedt.se/produkt/mk-210e-laddare-12v-2x5a batteriladdare som laddar batterierna i fören och se om det räcker med motorladdningen för att ladda det tredje batteriet som är startbatteri samt driver solixen och talonen.

Tänkte sätta en lite starkare elmotor fram så det blir samma variant som jag hade på min B16 fast 80lb 24 volts versionen istället så jag får lite mer kraft då det är en större båt. https://www.comstedt.se/produkt/riptide-terrova-bt-ip-link Kommer att nätverka ihop elmotorn med solixen så jag kan köra I-pilot link. Har bestämt mig för att avvakta med med extra ekolod i fören och känna in båten först så i dagsläget finns det inget behov av ett nätverk. Tror däremot att jag drar fram en nätverkskabel extra så det är draget och klart ifall jag vill sätta ett lod till längre fram.

Vi ska montera Ockelbos elmotorplatta samt fräsa ut för ett extra vred som låser luckan i fören bättre så vi stabiliserar upp luckan precis som jag gjorde på min B16. Sätter även på ett snabbfäste för elmotorn så jag kan ta bort den

Det blir en vit Talon BT 12 bak https://www.comstedt.se/produkt/talon-bt-12-vit 

Jag inbillar mig att det kan bli rätt snyggt med en vit evinrude, en vit Talon och en vit Riptide i fören. Vi får väl se? På fredag drar allt igång och förhoppningsvis blir båten klar under kommande vecka? 

8A041C17-1934-4B89-A553-0E6A9A40AD54.jpeg

806C9336-82AD-4FEB-A213-102731DE95A1.jpeg

57609DB3-DC3E-4693-9D96-041F0F375861.jpeg

D88DEACE-E18A-44B0-A6E1-AE0563B92C1D.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack @Seaman! Det finns en chans att jag får båten i veckan känns det som :)

Angående givarfästet så struntade vi helt i den förbestämda givarplaceringen och monterade istället givaren direkt i durken en bit längre ner under länshålen mot kölen på båten. Det är samma placering jag hade på min B16 och den har ju funkat väldigt bra så varför chansa? Ska bli väldigt kul att se hur slutresultatet blir.

Allt annat är på rull så förhoppningsvis kan jag lägga upp ett gäng bilder på den färdiga båten snart. Man får ju abstinens av att vara utan båt så det känns kanon om jag hinner få den till midsommar i alla fall. Sen drar det med sig en massa att köpa större båt... jag guidar ju exempelvis från min båt ibland och är båten över 5 meter behöver man en Fartygsbefäl VIII examen så den kursen läser jag just nu intensivt med sluttenta på torsdag. Kan meddela att det är en väldigt nyttig kurs och man lär sig otroligt mycket bra som man har nytta av på kursen. https://www.sjosportskolan.se/yrke/kurs/fartygsbefalsexamen-viii/

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg b16 och b18 sida vid sida på land - b18 är bra mkt större både på bredden å längden. Vad tror du om skillnaden vid sjösättning? Fördelen med b16 är ju att allt är enkelt att göra själv när man trailar. Sedan kan ju en fördel med b18 vara att man sitter mer skyddad från vattenstänk vid sidovind. För å nackdelar med allt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hämtade båten i går eftermiddag. Blir premiärtur på midsommarafton.

B18 är rejält mycket större. Återkommer med ett gäng bilder på allt jag gjort i båten så snart jag kommit ut på havet och fått testa allt.

85FBB331-4EBB-457C-B005-C74BD10B0B1B.jpeg

E360B56F-DE84-4455-B815-830C7FFB2B8B.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 7/7/2018 at 10:35 AM Norlén sa:

Riktigt snygg båt Jonas, bra val! Ser fram emot att se den live! :D

Tackar :) är helt löjligt nöjd med båten. Den här veckan har vi varit ute varje dag och glidit runt i fjordarna och badat, solat, myst och tagit några strökast.

bilden togs igår vid Slubbersholmen utanför Mollösund.

 

51D29618-ECF6-40A6-98A3-DF375174ADF5.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 7/6/2018 at 5:52 PM svonsy sa:

Hej Jonas !

Se till och svetsa pulpeten , om dom inte gjort om

konstruktionen på18 modellen, min pulpet satt lös

efter sprickbildning i utmattat material efter ca 100tim

på grund av en usel konstruktion .

Intressant. Har inte hört om det problemet förr men jag ska följa upp och hålla koll på hur det ser ut för min del när jag har samma gångtid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har använt båten flitigt under sommaren och är fortfarande otroligt nöjd. B18CC med min nuvarande utrustning är en suveränt fin kombination av familjebåt och sportfiskebåt. Jag gillar hur fint den tar sjön och ligger i vattnet. B18CC är också en betydligt rymligare båt än min tidigare B16AL. Här är ett klipp från när jag var ute och guida havsöring för ett par dagar sedan: 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är nästa projekt. Ska flytta på bränslefiltret till motorn och sätta det på den plana ytan framför motorn mot soffans toft istället så jag får in tre spöhållare till höger om motorn också. Gillade den lösningen på min B16 starkt så det blir en repris på det konceptet. Regnar ikväll så börjar rodda med det imorgon tänkte jag :)

B351DBA1-715C-4895-A096-E75868FF99F6.jpeg

Så här ser båten ut just nu förresten.

_Z3B1989.jpg

_Z3B2710.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Här kommer lite bilder på båten in action. Det här är från Blekinge Gäddfestival i slutet av september i år. Börjar känna mig nöjd med lösningarna i båten. Funderar eventuellt på om jag ska montera en ramskena på insidan av durken för att kunna fästa flugspön. Måste bara beställa hem allt och känna efter lite så jag är helt säker innan jag monterar. Jag vill gärna att båten är så ren som möjligt men samtidigt har maximal funktionalitet. det är en svår balansgång så det är bra att tänka efter några gånger extra innan man gör något.

_Z3B4091.jpg

_Z3B4083.jpg

_Z3B4085.jpg

_Z3B3995.jpg

_Z3B3999.jpg

_Z3B4003.jpg

_Z3B4011.jpg

_Z3B4020.jpg

_Z3B4041.jpg

_Z3B4051.jpg

_Z3B4055.jpg

_Z3B4058.jpg

_Z3B4059.jpg

_Z3B4080.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter några månaders användning kan jag konstatera att självlänsen på B18 CC har fungerat perfekt oavsett förhållanden och vad vi gjort i båten. På min gamla B16 AL (2014) hade jag problem med att vattnet kunde rinna tillbaka in i båten om man exempelvis fiskade från fören. På B18 CC existerar inte det här problemet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Bytte till en 17" Evinrude Viper stålpropeller på Evinrude E-Tec 75:an.

Förutom att det är väldigt mycket snyggare så blev det faktiskt ganska stor skillnad på båtens prestanda också. Båten planar märkbart snabbare och man har betydligt bättre bett när man svänger. Jag kan absolut rekommendera en stålpropeller. Med 17" orginalproppellern varvade båten runt 4500 varv/min vid lämplig tiltning av motorn. Med stålproppelern varvar motorn 4800 v/m och jag kommer upp i strax över 32 knop. dvs toppfarten är i stort sett samma som med gamla propellern men båten upplevs som mycket tajtare i styrningen och den är startsnabbare.

IMG_5637.jpg

IMG_5638.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

En av de bättre grejerna jag fixat till båten i år är en spöhållare från Attwood som jag har satt på insidan av båten. https://www.westgear.se/produkt/transportspohallare-for-upp-till-6st-spon/

Spöhållaren är perfekt för att förvara tre kastklara flugspön men man kan även sätta i andra spön. det bästa är att spöna följer insidan på relingen så man slipper ha spön som sticker upp i båten. fiskar man fluga är det här extra bra. Till nästa säsong ska jag montera en likadan spöhållare även på andra insidan av båten. 

Till spöhållaren medföljer ett corduraband med kardborre som spänner fast spöna i spöhållaren. Jag använder inte den utan spöna sitter bra trots att man bara lägger dem i spöhållaren, spöna får ju visst spänn mot insidan då spöna böjs naturligt när de följer båtens insida.

_Z3B2992.jpg

_Z3B3705.jpg

_Z3B1851.jpg

_56V5429.jpg

_Z3B3051.jpg

_Z3B2532.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle visa hur lösningen för ekolodet fram blev också. Jag drog ju klart alla kablar och installera ström och nätverk för ytterligare ett lod i samband med att jag köpte båten förra året men det var först i somras som jag hade utrymme att skaffa mig en Solix till. Jag hade ju en Solix 10 MSI generation ett i pulpeten så nu lyfte jag ut den och placera den där fram istället och så satte jag in en Solix 10 MSI+ G2 i pulpeten. https://www.comstedt.se/produkt/solix-10-chirp-msi-gps-g2 
Lodet är lite snabbare men framförallt så har det Mega side imaging plus. Har man bara MSI+ i det ena lodet så kan man feed upp Mega side imaging i det gamla lodet också via nätverket så nu är det bästa upplösning på båda loden. Jag har kört ett gäng göspass och men även varit i vätter någon vända. det är en fantastisk upplösning med det här lodet och vid vätternfisket, vid fiske på runt 35 meters djup, så klarade lodet av att tracka fyra jiggar samtidigt så att alla som fiskade i båten kunde hålla koll på sitt eget bete även när alla fiskade ihop. 

Gillar även lösningen med Ramfästet med D-kula som gör att jag kan placera lodet perfekt vid vertikalfisket men samtidigt kunna byta till en helt annan lösning om jag exempelvis fiskar gädda eller havsöring och vill se lodet i en annan vinkel.

_Z3B2910.jpg

_Z3B2906.jpg

_Z3B2869.jpg

_Z3B2911.jpg

_Z3B2899.jpg

_56V6749.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 11/16/2019 at 7:26 PM Learka sa:

Flott båt du har. Har selv en B16AL og vurderer oppgradering til B18CC. Er det store forskjeller i sjøegenskaper? Tenker da på evnen til å kjøre relativt raskt gjennom typisk frisk bris sjø (bølgehøyde opp til 1 m). Syns B16 slår en del og blir ubehagelig og lurer på om B18 er vesentlig bedre? 

Tack, jag har lagt ner en hel del tid på att få till min drömbåt :)

Ja, det är stor skillnad i sjöegenskaper mellan B16AL och B18CC. Speciellt när det blir lite tuffare sjö. Jag bor på Orust och använder båten till 90% i fjordarna samt ytterskär i Bohuslän. Jag tycker B18CC är en helt fantastiskt bra båt för de förhållanden som råder här. Det är ganska stor skillnad i båtstorlek mellan båtarna då B18 inte bara är längre utan även ganska mycket bredare. Gillar även den framflyttade pulpeten på B18CC. Du kommer märka en väsentlig skillnad i sjöegenskaper om du uppgraderar från B16AL.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 6/18/2018 at 4:30 PM Seaman sa:

Såg b16 och b18 sida vid sida på land - b18 är bra mkt större både på bredden å längden. Vad tror du om skillnaden vid sjösättning? Fördelen med b16 är ju att allt är enkelt att göra själv när man trailar. Sedan kan ju en fördel med b18 vara att man sitter mer skyddad från vattenstänk vid sidovind. För å nackdelar med allt ?

Angående sjösättning så fungerar det utmärkt att hantera en B18CC själv. Däremot har jag bytt till en tvåväxlad vinsch på min trailer (BK 1100 - http://www.brandtilagan.com/index.cfm?x=battrailer) då det var i tyngsta laget att vinscha med enväxlad. Det var så pass tungt att jag efter en halv säsong lyckades böja handtaget på orginalvinschen.

Det är stor skillnad med hur skyddat man sitter precis som du säger. Pulpeten på B18CC är väl tilltagen och sitter man i stolarna så är det ett utmärkt skydd mot både vinddrag och stänk.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Idag har jag monterat en kavitationsplatta på givarfästet i aktern. Plattan är gjord för att säkra bildåtergivning från Sideimage och ekolodsgivaren i hög fart samt för att minimera eventuellt sprut från givaren.

givaren ska ha ungefär två graders lutning mot färdriktningen så vattnet trycks lite lätt mot givaren för att man ska få bästa återgivning. Ska bli riktigt kul att testa hur det här fungerar. Plattan finns i ordinarie sortiment hos Comstedt och passar till helix och solixgivare.

E1954AF2-37F5-4FFF-8F8D-F0F57250EDE3.jpeg

95240C76-B157-435D-B85C-A459FE24CD5D.jpeg

1F471706-80FD-4583-84E3-FE0B3625804F.jpeg

7E0D45FA-F7A7-4D27-AC08-086A13F4927C.jpeg

EE2CB668-A792-43CD-962C-B23BC3DCE6C7.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 4 Gäster (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...