Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Nu är det dags för ny båt och den här gången blev det en Ockelbo B18 CC https://www.ockelboboats.se/ockelbo-b18cc. Jag har varit otroligt nöjd med min gamla B16 AL men nu känner jag att jag är redo för en en något större båt. B18 CC är modellen med den framflyttade pulpeten och som grundsetup har jag valt en vit 75 hästars Evinrude, dynkit samt pulpetöverdrag. Jag har även varit och tittat ut en massa kul elektronik och på fredag morgon åker jag till Kode maskin http://www.kodemarin-maskin.se/marin/ockelbo/ och instruerar hur jag vill att allt ska installeras.

Det satt ett Garmin 72DV monterat i båten så det ska vi börja med att riva ut. Jag tänker fälla in ett Humminbird Solix 10 MSI https://www.comstedt.se/produkt/solix-10-chirp-mega-si-gps i pulpeten så vi måste fräsa ut lite mer så det lodet går in. Det sitter två instrument monterade i panelen men de är för en Evinrude 90 HO så de ska bort. Istället blir det tre instrument åt vänster (ett stort och två små) och åt höger mot ekolodet till kommer jag sätta min nya MOB+ G2 https://www.comstedt.se/produkt/mob-wimea-basepack-gra-gen-2. Med den nya setupen instrument så tror jag att Solix 10:an kommer rymmas fint. Det var tur jag inte valde en 90 HO för då hade det blivit för trångt för det lodet.

Garmingivaren är monterad på Ockelbos höj och sänkbara skena. Den litar jag inte på efter diskussionerna i B16 tråden så vi ska skruva bort skenan och montera Solixgivaren direkt mot skrovet istället. Jag kollade placeringen på den svetsade förstärkta plattan mot skrovet där skenan satt monterad och den är någorlunda rätt placerad. Hade velat ha givaren lite mer åt höger men jag tror vi börjar med att testa montera i förstärkningen så får vi se hur det blir. 

Headdingsensor till Solixen ska installeras. https://www.comstedt.se/produkt/gps-ci-gpsheading-mottagare Tror jag sätter den där Garminpucken sitter om jag inte kommer på något annat.

Orginalratten ska bort och Carlottaratten jag hade på min B16 ska sättas på https://www.comstedt.se/produkt/ratt-carlotta-laderss-med-nav

Har placerat två Exide AGM 100Amp i främre luckan som ska driva Elmotorn och ett till under soffan bak som jag ska ha som startbatteri samt för att driva Solix 10:an och Talonen. https://www.comstedt.se/produkt/exide-batteri-agm-12v-100ah

Ska börja med att testa med montera en https://www.comstedt.se/produkt/mk-210e-laddare-12v-2x5a batteriladdare som laddar batterierna i fören och se om det räcker med motorladdningen för att ladda det tredje batteriet som är startbatteri samt driver solixen och talonen.

Tänkte sätta en lite starkare elmotor fram så det blir samma variant som jag hade på min B16 fast 80lb 24 volts versionen istället så jag får lite mer kraft då det är en större båt. https://www.comstedt.se/produkt/riptide-terrova-bt-ip-link Kommer att nätverka ihop elmotorn med solixen så jag kan köra I-pilot link. Har bestämt mig för att avvakta med med extra ekolod i fören och känna in båten först så i dagsläget finns det inget behov av ett nätverk. Tror däremot att jag drar fram en nätverkskabel extra så det är draget och klart ifall jag vill sätta ett lod till längre fram.

Vi ska montera Ockelbos elmotorplatta samt fräsa ut för ett extra vred som låser luckan i fören bättre så vi stabiliserar upp luckan precis som jag gjorde på min B16. Sätter även på ett snabbfäste för elmotorn så jag kan ta bort den

Det blir en vit Talon BT 12 bak https://www.comstedt.se/produkt/talon-bt-12-vit 

Jag inbillar mig att det kan bli rätt snyggt med en vit evinrude, en vit Talon och en vit Riptide i fören. Vi får väl se? På fredag drar allt igång och förhoppningsvis blir båten klar under kommande vecka? 

8A041C17-1934-4B89-A553-0E6A9A40AD54.jpeg

806C9336-82AD-4FEB-A213-102731DE95A1.jpeg

57609DB3-DC3E-4693-9D96-041F0F375861.jpeg

D88DEACE-E18A-44B0-A6E1-AE0563B92C1D.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tack @Seaman! Det finns en chans att jag får båten i veckan känns det som :)

Angående givarfästet så struntade vi helt i den förbestämda givarplaceringen och monterade istället givaren direkt i durken en bit längre ner under länshålen mot kölen på båten. Det är samma placering jag hade på min B16 och den har ju funkat väldigt bra så varför chansa? Ska bli väldigt kul att se hur slutresultatet blir.

Allt annat är på rull så förhoppningsvis kan jag lägga upp ett gäng bilder på den färdiga båten snart. Man får ju abstinens av att vara utan båt så det känns kanon om jag hinner få den till midsommar i alla fall. Sen drar det med sig en massa att köpa större båt... jag guidar ju exempelvis från min båt ibland och är båten över 5 meter behöver man en Fartygsbefäl VIII examen så den kursen läser jag just nu intensivt med sluttenta på torsdag. Kan meddela att det är en väldigt nyttig kurs och man lär sig otroligt mycket bra som man har nytta av på kursen. https://www.sjosportskolan.se/yrke/kurs/fartygsbefalsexamen-viii/

 

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Såg b16 och b18 sida vid sida på land - b18 är bra mkt större både på bredden å längden. Vad tror du om skillnaden vid sjösättning? Fördelen med b16 är ju att allt är enkelt att göra själv när man trailar. Sedan kan ju en fördel med b18 vara att man sitter mer skyddad från vattenstänk vid sidovind. För å nackdelar med allt 😊

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hämtade båten i går eftermiddag. Blir premiärtur på midsommarafton.

B18 är rejält mycket större. Återkommer med ett gäng bilder på allt jag gjort i båten så snart jag kommit ut på havet och fått testa allt.

85FBB331-4EBB-457C-B005-C74BD10B0B1B.jpeg

E360B56F-DE84-4455-B815-830C7FFB2B8B.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Premiärturen avklarad. 8 Distans till Svanesunds midsommarfirande. Helt fantastisk båt. Går som en dröm och tar sjön hur slätt som helst.

98610462-A9D2-4D4A-AD7A-72ADA3CD5043.jpeg

46B24448-51C5-45D3-BE78-14503C9A7719.jpeg

952E69D2-7816-40ED-A3EC-EB5ADEA264B0.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ruggigt bra givarplacering. Får korrekt djup vid 34 knop och skvätter inget. En eloge till Micke på Kode Marin som vet hur grejerna ska sitta! 

7E4C78D0-6F1E-4781-B5C2-185A8B05458B.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas !

Se till och svetsa pulpeten , om dom inte gjort om

konstruktionen på18 modellen, min pulpet satt lös

efter sprickbildning i utmattat material efter ca 100tim

på grund av en usel konstruktion .

 

oy0otchLTXKd3xuVLvVzeA.jpg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
På 7/7/2018 at 10:35 AM Norlén sa:

Riktigt snygg båt Jonas, bra val! Ser fram emot att se den live! :D

Tackar :) är helt löjligt nöjd med båten. Den här veckan har vi varit ute varje dag och glidit runt i fjordarna och badat, solat, myst och tagit några strökast.

bilden togs igår vid Slubbersholmen utanför Mollösund.

 

51D29618-ECF6-40A6-98A3-DF375174ADF5.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
På 7/6/2018 at 5:52 PM svonsy sa:

Hej Jonas !

Se till och svetsa pulpeten , om dom inte gjort om

konstruktionen på18 modellen, min pulpet satt lös

efter sprickbildning i utmattat material efter ca 100tim

på grund av en usel konstruktion .

Intressant. Har inte hört om det problemet förr men jag ska följa upp och hålla koll på hur det ser ut för min del när jag har samma gångtid.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Har använt båten flitigt under sommaren och är fortfarande otroligt nöjd. B18CC med min nuvarande utrustning är en suveränt fin kombination av familjebåt och sportfiskebåt. Jag gillar hur fint den tar sjön och ligger i vattnet. B18CC är också en betydligt rymligare båt än min tidigare B16AL. Här är ett klipp från när jag var ute och guida havsöring för ett par dagar sedan: 

 

 

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Här är nästa projekt. Ska flytta på bränslefiltret till motorn och sätta det på den plana ytan framför motorn mot soffans toft istället så jag får in tre spöhållare till höger om motorn också. Gillade den lösningen på min B16 starkt så det blir en repris på det konceptet. Regnar ikväll så börjar rodda med det imorgon tänkte jag :)

B351DBA1-715C-4895-A096-E75868FF99F6.jpeg

Så här ser båten ut just nu förresten.

_Z3B1989.jpg

_Z3B2710.jpg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Så här blev det. Placerade bränslefiltret under skenan för spöhållarna. Man behöver några centimeters marginal under filtret så det går att byta det också :)

28491410-DD0B-46AB-9B29-740A8D842784.jpeg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite bilder på båten in action. Det här är från Blekinge Gäddfestival i slutet av september i år. Börjar känna mig nöjd med lösningarna i båten. Funderar eventuellt på om jag ska montera en ramskena på insidan av durken för att kunna fästa flugspön. Måste bara beställa hem allt och känna efter lite så jag är helt säker innan jag monterar. Jag vill gärna att båten är så ren som möjligt men samtidigt har maximal funktionalitet. det är en svår balansgång så det är bra att tänka efter några gånger extra innan man gör något.

_Z3B4091.jpg

_Z3B4083.jpg

_Z3B4085.jpg

_Z3B3995.jpg

_Z3B3999.jpg

_Z3B4003.jpg

_Z3B4011.jpg

_Z3B4020.jpg

_Z3B4041.jpg

_Z3B4051.jpg

_Z3B4055.jpg

_Z3B4058.jpg

_Z3B4059.jpg

_Z3B4080.jpg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Efter några månaders användning kan jag konstatera att självlänsen på B18 CC har fungerat perfekt oavsett förhållanden och vad vi gjort i båten. På min gamla B16 AL (2014) hade jag problem med att vattnet kunde rinna tillbaka in i båten om man exempelvis fiskade från fören. På B18 CC existerar inte det här problemet. 

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Bytte till en 17" Evinrude Viper stålpropeller på Evinrude E-Tec 75:an.

Förutom att det är väldigt mycket snyggare så blev det faktiskt ganska stor skillnad på båtens prestanda också. Båten planar märkbart snabbare och man har betydligt bättre bett när man svänger. Jag kan absolut rekommendera en stålpropeller. Med 17" orginalproppellern varvade båten runt 4500 varv/min vid lämplig tiltning av motorn. Med stålproppelern varvar motorn 4800 v/m och jag kommer upp i strax över 32 knop. dvs toppfarten är i stort sett samma som med gamla propellern men båten upplevs som mycket tajtare i styrningen och den är startsnabbare.

IMG_5637.jpg

IMG_5638.jpg

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 4 Gäster (Se hela listan)

    Det finns inga registrerade användare online

  • Inlägg

    • Bytte till en 17" Evinrude Viper stålpropeller på Evinrude E-Tec 75:an. Förutom att det är väldigt mycket snyggare så blev det faktiskt ganska stor skillnad på båtens prestanda också. Båten planar märkbart snabbare och man har betydligt bättre bett när man svänger. Jag kan absolut rekommendera en stålpropeller. Med 17" orginalproppellern varvade båten runt 4500 varv/min vid lämplig tiltning av motorn. Med stålproppelern varvar motorn 4800 v/m och jag kommer upp i strax över 32 knop. dvs toppfarten är i stort sett samma som med gamla propellern men båten upplevs som mycket tajtare i styrningen och den är startsnabbare.
    • Jag har en Helix 7 själv till min kajak som jag är väldigt nöjd med. Det är ett enkelt manövrerat och mycket bra lod. Köper du en Minnkota elmotor i framtiden så har du fullt stöd för den i Helix 9:an https://www.comstedt.se/produkt/helix-9-chirp-msi-gps-g3n och jag gillar även att man kan köra Autostart live som ritar upp sjökort i realtid när du är ute och fiskar. Det är perfekt om man snabbt behöver kartlägga en grynna. Mega side imaging+ ger en fantastiskt bra sideimagingbild så jag tror du kommer bli mycket nöjd om du slår till på en Helix 9:a. du får gärna ge en rapport när du bestämt dig. Och kolla noga på hur jag monterat givaren. använd inte Ockelbos egen lösning utan montera givaren direkt mot durken och mellan två lameller under båten. då får du bra återgivning även i högre fart och du slipper att givaren skvätter.
    • Hej! Tack för bra svar! Fick ingen notify på att nån svarat, så såg inget förrän nu. Då blir det en 9 helt enkelt, var även o måtta lite på båtmässan i veckan:-) Har snöat in mig på Helix 9 eller Garmin Echomap plus 92sv. Av nån anledning får jag en bättre känsla för helixen, den är dessutom snyggare inte för att det egentligen ska spela roll. En solix 10 ligger inte inom min budget tyvärr. Vad rekommenderar du för lod? I nuläget kommer jag inte koppla ihop med en el-motor men framöver så. Mvh Peter
    • Kom just att tänka på när jag hade ett fantastiskt senhöstfiske efter makrill utanför Gullholmen.  Alltså - en uppvärmd rorkult på min tre-hästars Johnsson skulle suttit som en smäck där!
    • Hittade precis drömratten till båten på båtmässan. http://www.isotta.com/dett_prod5.php?id=88 Isottaratt med rattuppvärmning av samma typ man har i bilen. Finns att klämma och känna på i Comstedts monter. Är rätt sugen nu men den är tyvärr lite saftig i priset.
    • Fick precis en pressrelease från Comstedt att nya Solix G2 är här. Ekolodet har precis kommit till Sverige och kommer premiärvisas på Båtmässan i Göteborg 2-10 feb. PRESS RELEASE JANUARI 2019  SOLIX generation 2 Nu med uppdaterat MEGA Imaging+ ekolod och användarinterface.  När Humminbird introducerade sin prisvinnande SOLIX serie var det som marknadens mest avancerad Imaging ekolod. Medny uppdaterad ekolods teknologi, nytt användarinterface och utökad kompabilitet med bland annat Minn Kota trolling motorer presenteras generation 2 av SOLIX. Enheterna är utrustade med Bluetooth och WiFi för att kunna ansluta trådlöst till smartphones och annan utrustning. Det uppdaterade ekolodet har nya MEGA Imaging+ med ekolodsfrekvens som är tre gånger högre än traditionell 455 kHz frekvens. Det ger den klaraste och skarpaste undervattensbild någonsin presenterad med 20 procent mer detaljer än MEGA Imaging. Dessutom har sidotäckningen utökats med upp till 60m vilket ger totalt 120m räckvidd och djupförmågan har även den utökats till 60m. SOLIX G2 har även utrustats med Dual Spectrum Chirp som ger bättre separering av fisk och bättre presentation av fisk med större fiskbågar och bättre förvarningar. Fiskaren kan välja mellan Wide Mode för tydligare fiskbågar och Narrow Mode för bättre detaljer och separering. SOLIX G2 har Humminbirds Cross Touch Interface som inför fått en rejäl uppdatering med ett uppdaterat menysystem. Möjligheten till att använda både touch skärm och knappsats ger en bättre användarupplevelse tillsammans med möjligheten att anpassa skärmen efter egna önskemål. Humminbird SOLIX G2 är utrustade med AutoChart Live för att skapa djupkartor i realtid direkt i enheten samt kartor på vegetation och bottenhårdhet. Ett populärt verktyg som ger större möjligheter att hitta rätt platser där fisken står. Humminbirds nya AutoChart LiveShare ger möjligheten att dela med sig av sina kartor samt ta del av andras för att lättare och snabbare kunna bygga upp djupkartor i en sjö som inte tidigare varit karterad. Ethernet anslutningen gör det möjligt att sammankoppla enheterna i nätverk för att dela waypoints, rutter, kartor och givare. Via Ethernet kan även Humminbird Chirp radar och 360 Imaging givare anslutas, vid flera än två enheter i systemet finns en nätverkswitch som tillbehör. SOLIX G2 är en del av One-Boat Network från Humminbirdoch Minn Kota vilket gör det möjligt att via Ethernet ansluta till och styra en Minn Kota trollingmotor med iPilot-Link direkt från skärmen. Funktionerna och möjligheterna det skapar är många, t.ex. kan man välja att motorn skall köra till en waypoint och elektroniskt ankra där eller följa en djupkurva skapad i AutoChart Live. Om Talon BT grundvattenankare finns installerad ombord kan den trådlöst styras från skärmen. Nya Minn Kota trollingmotorer finns i versioner med integrerad MEGA DI+/Dual Spectrum Chirp givare, de är utrustade med SOLIX givarkontakt för enkel anslutning direkt till enheten. Bluetooth gör det möjligt att ansluta en smartphone för att se SMS på skärmen, missade samtal, signalstyrka och batteristatus. Om Humminbird FishSmart app finns installerad kan man dessutom uppdatera programvaran i SOLIX direkt från sin smartphone. SOLIX G2 finns i 10,1”, 12,1” och 15,4”, HELIX 9 har i år minskat i fysiska mått vilket gör att den nu passar i flera båtar. Samtliga modeller har inbyggd GPS kartplotter och finns i två olika versioner med Chirp ekolodmed MEGA DownImaging+ och som tillägg MEGA SideImaging+.   Humminbird SOLIX G2Ca.pris från 28 995,- till 49 995,- inkl.moms Läs mer om SOLIX G2 https://www.comstedt.se/produkt-kategori/gps-plotter-och-ekolod/solix   Om företaget Comstedt: Jan Comstedt AB är en väl etablerad distributör på den svenska marinmarknaden och grundades 1983. Företaget omsätter idag ca. 95 miljoner med arton anställda. Sedan 1999 drivs och ägs bolaget av syskonen Anna och Mats Comstedt samt Magnus von Barth. Jan Comstedt AB är generalagent för många välkända varumärken som:  Seastar Solutions (tidigare Teleflex Marine), Lewmar, Jabsco, Rule, Lectrotab, TBS electronics, CombiLock, Humminbird, MinnKota, Cannon, Fusion, Navicom, Fell Marine, Shakespeare, SmartPlug och Vesper Marine.   För ytterligare information kontakta: Mats Comstedt e-mail: mats@comstedt.se +46 31 775 65 21 +46 708 42 03 90   Jan Comstedt AB  Box 12022 SE-402 41  Göteborg +46 31 775 65 30 +46 31 24 53 17 www.comstedt.se
    • Två giganter i sportfiskevärlden väljer att gå skilda väger efter 26 års samarbete. Läs mer här: https://www.pr-inside.com/changes-in-the-distribution-agreements-between-rap-r4729778.htm CHANGES IN THE DISTRIBUTION AGREEMENTS BETWEEN RAPALA VMC CORPORATION AND SHIMANO EUROPE BV Rapala VMC Corporation Stock Exchange Release January 18, 2019 at 1:00 p.m. CHANGES IN THE DISTRIBUTION AGREEMENTS BETWEEN RAPALA VMC CORPORATION AND SHIMANO EUROPE BV Rapala VMC Corporation ("Rapala") and Shimano Europe B.V. ("Shimano"), together (“The Parties”), have agreed to terminate various distribution agreements between the Parties in some European countries and South-Africa. The Parties have agreed to terminate the distribution of Shimano-, G-Loomis- and PowerPro-branded fishing tackle products (“Shimano Products”) in France, Switzerland, Spain and Portugal effective July 1, 2020. Until this date, the respective Rapala distribution companies, fully owned and controlled by Rapala, will continue to distribute Shimano Products on an exclusive basis in these four markets. This means that the business will continue as usual until the date referred above and local Rapala distribution companies will be responsible for business on exclusive basis. At the same time The Parties have agreed to terminate the distribution of Shimano Products in Finland, Norway, Denmark, Sweden, Greenland, Iceland, Lithuania, Latvia, Estonia and South Africa effective October 1, 2020. Until this date, the respective Rapala distribution companies, fully owned and controlled by Rapala, will continue to distribute Shimano Products on an exclusive basis in all of these markets. This means that the business will continue as usual until the date referred above and local Rapala distribution companies will be responsible for the business on exclusive basis. At the same time The Parties have agreed to terminate the distribution of Rapala-, Storm- and Dynamite-branded fishing tackle products in Germany, The Netherlands, Belgium, Luxembourg and Italy effective April 1, 2019. At the same time distribution of Rapala- and Storm-branded products in the United Kingdom and Dynamite-branded products in Turkey by Shimano will end. Until this date, the respective Shimano distribution companies, fully owned and controlled by Shimano, will continue to distribute these Rapala Group -branded fishing tackle products on an exclusive basis in all of these markets.  There will be no change in the distribution agreements regarding Shimano- or Rapala Group-branded products in Rapala controlled jointly owned distribution companies in Russia, Belarus, Kazakhstan, Czech Republic, Hungary, Romania, Slovenia, Croatia, Serbia, Kosovo, Bosnia, Macedonia, Montenegro, Bulgaria, Albania and Moldova. Accordingly, there is no change in the structure and operations of the Rapala Shimano East Europe Oy and Normark Hungary Ltd -subgroup’s, which are jointly owned by Rapala and Shimano. In year 2017 Rapala Group’s sales of Shimano Products in the countries where the distribution agreement will terminate, as referred above, was some 26 MEUR, representing ca. 10 % of Rapala Group’s total sales. Year 2018 sales figures will be disclosed as part of announcing 2018 annual accounts. "We have been partners with Shimano for more than 26 years, but the world is changing. It has been agreed by Rapala and Shimano that in the countries referred above, it is better for both companies to control their own brands. While our partnership with Shimano will continue in the jointly owned distribution companies, we are sorry to see Shimano going their own way in several countries. At the same time this opens us several new opportunities. The large European markets which have been previously handled by Shimano will in the future be directly fully controlled by Rapala. We are already selling Rapala Group-branded rods and reels in some countries and we will intensify and accelerate the development of this category in the future. The separation from Shimano will also enable us to consider approaching the rod and reel category strategically on global basis”, says Jussi Ristimäki, President and CEO of Rapala VMC Corporation. RAPALA VMC CORPORATION Jussi Ristimäki President and Chief Executive Officer For further information, please contact: Jussi Ristimäki, Chief Executive Officer, tel. +358 40 700 1344 Distribution: NASDAQ OMX Helsinki and Main Media Rapala VMC Corporation (“the Group”) is a leading fishing tackle company and the global market leader in fishing lures, treble hooks and fishing related knives and tools. The Group also has a strong global position in other fishing categories and it is one of the leading distributors of outdoor, hunting and winter sport products in the Nordic countries. The Group has the largest distribution network in the industry. The main manufacturing facilities are located in Finland, France, Estonia, Russia, Indonesia and the UK. The Group brand portfolio includes the leading brand in the industry, Rapala, and other global brands like VMC, Sufix, Storm, Blue Fox, Luhr Jensen, Williamson, Dynamite Baits, Mora Ice, StrikeMaster, Marttiini and Peltonen. The Group, with net sales of EUR 253 million in 2017, employs some 2 600 people in 42 countries. Rapala VMC Corporation’s share is listed and traded on the Nasdaq Helsinki stock exchange since 1998. Attachment Rapala VMC Corporation, Stock Exchange Release, January 18, 2019
    • Här kommer några bilder som visar min B16 in action i början av april förra våren.   
    • Det här är verkligen kul. Vi har väntat på den här DNA analysen som bekräftar att det är ett lokalt bestånd även i 8-fjordar. här kommer några filmer från de konstgjorda torskreven projektet fjordtorsk har anlagt i byfjorden utanför Uddevalla.   C1EBC3F4-CCE9-4BD5-B0BC-4365D4AFE12A.MOV BE4C53B7-37DA-4C7E-A413-B8F7AF507988.MOV BF15B0E5-6445-4B40-8B77-611B45446246.MOV
    • Glädjande resultat av forskning. Nu håller vi tummarna att det blir starkare bestånd.  https://marine.gu.se/aktuellt/n//ar-torsken-pa-vag-tillbaks-till-vastkusten-.cid1601286
  • Ämnen

×
×
  • Skapa ny...