Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Ekolods Size till B16AL


Vassruggen

Recommended Posts

Hej

Ska köpa ett ekolod till min B16al(Sidopulpet), nån som har erfarenhet av modeller som är på 9 tum?

Får de plats bakom den ”lilla” rutan på pulpeten? Blir det för stort? Ser man över när man sitter ned eller kommer det upplevas som att den ligger i synfältet.

Ska man nöja sig med 7 tum.....

Ja ni förstår säkert resonemanget....

All input är av intresse, nu är jag inte låst vi att jag måste köpa ett speciellt märke. Kan ju kanske skilja på storlek mellan olika märken men de bör väl vara någorlunda samma size tänker jag?

Mvh Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej @Vassruggen

Tycker absolut du ska gå upp en storlek från 7 tum om du har möjlighet. Jag körde med Onix 8 i min båt och det tyckte jag var en bra lösning. De nyare loden är mindre både utvändigt och i djup. Men jag var på gång att sätta in en Solix 10 i min B16AL med sidopulpet innan jag bytte båtmodell och jag har testat om den ryms i pulpeten och det fungerade utmärkt. Helix 9 är inte heller några problem.

Jag har även en Axiom 9 pro liggande och när jag jämför måtten på den med Onix 8 så ser det ut som att även den kommer fungera bra.

Just nu kör jag med en Solix 10 Mega Imaging i min B18CC. Det är ett fantastiskt bra lod (mega imaging ger enorm skillnad) som integrerar perfekt med talonen och Riptide BT i-pilot link motorn i fören. Det här systemet är väldigt tight sammansatt och lättmanövrerat så jag slår gärna ett slag för det. Men det har ju att göra lite med vad man har i övrigt? Just integrationen enheterna emellan gjorde  valet av ekolod till min Ockelbo enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej!

Tack för bra svar! Fick ingen notify på att nån svarat, så såg inget förrän nu. Då blir det en 9 helt enkelt, var även o måtta lite på båtmässan i veckan:-) Har snöat in mig på Helix 9 eller Garmin Echomap plus 92sv. Av nån anledning får jag en bättre känsla för helixen, den är dessutom snyggare inte för att det egentligen ska spela roll. En solix 10 ligger inte inom min budget tyvärr. Vad rekommenderar du för lod?

I nuläget kommer jag inte koppla ihop med en el-motor men framöver så.

Mvh Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Vassruggen sa:

Hej!

Tack för bra svar! Fick ingen notify på att nån svarat, så såg inget förrän nu. Då blir det en 9 helt enkelt, var även o måtta lite på båtmässan i veckan:-) Har snöat in mig på Helix 9 eller Garmin Echomap plus 92sv. Av nån anledning får jag en bättre känsla för helixen, den är dessutom snyggare inte för att det egentligen ska spela roll. En solix 10 ligger inte inom min budget tyvärr. Vad rekommenderar du för lod?

I nuläget kommer jag inte koppla ihop med en el-motor men framöver så.

Mvh Peter

Jag har en Helix 7 själv till min kajak som jag är väldigt nöjd med. Det är ett enkelt manövrerat och mycket bra lod. Köper du en Minnkota elmotor i framtiden så har du fullt stöd för den i Helix 9:an https://www.comstedt.se/produkt/helix-9-chirp-msi-gps-g3n och jag gillar även att man kan köra Autostart live som ritar upp sjökort i realtid när du är ute och fiskar. Det är perfekt om man snabbt behöver kartlägga en grynna. Mega side imaging+ ger en fantastiskt bra sideimagingbild så jag tror du kommer bli mycket nöjd om du slår till på en Helix 9:a. du får gärna ge en rapport när du bestämt dig.

Och kolla noga på hur jag monterat givaren. använd inte Ockelbos egen lösning utan montera givaren direkt mot durken och mellan två lameller under båten. då får du bra återgivning även i högre fart och du slipper att givaren skvätter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 3 Gäster (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...