Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Tips på en bra lina

Gearhead

Recommended Posts

Hej!

Det är andra året jag kör med min nanofil-lina men tycker att den slits väldigt fort eftersom den är alldeles fransig eller hur man ska säga Och då skar jag ändå av linan en spölängd innan första fisketuren. Så nu undrar jag lite vad i rekommenderar för lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 8/26/2019 at 9:15 PM Gearhead sa:

Hej!

Det är andra året jag kör med min nanofil-lina men tycker att den slits väldigt fort eftersom den är alldeles fransig eller hur man ska säga Och då skar jag ändå av linan en spölängd innan första fisketuren. Så nu undrar jag lite vad i rekommenderar för lina.

Ja, jag kan hålla med om att den fransar efter en tid. Jag har kört den på några av mina havsöringsspön jag använt när jag guidar på västkusten. Jag har bytt till en ny lina som heter Berkley X9 0,17mm och den är kanonbra. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-x9-150m-crystal.html

En annan lina jag testat som ligger i framkant just nu är nya Sufix 131, har däremot bara kört den vertikalt till röding men jag misstänker att den kommer vara helt fantastisk till haspel också. https://www.normark.se/fiske/linor/flatlinor/131-g-core-x13-lo-vis-green.html

Vad ska du ha linan till? Jerkspö, haspel eller vertikal? Vilken dimension? Jag brukar ha lite olika favoriter beroende på vilket fiske jag har linan till.

Länk till kommentera

21 minutes ago Jonas sa:

Ja, jag kan hålla med om att den fransar efter en tid. Jag har kört den på några av mina havsöringsspön jag använt när jag guidar på västkusten. Jag har bytt till en ny lina som heter Berkley X9 0,17mm och den är kanonbra. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-x9-150m-crystal.html

En annan lina jag testat som ligger i framkant just nu är nya Sufix 131, har däremot bara kört den vertikalt till röding men jag misstänker att den kommer vara helt fantastisk till haspel också. https://www.normark.se/fiske/linor/flatlinor/131-g-core-x13-lo-vis-green.html

Vad ska du ha linan till? Jerkspö, haspel eller vertikal? Vilken dimension? Jag brukar ha lite olika favoriter beroende på vilket fiske jag har linan till.

Jag kör haspel och fiskar uteslutande med spinnare och drag. Och de fiskar som finns där jag siskar är någon gädda, abborrar (var finns inte dem?) och någon öring, harr och sik. sen rätt vad det är smiter någon regnbåge från den närliggande fiskeodlingen som man vill få bort som möjligt. Och rullen är en gammal Cardinal Pro T3000F från slutet av 90-talet. :)

Länk till kommentera

Ok då har du typ ett spö på 8-9 fot, 10-30g eller 15-40g och lina på 0,16-0,20mm antar jag?

Det låter som att en lina på runt 0,17 kommer fungera perfekt.

Exempel på andra bra linor som jag gillar och som inte fransar: 

Sufix 832
Berkley Tracer Braid
Spiderwire Stealth Smooth Braid 8

Länk till kommentera

På 8/30/2019 at 11:07 AM Jonas sa:

Ok då har du typ ett spö på 8-9 fot, 10-30g eller 15-40g och lina på 0,16-0,20mm antar jag?

Det låter som att en lina på runt 0,17 kommer fungera perfekt.

Exempel på andra bra linor som jag gillar och som inte fransar: 

Sufix 832
Berkley Tracer Braid
Spiderwire Stealth Smooth Braid 8

Ska kika på de linorna lite. :) Är ju som inte så sugen på att gå tillbaka till vanlig nylonlina heller.

Länk till kommentera