Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Elmotor till Ockelbo b16al


Vassruggen

Recommended Posts

Hej

Har idag en Ockelbo b16al o tänkte köpa en frontmonterad elmotor. Räcker det med en 55lb och rigglängd 54. Nästa steg är ju en 80lb med rigg 60. Jag tänker att båten är ju ganska hög fram och lite vågor så hamnar propellern ovanför vid ankring. Det verkar som de flesta nöjer sig med 55 i styrka iallafall så det bör nog räcka då eller....?

Jag kollar främst på motorguide då jag har lowrance lod.

All input mottages tacksamt.

Mvh Peter 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Vassruggen sa:

Hej

Har idag en Ockelbo b16al o tänkte köpa en frontmonterad elmotor. Räcker det med en 55lb och rigglängd 54. Nästa steg är ju en 80lb med rigg 60. Jag tänker att båten är ju ganska hög fram och lite vågor så hamnar propellern ovanför vid ankring. Det verkar som de flesta nöjer sig med 55 i styrka iallafall så det bör nog räcka då eller....?

Jag kollar främst på motorguide då jag har lowrance lod.

All input mottages tacksamt.

Mvh Peter 

Jag kan inget om motorguide utan har bara kört minnkota. Jag hade en Minnkota riptide på min B16AL på 55lb med 54' rigg. det räcker fullgott. Man kör en till två dagar med det 115 amp batteriet jag hade dedikerat till min motor. vädret spelar däremot in. tufft väder med 10-12 sekund så är det nog ungefär 8-9 timmars fiske i ett batteri? Är däremot väldigt osäker på om en motorguide kan anses jämförbar? speciellt inte vad gäller batteriåtgång tänker jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svar:-) Jag utgår ifrån att 55 lb är samma styrka oavsett vilket märke man kör:-)Var ju rigglängden som jag var mer funderande över, den måttenheten borde ju också vara samma. Ja precis batteriåtgången är ju klurigare men får väl i värsta fall köra med dubbla batterier om det nu skulle dra våldsamt mer än din är setup.

Det viktiga är att 55 lb orkar dra båten och att riggen räcker till. Sen kan ju vinden ställa till när man kör spotlock/anchor mode. Men under "normala" förhållanden bör en 55 klara av det hoppas jag.

Mvh Peter 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Vassruggen sa:

Hej

Tack för svar:-) Jag utgår ifrån att 55 lb är samma styrka oavsett vilket märke man kör:-)Var ju rigglängden som jag var mer funderande över, den måttenheten borde ju också vara samma. Ja precis batteriåtgången är ju klurigare men får väl i värsta fall köra med dubbla batterier om det nu skulle dra våldsamt mer än din är setup.

Det viktiga är att 55 lb orkar dra båten och att riggen räcker till. Sen kan ju vinden ställa till när man kör spotlock/anchor mode. Men under "normala" förhållanden bör en 55 klara av det hoppas jag.

Mvh Peter 

jag tror det blir kanon för dig. Just att kunna koppla ihop nätverket är ju en viktig aspekt, tycker i alla fall jag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Hi, I own Ocklebo B16AL for over 1 year and want to install electric motor now. Why did you install battery for electric motor to bow instead of front seat box? Please send a picture of bracket for battery you used in bow. What round lock for hatches you used to secure hatches in both boats.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Karvik sa:
Hi, I own Ocklebo B16AL for over 1 year and want to install electric motor now. Why did you install battery for electric motor to bow instead of front seat box? Please send a picture of bracket for battery you used in bow. What round lock for hatches you used to secure hatches in both boats.

It’s simply the best place to put battery in my opinion. It’s out of the way there. I have an extra original Ockelbo bracket for B16AL if you need one. You can buy it from me if you like?

The round lock is from the Anytec boats. You can probably order one from Ockelbo. 

image.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 0 Gäster (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...