Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Renovera plastbåt


Recommended Posts

Nej då, jag har inte gått och dött helt och hållet. I dag har jag äntligen hittat tid för att måla insidan av båten. To be continued...

 

Å god jul & gott nytt år på er förresten!  :ph34r: (Hittade ingen smiley med tomteluva, så det där var närmaste tomteluva jag hittade)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär då. Då har båten fått lite ny färg invändigt. Ett nytt lager i morgon, så börjar det bli dags att lägga in mattan.

Får väl lite skamset berätta om hur jag gjort samma misstag två gånger, och sågat sönder plyfabitar jag redan sågat i ordning i rätt storlek. Den här gången var det luckan till baktoften som jag lyckats förstöra. Men men, får göra en ny.

 

Ser väl sådär ut att ha svart både invändigt och utvändigt, men tror det blir snyggt när mattan är på plats och rätt belysning, högtalare, stolar osv.

 

Före invändig målning

Före invändig målning

Nymålat invändigt

Nymålat invändigt

Nymålat invändigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår slipade jag det jag spacklat, och la på ett lager topcoat på det. Så nu är båten färdigmålad, om man bortser från luckan till baktoften som jag lyckats såga sönder, och måste tillverka en ny.

 

Men jag hade en del tid över igår, så började skruva isär motorn. Skapar nog en separat tråd om det.

Jag hann bara med rengöring och skruvade sedan bort propellern. Bakom propellern hittade jag en hel del fiskelina som den motorn hade samlat på sig.

 

Fiskelina bakom propellern

Fiskelina hittad bakom propellern

 

Men nu pausar jag arbetet med båt och motor och firar in det nya året i stället. Gott nytt år på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som att jag börjar bli lite dryg med alla bilder på mattläggningen. Men det är det enda jag har gjort i dag också.

Eller ja, jag kollade på JVM-finalen och fick dessutom fikapremiär i båten.

 

Börjar få lite kalla fötter, om det blir för mycket med matta överallt, och om jag ska ta bort det på sidorna. Eller om jag ska fortsätta så här... Får sova på saken.

 

JVM-final och mattläggning

Fikapaus under mattläggningen

Mattläggning

Mattläggning

Mattläggning

Stereon och strömbrytarpanelen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I dag tog jag fram glasfibret och polyestern igen för att laga en liten spricka i relingskanten. Det hade säkert gått bra ändå, men det känns bättre att ha gjort det ordentligt.

 

Laga liten spricka i relingen

 

Sedan har jag börjat vela över hur mycket matta jag ska ha. Jag har tre alternativ som jag ser det.

Antingen kör jag helt utan matta på sidorna, det är alternativ A.

Alternativ B är att köra matta halvvägs upp på sidorna.

Alternativ C är att köra helklätt.

 

Alternativ C är skönt när man ligger på framtoften.

Alternativ A är bra när man lägger spöna ner så krokarna slipper fastna i mattan.

 

Hjälp mig. Vad tycker ni?

 

Hur ska jag ha mattan? Alternativ A, B eller C?

 

Matta eller inte längst upp på sidorna?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det lutar mot att det är det som det blir i slutändan.

 

Så jag ska lägga några timmar extra på att spackla och slipa ytterligare en gång längs kanterna, så att det i alla fall blir lite snyggt när det ändå ska synas.

Jag har väl varit lite snabb vissa gånger, då jag tänkt att jag ändå ska täcka över det med matta i slutändan.

 

Men efter några veckors ledighet så ska jag åter till kontoret i morgon bitti, så nu blir det lite mindre tid över till båten.  :wacko:  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog och beställde ett ekolod till båten nu idag.

 

Passade på när Willys Sportfiske hade rea på Humminbird 570 DI.

 

post-12038-0-48129700-1357488735_thumb.j

 

Var ett tag inne på att beställa ett Humminbird 596 HD DI från staterna för 399 dollar (alltså typ 2500 kronor) och låta min gamla värdfamilj där skicka det till mig som gåva så att man slipper tullen. Men kom att tänka på hur drygt det skulle vara om något strular så man måste lämna in det på garantin, så köpte ett lite billigare i Sverige i stället.

 

Sjukt vilka prisskillnader det ska vara. I sverige kostar 596:an strax under 8000, och på andra sidan atlanten mer än halva priset. 570 DI skulle kosta 299 dollar (typ 2000 kronor). Tråkigt, för det gör det ju svårt för oss svenskar som gärna vill ha bra ekolod, men inte lägga över 5000 på detta.

 

Läste runt mycket innan jag bestämde mig för ekolod. Jag har knappt någon erfarenhet från ekolod alls tidigare, varför det var ännu svårare. 

 

Tittade mycket på Lowrance, men valde bort dem då man (som jag fattat det) måste välja antingen Down Imaging eller Realtidsfönster. Humminbird däremot har båda på samma apparat, vilket var avgörande.

 

Sedan hade jag så klart gärna haft färgskärm, men det får bli i nästa båt jag bygger eller när detta ekolod har gjort sitt.

 

Någon som har erfarenhet kring detta ekolod? Eller kanske kan bekräfta eller dementera att Lowrance in har både DI och Realtidsfönster på samma pryl?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart att du borde köra på alternativ 1 angående mattläggningen.

Förresten, hur fäster du mattan och hur har du tänkt att fästa stolarna? 

 

Är grymt avundsjuk och inspirerad över din renovering och talang! =)

 

Tack för enormt fint beröm  :)  Det värmer verkligen  :rolleyes:

 

Alla som tittat på bilderna säger detsamma, det är alternativ A som gäller, och det är det jag kommer köra på. Segt att jag spenderade en dag åt att skära till mattan på sidorna  :P  That's life!

 

Mattan kommer jag fästa med vanligt kontaktlim från Biltema. Hade först tänkt tejpa för att lätt kunna byta matta, men svårt att hitta bra tejp för ändamålet. Den mattejpen vi har på jobbet ger upp om det blir för fuktigt. Men det blir lim som gäller.

 

Och stolarna fäster jag med Julas svängplatta för båtstol (Länk här). Det räcker med det fram, men akterstolen behöver jag hitta på en bra lösning med glidskena, så att jag kan åka i sidled med stolen beroende på vilken motor jag ska köra  :)

 

Vore kul att se om det dyker upp lite fler båtrenoveringar här. Hoppas på att Kalle76 ska sätta fart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du förtjänar all beröm, riktigt snyggt jobbat hittills, har följt detta ämne några månader utan att registrera mig som medlem  :rolleyes:

 

Har själv lite planer på att fixa till den här ekan. Bilder är från när jag hämtade den (den är grusig och allmänt smutsig där, men nu är den ren), den har mest legat vid sjön senaste åren vilket har resulterat i rostfärg från årklykor osv. och andra jobbiga beläggningar kommit. Vet dock inte om jag är beredd på att lägga pengar på att måla om båten. (Har en lite tajt budget då jag sparar för att åka utomlands) :)

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT

 

Har "fått/lånat" den tills vidare av min farmor och hennes gubbe som aldrig använder den. Cirka 25-30 år gammal plasteka av märket Marin modellen 15-A, 442 lång och 170 bred.

 

Har funderingar på att bygga en platå så som detta gänget har gjort:

http://teamgoransfishing.blogspot.se/2010/08/byggprojekt-kastdack-infor-hostens.html

 

Verkar vara det smidigaste och billigaste alternativet, samt smidigt att kunna ta bort platån om man inte vill använda den längre. Därför jag undrade lite över mattan du använder, var får jag tag i en sån billigast? :)

 

Har även planer på att fästa en sådan stol från biltema som denna person gjort: 

http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showimage.php?iid=94613&cid=73&scid=0&sort=date

 

Därför jag undrade över hur jag du fäster fast den. Jag måste ju fästa den direkt i baktoften, vilket kanske inte är så bra eller vad tror du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du förtjänar all beröm, riktigt snyggt jobbat hittills, har följt detta ämne några månader utan att registrera mig som medlem  :rolleyes:

 

Har själv lite planer på att fixa till den här ekan. Bilder är från när jag hämtade den (den är grusig och allmänt smutsig där, men nu är den ren), den har mest legat vid sjön senaste åren vilket har resulterat i rostfärg från årklykor osv. och andra jobbiga beläggningar kommit. Vet dock inte om jag är beredd på att lägga pengar på att måla om båten. (Har en lite tajt budget då jag sparar för att åka utomlands) :)

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT

 

Har "fått/lånat" den tills vidare av min farmor och hennes gubbe som aldrig använder den. Cirka 25-30 år gammal plasteka av märket Marin modellen 15-A, 442 lång och 170 bred.

 

Har funderingar på att bygga en platå så som detta gänget har gjort:

http://teamgoransfishing.blogspot.se/2010/08/byggprojekt-kastdack-infor-hostens.html

 

Verkar vara det smidigaste och billigaste alternativet, samt smidigt att kunna ta bort platån om man inte vill använda den längre. Därför jag undrade lite över mattan du använder, var får jag tag i en sån billigast? :)

 

Har även planer på att fästa en sådan stol från biltema som denna person gjort: 

http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showimage.php?iid=94613&cid=73&scid=0&sort=date

 

Därför jag undrade över hur jag du fäster fast den. Jag måste ju fästa den direkt i baktoften, vilket kanske inte är så bra eller vad tror du?

Kul att höra att du följt projektet.  :)

 

Det där kan ju bli ett riktigt spännande projekt.

Och det kan nog absolut vara smidigt att bygga en sådan platå som går att ta bort om man skulle vilja.

 

Själv ville jag komma bort från allt som ser provisoriskt ut på båten, och ville bygga allt fast. Men då blir det ju riktigt körigt om jag vill ha bort något sen.  :P

Matta kan du nog hitta billigt på typ Bauhaus, men se till att det är balkongmatta så att den dränerar under. Annars möglar nog mattan ganska snart.

 

För att fästa stolen skulle jag nog i alla fall rekommendera svängplatta mellan stolen och baktoften. Så att du har möjlighet att snurra på stolen för att hitta bekvämaste ställningen när du kör/fiskar. Men sedan är nog bästa lösningen att fästa plattan direkt i baktoften, så att det verkligen sitter fast.

 

Fast stolen är från Jula. Biltemas stol är med höj- & sänkbart stativ och onödigt dyr för detta ändamålet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att du följt projektet.  :)

 

Det där kan ju bli ett riktigt spännande projekt.

Och det kan nog absolut vara smidigt att bygga en sådan platå som går att ta bort om man skulle vilja.

 

Själv ville jag komma bort från allt som ser provisoriskt ut på båten, och ville bygga allt fast. Men då blir det ju riktigt körigt om jag vill ha bort något sen.  :P

Matta kan du nog hitta billigt på typ Bauhaus, men se till att det är balkongmatta så att den dränerar under. Annars möglar nog mattan ganska snart.

 

För att fästa stolen skulle jag nog i alla fall rekommendera svängplatta mellan stolen och baktoften. Så att du har möjlighet att snurra på stolen för att hitta bekvämaste ställningen när du kör/fiskar. Men sedan är nog bästa lösningen att fästa plattan direkt i baktoften, så att det verkligen sitter fast.

 

Fast stolen är från Jula. Biltemas stol är med höj- & sänkbart stativ och onödigt dyr för detta ändamålet.

Du ska ha tack för dina synpunkter och tips!

Just nu ligger båten upp och ner utomhus. Ett garage där jag kan vara är förhoppningsvis på gång snart och då lär saker hända :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du ska ha tack för dina synpunkter och tips!

Just nu ligger båten upp och ner utomhus. Ett garage där jag kan vara är förhoppningsvis på gång snart och då lär saker hända :)

Ja, det blir så mycket lättare när man kommer in i garage. Jag bor själv i lägenhet, och hade tidigare båten utomhus hos föräldrarna, ca 5km bort. Då blev det ett så stort projekt varje gång man skulle göra något med båten. Ta fram alla verktyg, tömma båten på vatten osv.

Jag hoppas verkligen att du kommer igång. Skulle vara kul att se! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hittade stolar nedsatta fram tills 26/1.

http://www.bryggan.nu/

Scrolla ner lite så hittar man dom för 398kr ord. 588kr eller liknande.

Ah, de där vit/blåa var ju riktigt snygga. Och riktigt bra pris!

 

Synd att man bor nere i småland i Gislaved/Värnamo-trakterna. Lite långt upp till Stockholm.

Har dock en timme till Jula i Jönköping så får bli att jag köper stol och svängplatta där så fall :)

 

Jag åker ner till Värnamo den 18/1 (sambon är från Värnamo, så har hennes familj och vänner där). Tyvärr är det nog tveksamt om jag hinner förbi Jula innan jag åker. Har en halvtimme till närmsta butik. Men om jag gör det så kan jag köpa åt dig om du vill och ta med ner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, de där vit/blåa var ju riktigt snygga. Och riktigt bra pris!

 

 

Jag åker ner till Värnamo den 18/1 (sambon är från Värnamo, så har hennes familj och vänner där). Tyvärr är det nog tveksamt om jag hinner förbi Jula innan jag åker. Har en halvtimme till närmsta butik. Men om jag gör det så kan jag köpa åt dig om du vill och ta med ner?

 

Där ser man! Tack så mycket för ditt erbjudande, men jag tror dock att jag får tacka nej ändå. Min flickvän har tjatat en del om att åka till Jönköping för att shoppa osv i slutet av månaden, vilket kan resultera i ett besök på Jula för mig. Samtidigt är det ingen brådska för min del angående båtstolen. För övrigt bor jag i Anderstorp, vilket ligger 25 min från Värnamo (brukar säga värnamo/gislaved för att folk ska ha ett någorlunda hum om var på kartan jag bor) :) Tack ändå Norlén!

 

Förresten, en sån här elmotor skulle man haft. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, men dåså. Då fick hon som hon ville. Tack vare båten.  :)

 

Haha vilken läcker elmotor. Känns som om den där kan äta batterier så som en amerikan käkar hamburgare.

 

Det har blivit lite dött för mig när det gäller båtbyggande de senaste dagarna.

Dock har jag fått ekolodet från Willys Sportfiske och på Watski var jag och hämtade

  • Lucka till framtoften
  • Lås till luckan ovan
  • Inspektionslucka
  • Zinkanod till motorn
  • Isolering till motorn

Så nu ser jag fram emot att få börja jobba med båten lite igen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just när det verkligen börjat röra sig i stadig takt framåt kändes det som att jag gick bakåt några steg i går.

Fast så var det väl egentligen inte.

 

Men i och med att jag beslutat att inte ha matta på sidorna i båten bestämde jag mig samtidigt för att spackla och slipa nogrannare för att få en jämnare yta där det inte är matta.

 

Så nu ska det få torka tills imorgon eller tisdag så att jag kan börja slipa igen, och lägga på ett lager topcoat...igen  :o

 

Efter att ha sett så snyggt ut med all matta när jag kom till båten igår, så såg det ut så här när jag lämnade den.

Lägg också märke till luckan som jag testade på sin rätta plats, och ekolodet som också fick känna på vart det kommer så framöver.  ^_^

 

Spacklat än en gång

Spacklat än en gång

Spacklat än en gång

Nya luckan testas in

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online





×
×
  • Skapa ny...