Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Ekolod för vertikalfiske


Norlén

Recommended Posts

Håller på att renovera upp en gammal plastbåt till att bli vertikalfiskebåt, och behöver lite tips för vad jag ska välja för ekolod.

Jag har tittat på ett Humminbird 560x (Länk) eller 570x (Länk).

Är det någon som har erfarenhet kring dessa, eller har bättre tips i samma prisspann?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Humminbird är jättefina. Jag tror du blir kanonnöjd. :)

Jag kör de lite mer avancerade 898 samt 798 med di och si. Men det är ju ett ganska stort steg dit...

Bara att ha di (downimaging) är ganska stor skillnad tycker jag. Man får en klart bättre bild av hur bottnen faktiskt ser ut då.

Fast en 598 med di är ju också ganska mycket dyrare än förslagen du angivit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Humminbird är jättefina. Jag tror du blir kanonnöjd. :)

Jag kör de lite mer avancerade 898 samt 798 med di och si. Men det är ju ett ganska stort steg dit...

Bara att ha di (downimaging) är ganska stor skillnad tycker jag. Man får en klart bättre bild av hur bottnen faktiskt ser ut då.

Fast en 598 med di är ju också ganska mycket dyrare än förslagen du angivit.

 

Har börjat titta på ekolod nu igen. Börjar ju närma sig med båten, så det är dags.

 

De loden som har DI, tappar man inte möjligheten till realtidsfönstret då?

För det känns väl som att realtidsfönstret kan vara mycket värt?

 

Tycker det är konstigt att varken Humminbird eller Lowrance har det med i sina specifikationer "Amplitude Scope= Ja eller nej".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att Lowrance inte har Realtidsfönster på sina ekolod med DI, medan Humminbird har det.

 

Så har börjat kolla på ett Humminbird 570x DI. Tror det får bli ett sådant. Ska ta en långpromenad nu, så bestämmer jag mig senare  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog och beställde ett ekolod till båten nu idag.

 

Passade på när Willys Sportfiske hade rea på Humminbird 570 DI.

 

post-12038-0-97285000-1357500048_thumb.jpost-12038-0-23912800-1357500059_thumb.j

 

Var ett tag inne på att beställa ett Humminbird 596 HD DI från staterna för 399 dollar (alltså typ 2500 kronor) och låta min gamla värdfamilj där skicka det till mig som gåva så att man slipper tullen. Men kom att tänka på hur drygt det skulle vara om något strular så man måste lämna in det på garantin, så köpte ett lite billigare i Sverige i stället.

 

Sjukt vilka prisskillnader det ska vara. I sverige kostar 596:an strax under 8000, och på andra sidan atlanten mer än halva priset. 570 DI skulle kosta 299 dollar (typ 2000 kronor). Tråkigt, för det gör det ju svårt för oss svenskar som gärna vill ha bra ekolod, men inte lägga över 5000 på detta.

 

Läste runt mycket innan jag bestämde mig för ekolod. Jag har knappt någon erfarenhet från ekolod alls tidigare, varför det var ännu svårare. 

 

Tittade mycket på Lowrance, men valde bort dem då man (som jag fattat det) måste välja antingen Down Imaging eller Realtidsfönster. Humminbird däremot har båda på samma apparat, vilket var avgörande.

 

Sedan hade jag så klart gärna haft färgskärm, men det får bli i nästa båt jag bygger eller när detta ekolod har gjort sitt.

 

Någon som har erfarenhet kring detta ekolod? Eller kanske kan bekräfta eller dementera att Lowrance in har både DI och Realtidsfönster på samma pryl?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får väl återkomma när isen släppt och jag hunnit testa lodet. Men jag hoppas att jag inte har gjort bort mig.

Tittade också på att köpa från England, som jag läst ska vara billigare, men där låg samma lod för runt 4500:-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får väl återkomma när isen släppt och jag hunnit testa lodet. Men jag hoppas att jag inte har gjort bort mig.

Tittade också på att köpa från England, som jag läst ska vara billigare, men där låg samma lod för runt 4500:-

 

 

Kan du inte gå ut med isborret och kolla??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 0 Gäster (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...