Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Tjenare! 
Köpte mig en liten selco med en 20 hk förra hösten som var tänkt att utrustas och användas till lite fiske runt Orust.

Började med kärran som absolut inte var anpassad efter båten och endast hade 2 kölrullar och inget stöd på sidorna.

post-12420-0-92781800-1395710333_thumb.j

post-12420-0-38804000-1395709789_thumb.j

post-12420-0-32227100-1395710405_thumb.j

post-12420-0-81502600-1395710145_thumb.j

post-12420-0-51177800-1395710188_thumb.j

post-12420-0-48959400-1395710219_thumb.j

post-12420-0-48959400-1395710219_thumb.j

post-12420-0-43602600-1395710283_thumb.j

Framstöttan/fästet för vinschen fick en ny form som var mer lämpad för båten och även bak flyttad för o göra någon nytta. 

post-12420-0-99255900-1395710481_thumb.j

Och hittade en skvätt färg hemma så fick målat alla svets skarvarna tanken är att hela kärran skall målas när jag vet att allt funkar.

post-12420-0-64421700-1395710590_thumb.j

Sidostöttorna började ta form har dock ingen bild på det färdiga resultatet men dom är ledade och grova rostfria ställskruvar för att även kunna passa andra båtar

post-12420-0-51994400-1395710768_thumb.j

och lite svets 

post-12420-0-53566400-1395710885_thumb.j

post-12420-0-69982900-1395711057_thumb.j

Och nu står den stabilt på kärran bara resten av båten kvar =) 

post-12420-0-90772300-1395711131_thumb.j

Hoppas jag hinner klart till örings premiären spö hållare för 5 spön är monterade i aktern och bänken fram skall höjas mm mer bilder kommer eftersom och tips mottages tacksamt =) 

Publicerat

Ser spännande ut! :) Välkommen till Edge! :)

Hur stora renoveringsplaner har du för båten? Riva ut och bygga om helt, eller ska du mest göra tillägg?

Publicerat

Ser spännande ut! :) Välkommen till Edge! :)

Hur stora renoveringsplaner har du för båten? Riva ut och bygga om helt, eller ska du mest göra tillägg?

Tackar för välkomnandet =) 

Till en början blir det bara att få den funktions duglig och rustad för fiske så man kan släcka suget lite ;)

Men tanken är att allt eftersom byta ut soffor ruta mm hade turen o fick köpt skrovet billigt och tidigare ägare hade redan renoverat skrovet och byggt dubbel botten i större delen av båten mm.

Köpte först en annan selco där styrning, motor o kärra mm kommer ifrån men den båten gick hål i botten på när vi skulle köra hem den ifrån grann ön då en gammal lagning släppte i aktern så hade 1,5m spricka i botten när jag kom hem.

Så fick aldrig sjösatt den utan fick tag i detta skrovet som var både en aning större och i mycket bättre skick.

Just nu väntar jag på lönen så det kan bli en tur in till Biltema mm o handla grejer till den har även eventuellt ett ekolod/gps på gång med ska bara lyckas övertala lillebror att han inte har användning för det ;)

Publicerat

Då har man varit nere en sväng till marin center och fått köpt lanternor lite olja o skruv till dyvikan.

Och som alltid när man promenerar runt i en sån affär så hittar man mängder med prylar som hade suttit fint i båten ;)

Tillex hade dom rätt fina stolar mm men just nu sätter ekonomin stopp då jag går hemma sjukskriven sen länge... :(

Så nu skall man fundera ut vart lantärnorna skall placeras ni kanske har några tips och idéer? =)

post-12420-0-33464300-1395919997_thumb.j

post-12420-0-31407200-1395920030_thumb.j

Även höjt upp soffan men inte brytt mig om att bygga en riktig låda eller liknande under ännu då jag tänkt skaffa snurrbara säten istället för soffa fram så fick bli en snabb o lätt trästomme tillsvidare.

Båten ser hemsk ut då pressningen hade läckt och jag inte fått tvättat den ännu så skäms lite men de bjuder jag på ;)

post-12420-0-70742400-1395920280_thumb.j

post-12420-0-24712800-1395920342_thumb.j

Sitter även i tankarna på om man skulle haft några fler spö hållare längre fram som lättare nås ifrån förar platsen så även där är tips på spöhållare och placering tacksamt =) 

Publicerat

Är dålig på placering av lantärnor. Har själv elen färdigdragen, men har ännu inte installerat dem på min båt. :P

Spöhållare är ju snyggt att fixa nedsänkta i relingen, den blåa kanten du har. Den ser tillräckligt tjock ut för att kunna hålla spöhållare i sig.

Publicerat

Är dålig på placering av lantärnor. Har själv elen färdigdragen, men har ännu inte installerat dem på min båt. :P

Spöhållare är ju snyggt att fixa nedsänkta i relingen, den blåa kanten du har. Den ser tillräckligt tjock ut för att kunna hålla spöhållare i sig.

Jag får erkänna mig lite lat då jag köpte batteri drivna lanternor så ja ska slippa kablarna hehe =D 

Ja får införskaffa mig några av denna modellen tänkte jag http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Forvaring/Spohallare-25411/ men frågan e om relingen är bred nog för o kunna rikta dom lite utåt så man får linorna en bit från båten annars får jag väl sätta dom framför rutan hehe

Publicerat

Efter en snabb koll så konstaterade jag att relingen aldrig skulle svälja den modellen så får bli annan placering eller andra spö hållare...

Nu är åtminstone dyvikan på plats så väntar på att den skall härda så ska båten få sig en tvätt ny olja i växelhuset sen en ordentlig genomköring i tunnan för att ställa in växlarna ordentligt så nu är det inte mycket kvar för att sjösättning skall vara möjlig om allt går som det skall =) 

• 3 weeks later...
Publicerat

Synd att de inte fick plats, det är ju riktigt snyggt annars. :)

Har du kunnat vara ute med båten något?

Jag drar ner till Orust nästa helg med brorsan för att dra lite havsöring från kajak tänkte vi.

• 1 month later...
Publicerat

Synd att de inte fick plats, det är ju riktigt snyggt annars. :)

Har du kunnat vara ute med båten något?

Jag drar ner till Orust nästa helg med brorsan för att dra lite havsöring från kajak tänkte vi.

Ja det har allt blivit några turer ett par utanför Henån som inte resulterat i mer än lite små plattfisk som fått gå tillbaka o en kort tur utanför Ellös som gav 4 Makrillar och en hyfsad fjärsing.

Och fler turer blir det är väldigt nöjd mer kärran och båten sen jag fick kopplat ur dödar knappen då det dragit sig fukt i den och jag o kompisen drog oss svettiga innan vi kom fram till att den smyg jordade men nu startar den på första draget 9 av 10 gånger ibland får man dra 2 gånger ;) 

Publicerat

Får bjuda på lite bildbevis  ;)

post-12420-0-84735800-1402862545_thumb.j En liten plattis fångades utanför Henån som givetvis fick gå åter då inte ens katten hade blivit mätt av den :P

post-12420-0-04798200-1402862420_thumb.j Ett par Makrillar ifrån Ellös 

post-12420-0-83593300-1402862594_thumb.j Nya spö hållaren funkade helt okay kör även med spö paravan för o komma ner lite det gav dock inget denna gång men ger inte upp så lätt  :P

post-12420-0-26356600-1402862672_thumb.j Och en kväll jag stod ifrån land och vattnet kokade av sill vid ytan ångrade mig duktigt att jag inte tog båten den kvällen hehe

post-12420-0-88964600-1402863021_thumb.j Fick även lurat med mig morfar ut i båten hehe 

Publicerat

Härligt! Kul att den går bra :) Håller på för fullt med min båtmotor som värmenöp när jag var ute i stockholms skärgård för att fiska strömming. Som tur var räckte batteriet precis fram till bilen efter 2,5 timme med elmotorn :P 

Men i dag har jag nog hittat tre packningar som kan vara boven i dramat.

Publicerat

Härligt! Kul att den går bra :) Håller på för fullt med min båtmotor som värmenöp när jag var ute i stockholms skärgård för att fiska strömming. Som tur var räckte batteriet precis fram till bilen efter 2,5 timme med elmotorn :P

Men i dag har jag nog hittat tre packningar som kan vara boven i dramat.

Tur du hade elmotorn då och slapp paddla! =D 

Nu e ja på jakt efter ett vettigt ekolod till min hade varit guld värt att se vad man fiskar på för botten och djup men det är ju en jädra djungel vad man skall ha.

Men får vänta tills nästa vecka när man får pengar så får det bli att besöka dom lokala marinorna här i trakterna finns ju "några" stycken o välja på haha =D

Även funderat på en elmotor till min båt för trolling och för att som du slippa paddla om man får stopp.

Båten är ju varken stor eller speciellt tung men va tror du?

Jag har aldrig varken kört eller åkt med nån som har en elmotor tror du att det hade funkat på min båt?

Och vad tror du man får vara beredd att lägga för o få åtminstone hyfsad kvalitet och tillräckligt med fart för o kunna trolla? 

Publicerat

Ja eller om man skulle skaffa en mindre bensin motor och ha som reserv men känns som att en elmotor skulle vara mindre underhåll och att kunna glida fram nästan ljudlöst i låga hastigheter vid trolling (om dom nu har styrka nog?) hade varit underbart =) 

• 2 weeks later...
Publicerat

Tur du hade elmotorn då och slapp paddla! =D 

Nu e ja på jakt efter ett vettigt ekolod till min hade varit guld värt att se vad man fiskar på för botten och djup men det är ju en jädra djungel vad man skall ha.

Men får vänta tills nästa vecka när man får pengar så får det bli att besöka dom lokala marinorna här i trakterna finns ju "några" stycken o välja på haha =D

Även funderat på en elmotor till min båt för trolling och för att som du slippa paddla om man får stopp.

Båten är ju varken stor eller speciellt tung men va tror du?

Jag har aldrig varken kört eller åkt med nån som har en elmotor tror du att det hade funkat på min båt?

Och vad tror du man får vara beredd att lägga för o få åtminstone hyfsad kvalitet och tillräckligt med fart för o kunna trolla? 

Ja eller om man skulle skaffa en mindre bensin motor och ha som reserv men känns som att en elmotor skulle vara mindre underhåll och att kunna glida fram nästan ljudlöst i låga hastigheter vid trolling (om dom nu har styrka nog?) hade varit underbart =) 

Ja, ekolod är en riktig djungel. Jag har kört Humminbird 570 på min båt hittills och har precis monterat givare för att köra ett Humminbird 798 i stället. Ska bli skönt att få färgskärm och Side imaging. Men för att bara se djup och botten så fungerar ju ett svartvitt hur bra som helst. Jag är väldigt nöjd med Humminbird, och har hört att Lowrance har problem med en del buggar i sin programvara. Om det stämmer vet jag inte, men det är rykten jag hört.

Som elmotor kör jag en Watersnake 44lb. Konstruktionen är lite väl plastig, men funkar ändå fint. Och då har jag använt motorn riktigt flitigt vid vertikalfiske. Men om det räcker för att trolla vet jag inte. Då skulle jag nog gärna ha en lite starkare motor. Kanske inte är dumt med en lite mindre 4-taktare om du ska köra trolling. De går ju riktigt tyst på låga varv :)

Publicerat

Var ute o fick grejat med båten lite igår en ordentlig tvätt och fick monterat ett lowrance HDS-5 ekolod/plotter ja hittade på tradera hehe =D
Även mina lantärnor ja haft liggandes blev monterade så snart är båten ganska välutrustad för fisket.

Har några fler spöhållare ja tänkt montera på däcket framför rutan så ja har bra uppsikt över dom när jag kör tror de ska bli bra. =)  

Har dock skadat en axel (givetvis högern) så har lite svårt o få igång maskin e ja rädd så inte varit ute på 2v nu men snart kan ja inte hålla mig mer så får ragga tag i nån polare som får dra igång maskin o dra draggen hehe ;)

Har även tittat/läst lite om just Watersnacke men folk värkar vara lite klyvna till dom maskinerna en hade fått byta in sin på garantin 3 gånger innan han gav upp o köpte en minikota medans flera skriver att dom e mer än nöjda till det priset o inte haft några problem.

Den ja är mest intresserad av i såfall skulle varit Watersnake swdr 54 då ja inte tror de skulle bli så bra/bekvämt med att ha den monterad i aktern på båten jag har nu.

Helst hade man såklart velat ha en Minikota men då e de ju 3 gånger så mycket pengar de handlar om och det tillåter inte min budget i år åtminstone.

Men en elmotor hade gett mig tryggheten att kunna åka ut själv på dom korta turer jag gör att ro med min skadade rygg vid ett motor haveri hade inte varit nån höjdare hehe

https://www.ofc.nu/watersnake-swdr-5454lb245kg-drivkraft-12v-137cm-vit-steglos-3blad-p-492-c-373.aspx

Hör av dig om du är ute på ön så kan vi dra ut tillsammans hade varit kul o dela tips o trix hehe 

• 2 weeks later...
Publicerat

Får la försöka hålla tråden vid liv... även om inte så jätte mycket hänt med båten så har ja varit ute en hel del lantärnor har monterats och en del makrill o vitling o skrubba har fångats utanför Ellös.

Ett hds-5 har även fått tagit plats i båten som jag är grymt nöjd med hittills skulle bara vilja ha tag i kartor över bohuslän fick med för södra Sverige men dit åker ja då inte med denna båten ;) 

Och idag efter att dörjt/trollat en bra bit utanför Ellös o runt så på hemvägen tappade ja hela propellern! :o axeln ser fin ut o gängor likaså bara skruvat av sig o lossat så blev en lång paddlingstur med 2 teleskopiska paddlar ifrån Biltema för o ta oss hem och endast med en fin sil o två makrillar slänger in lite bilder ifrån sista tiden....

Ser ni mig ute på sjön får ni åka fram o snacka lite kanske kan vi dela lite tips o trix eller liknande =) 

post-12420-0-73547400-1405135116_thumb.j

post-12420-0-50697300-1405135182_thumb.j

post-12420-0-03685700-1405135201_thumb.j

post-12420-0-41730000-1405135220_thumb.j

post-12420-0-80001200-1405135238_thumb.j

post-12420-0-05942900-1405135263_thumb.j

post-12420-0-71294300-1405135287_thumb.j
post-12420-0-06534700-1405135306_thumb.j

post-12420-0-42518000-1405135399_thumb.j