Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Humminbird Helix 5 CHIRP SI gps G2

Norlén

Recommended Posts

IMG_2572.JPG

Efter några år med ett gammalt svartvitt Humminbird kände jag att det var dags för en uppdatering. Mitt val föll på Humminbird Helix 5 G2 SI, mycket för att det är väldigt mycket ekolod för pengarna.

Just nu håller jag på att packa upp allt, därefter blir det en sväng i garaget för montering. Sedan hoppas jag att påskhelgen bjuder på lite fritid mellan påskmaten så jag kommer ut och kan testa.

Ett test kommer också här på Edgesportfishing så småningom, men först vill jag hinna hårdköra allt ordentligt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag blir kanon. Man får alla bra funktioner de större loden har fast väldigt tight packeterat. Skulle kunna tänka mig ett sånt på kajaken eller min lilla Linder 410. Ser fram emot några första kommentarer :) 

Länk till kommentera

Än så länge är det montering som gäller. En ny byggvaruhandel öppnade här i stan under påsken, så all fokus lades där för att göra riktiga klipp till sommarens byggprojekt :P Men nu kan jag fokusera lite på båten igen.

Jag ska titta på ett ram-fäste för lodet, så man kan vinkla det lite som man vill. Humminbirds gamla fäste gick ju både att vinka upp och ned, samt snurra åt sidorna. Nya fästena går endast att vinkla upp och ned. Därför känner jag nog att ett ramfäste skulle sitta fint, så blir man lite mer flexibel med placeringen.

Länk till kommentera

IMG_2593.JPG

I går så fick jag lite tid över till att montera ekolodet, så nu sitter det på plats.

Jag har även lyckats uppdatera ekolodet efter lite strul. Jag följde instruktionerna och formaterade ett micro-sd kort som sedan fylldes med uppdateringen och sattes in i ekolodet. Dock lyckades inte lodet hitta sd-kortet. Ingenting hände. Och jag började fundera på om jag hade ett trasigt sd-kort.  Tänkte också att jag kanske inte behövde uppdatera, men lodet visade version 1.280 och på kortet hade jag laddat in 1.400.

IMG_2590.JPG

Efter många googlingar, svordomar och läsande på olika forum slog det mig. Det är säkert en pc-människa som skrivit instruktionerna.  Då står det inte hur kortet ska formateras. Så jag formaterade om kortet igen, den här gången med MS-DOS format.

Laddar in uppdateringen på kortet och ger mig ut i garaget till båten igen, voila! Direkt poppade rutan om uppdatering upp på skärmen. Så nu har jag senaste programvaran och är redo att ge mig ut på vattnet. Med 9m/s vind imorgon och ett kraftigt stigande lufttryck så väntar jag nog till söndag, då lufttrycket ska vara stabilt och vinden bara 4 m/s :)

IMG_2592.JPG

Länk till kommentera

Igår fick jag äntligen komma ut och känna lite på lodet. Fantastiskt vilken bild CHIRP ger alltså, vilken upplösning!

Det blev en rätt kort sväng, då solen och lugna vinden snabbt ändrades till snö, hagel och kraftiga vindar och vågor :P

Men vi hann dra igång Autochart live för att skapa sjökort över vattnet, och om några turer lär jag ha kommit en bit på mitt vatten och äntligen ha ännu bättre koll på hur det ser ut. Jäklar vad smidigt det är, bara att sätta i Autochart Zero-kortet och dra igång Autochart Live på lodet. Sedan sköter sig allt självt och jag får ett riktigt detaljerat sjökort.

Ser fram emot att få komma ut och testa ännu mer!

IMG_2606.JPG

Länk till kommentera

Kul att du fått testa lite snabbt. Ser fram emot att höra från första fisketuren. Chirp ger en grym skillnad i hur tydligt fisken tecknas. Det var ett stort lyft även på min Onix. Ser ut att va en väldigt bra skärm.

startar den upp snabbt? Är den snabb i menyerna?

Länk till kommentera

2 hours ago Jonas sa:

Kul att du fått testa lite snabbt. Ser fram emot att höra från första fisketuren. Cherp ger en grym skillnad i hur tydligt fisken tecknas. Det var ett stort lyft även på min Onix. Ser ut att va en väldigt bra skärm.

startar den upp snabbt? Är den snabb i menyerna?

Ja, skärmen är helt fantastiskt, riktigt bra upplösning och bra ljus. 

Den startar upp på ett par sekunder, sedan tar det några sekunder till för gps:en att hitta position, men allt går relativt snabbt.

Menyerna är inga som helst problem, allt går riktigt snabbt. De har fått till det riktigt bra! :D

Länk till kommentera

33 minutes ago jm89 sa:

Nej jag köpte mitt när jag byggde båten. Så det är si. di och gps i mitt. Har inte chirp 

Ah, brorsan beställde ett sånt igår, då han inte ville lägga de extra pengarna för att få CHIRP. Så skönt att höra att du är nöjd. Ska bli kul också att kunna jämföra dem sida vid sida :)

Länk till kommentera

• 5 weeks later...

En väldigt cool nyhet från Humminbird är att man nu kan få in Gröna Kartan/Terrängkartan i Ekolodet. Sverige är indelat i tre blad och de kostar... 9.95$ styck på http://chartselect.humminbird.com

Jag har inte tetat själv än men Pelle på Comstedt visade mig för några veckor sedan. Solteknik gör kartorna när ni söker efter dem.

Man kan använda valfritt SD kort men man måste formatera det i ekolodet innan man laddar ner och installerar kartan på kortet.

Det här funkar på alla lod från 798 cxi HD SI och uppåt om jag förstår rätt.

...självklart har jag en 798 cxi SI (ej HD) utan stöd för kartan på min Linder 410 som jag använder i den typ av vatten där kartmaterialet är intressant ;D få se om jag kanske slår till på en helix 5:a till den båten istället. Berätta gärna mer om hur det går med lodet nu @Norlén:)

Länk till kommentera

I helgen tog jag ut sambon en sväng på fiske igen. 

Ekolodet fortsätter att fungera riktigt bra. Autochart Live ger mig en helt ny bild av hur jag trott att bottenstrukturen sett ut på vissa ställen av dalälven där jag fiskar. Under senaste turen hittade vi ett gäng nya grund som jag inte vetat om.

Grym idé med Gröna Kartan/Terrängkartan! Problemet är väl bara att Helix 5:an bara har en minneskortplats, så då måste jag ta ur Autochart Zero-kortet där all data är sparad. Får fundera på det där.

Ska ta någon vända framöver och köra runt lite mer för att förbättra sjökortet över lite större områden. Hittils är det mest där jag fiskar mycket som jag har fått bra bilder. Men så småningom kommer jag ha stenkoll på vartenda grund och djupkant i hela området :)

Jag är imponerad över skärmen. Dels hur högupplöst den är, men också hur bra bilden fungerar i fullt solsken. Det är få gånger som det är svårt att se något på skärmen på grund av solen. Det är jag riktigt imponerad över hur de har fått till!

IMG_2744.JPG

Länk till kommentera

@Norlén surt att det bara är en minneskortplats. Man vill ju ha gröna kartan som underlägg och autochart som överlägg. undrar om man kan ha båda på ett kort. Ska ringa och diskutera det här lite med Comstedt. Återkommer

Länk till kommentera

På 2017-06-05 at 9:50 AM Norlén sa:

Jag misstänkte nästan det. Synd! Fast jag klarar mig bra i dagsläget med bara AutoChart Live.  Men det hade ju varit gött när man kommer till ett helt nytt vatten.

ett alternativ är ju att du byterkort när du vill kolla upp något. 10 dollar för gröna kartan som man lägger på valfritt SD kort är ju ett väldigt bra pris.

Länk till kommentera

Ja, det är ju faktiskt riktigt bra! Framförallt när man kommer till ett nytt vatten där man bara ska fiska över dagen. Då räcker de 8 timmarna på inbyggda minnet bra, samtidigt som man får en bild av hur djupt det är med gröna kartan :)

Länk till kommentera

Jag vill mena att autochart live för över infon på kortet direkt det stoppas in så i praktiken borde man kunna köra 4 timmar stoppa in autochartkortet en snabbis så det uppdateras och sen byter man kort igen. Ska kolla upp det :)

Länk till kommentera

• 2 weeks later...

IMG_2823 2.JPG

Ju mer jag använder lodet, desto mer gillar jag det. Som alltid är det ju en inkörningsperiod för att hitta alla funktioner och justera inställningar till hur man vill ha dem, men nu börjar jag känna att jag hittat rätt med några inställningar i alla fall.

Skärmen är väldigt högupplöst och tydlig, lodet är snabbt och gör vad som förväntas. Skärmen är ljus och tydlig även i solljus. 

Möjligheten att skapa egna djupkartor är ju fantastisk. Varje gång jag åker ut slår jag på AutoChart Live och låter den gå medan jag fiskar. Och nu efter några fisketurer har jag riktigt detaljerad djupkarta över de områden jag fiskar mest i. Någon dag när fisket är segt ska jag ta och åka lite fram och tillbaka över andra områden också för att få en karta över de områdena också. Men den senaste tiden har fisket varit för bra för att vilja lägga tid på det B)

Jag ska sammanfatta mina tankar i en artikel tänkte jag som publiceras under sommaren här, men totalt sett är jag riktigt nöjd med mitt Helix 5 CHIRP SI GPS G2 :D Sedan ska man ha klart för sig att det är ett ingångslod, med endast en sd-kortplats till exempel. Men för priset man får betala får man ett väldigt bra ekolod som kommer kunna hänga med länge!

Länk till kommentera

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
På 2017-06-08 at 11:11 AM Norlén sa:

Ja, det är ju faktiskt riktigt bra! Framförallt när man kommer till ett nytt vatten där man bara ska fiska över dagen. Då räcker de 8 timmarna på inbyggda minnet bra, samtidigt som man får en bild av hur djupt det är med gröna kartan :)

Har du provat det i praktiken? 8 timmar räcker som sagt utmärkt och det skulle i så fall innebära att man bara behöver avsluta turen med att ta ut kartkortet och sätta i autochartlivekortet så allt lagrat överförs? Eller har jag missat något?

Länk till kommentera

Kunde inte vänta så jag ringde Pelle på Comstedt. Har man senaste programvaran 14.60 så funkar överföringen utan problem. dvs lodet klarar spela in 8 timmar autochartlive på internminnet så bryter man fisket efter 8 timmar och byter kort till autochartlivekortet så överför maskinen automatiskt informationen till kortet.

Jag ska ladda ner gröna kartan och testa det här i praktiken. Kanske redan imorgon... ;)

Länk till kommentera

Snyggt @Jonas!

Jag har inte hunnit testa! Har fokuserat på att spela in egna sjökort på mina hemmavatten och jäklar vad bra det blir!

Så enormt smidigt att bygga egna sjökort alltså! Jag har fått en helt ny bild av den del av Dalälven jag fiskar i.

Men spännande med gröna kartan, ser fram emot resultat :)

Länk till kommentera