Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Har letat efter ett snärtigt tvåhandsspö för beten runt 10-40 gram, minst 9 fot, som matchar rullen. Gillar spänstiga spön med ryggrad, inget för "mjukt"...

Har ni några tips, så vore jag tacksam!

Publicerat (redigerad)
Har letat efter ett snärtigt tvåhandsspö för beten runt 10-40 gram, minst 9 fot, som matchar rullen. Gillar spänstiga spön med ryggrad, inget för "mjukt"...

Har ni några tips, så vore jag tacksam!

Har tidigare använt både Berkley Phazer 10' -29g och Berkley Lightning 9' 15-40g och gillade dem båda. Gott om ryggrad och snärtighet :) Numera fiskar jag dock enbart med haspel.

Sent from my SGS Zwei using Tapatalk

Edit: Såg inte att det var under Jerk arean du skrivit då jag svarade från mobilen :)

Redigerad med J.Ekstrand
  • 2 weeks later...
Publicerat

Har tidigare använt både Berkley Phazer 10' -29g och Berkley Lightning 9' 15-40g och gillade dem båda. Gott om ryggrad och snärtighet :) Numera fiskar jag dock enbart med haspel.

Sent from my SGS Zwei using Tapatalk

Edit: Såg inte att det var under Jerk arean du skrivit då jag svarade från mobilen :)

Tack för tipset, Jimmy, uppskattar det. Skall kila och titta närmare på dem i butiken.

Oj, det var inte meningen att skriva under "jerk" heller, ett misstag! :-)

Publicerat

Ett tips är att kolla på shimanos speedmasterspön. Det finns bla en 9' 14-40 som är kanonfin. Det är riktigt trevliga spön om man vill ha en klinga med riktigt bra spänst.

En favorit för mig själv just nu är yasei dropshot 8' 7-28g. Spöt kastar brutalt bra och jag använder mitt främst för havsöringsfiske på kusten. Spänsten är så bra att jag inte känner att jag saknar ett längre spö.

Sen har jag ett par G Loomis steelhead 8'8" med kastvikter runt det du söker du som också är grymt fina. Alla nämnda spön rekommenderas å det varmaste. :)

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Publicerat

Har ett Phaser II 10,6 fots 12-38 gr till min Revo STX som jag skaffade i vintras för kustfiske efter havsöring.... Helt OK och bra kastlängder trots lågt pris (tror jag gav under 500 kr hos Beten.nu).

Letar dock efter ett lite mer behändigt spö att använda vid båtfisket på ca 8-9 fot så har någon några tips där är jag intresserad. Gärna med kastvikter på 10-30 gram.

På haspelsidan kan jag rekommendera mitt Berkley Titanium 10 fots 8-32 g. Hade flyt och hittade ett paket strax före jul där spöt såldes tillsammans med en ABU Cardinal 503 Albi och Firelinelina för 1200 kr.....bara spöt ligger ordinare på runt 1800 kr.

Otroligt lätt och skönt spö som ger grymma kastlängder med minimal ansträngning. Funkar kanon för bombarda fiske och lätta kustbeten, drillningsegenskaperna är det inte heller nåt fel på (landade i veckan en 3,6 kilos HÖ på spöt... :) )

• 2 weeks later...