Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Dax att börja skriva lite:) Det blev båtköp i fredags, en röd plasteka, äldre, okänt märke. Klassisk modell, troligt enkelskrovig. Skrovet är helt, utan några genomgående sprickor eller sådant. Däremot syns det att skrovet blivit lagat, slarvigt på utsidan många gånger. I nuläget är det inte precis några vackra släta konturer på utsidan;) Framtiden får utvisa vad vi gör för åtgärd, det lär bli ett tungt jobb att slipa det fint.Relingen behöver repareras på flertalet ställen, ganska rejält, blir spännande att se hur de ska gå till;)

Aktern på båten hade "sjunkt" ner, pga playwooden hade lossnat i plastningen, å således hade playwooden blivit rätt blöt. Så så fort vi lagt in båten i lokalen, sågade vi bort hela bänken i aktern. Vi får se lite vad vi sätter dit där senare... vi har några olika tankegångar.

I övrigt är den riktigt fint skick på inuti. Den har en mycket stabil bänk i mitten, som är av playwood täckt med glasfiber. Likaså i fören. Troligtvis byter vi inte ut något där, då de är i såpass bra skick.

Jag lägger upp lite bilder under morgondagen på det här:) ALLA förslag, på hur saker kan göras enklare, bättre, eller någon åsikt över huvud taget uppskattas stort, då vi inte har enorm erfarenhet av båtrenoveringar.

// A&F

Publicerat

Här kommer lite bilder från hur den såg ut när vi köpte den( förutom att vi börjat rycka loss endel glasfiber i aktern). Inga bra bilder precis, men lite ser ni i alla fall:)
Hoppas de funkar med bilderna, första gången jag lägger upp bilder här;)

IMG_0146.jpgIMG_0148.jpgIMG_0167_2.jpg

Idag har vi lossar relingslisten, lossat alla beslag, fästen osv, samt slipat av de områden som verkligen behövdes. Bla relingen där stora delar nu är helt borta, då skicket var riktigt uselt. Kanten till där akter-sitsen tidigare var slipades också ner så det blev jämt igen. Glömde totalt bort att ta bilder idag, så de får bli innan vi fortsätter nästa gång:)

Om någon har tips på hur man enklast plastar upp relingen igen, när det är meter-långa stycken som behöver göras om, får ni gärna dela med er!:) Vad tror ni om fint metall-nät, som formas till rätt struktur, och tejpas på. Detta fäster jag på undersidan för att kunna lägga de första lagren med polyester och glasfiber.

Btw håkan, vi håller till bara någon mil utanför borås:)

Publicerat

Man får ju härliga flashbacks till när jag började med båten. Fasen va mycket skoj ni har framför er.

Ett tips med bilderna är att skapa ett album (En av flikarna längst upp på sidan) och ladda upp dem där. Sedan klickar du på "My Media" när du skriver inlägget för att få med bilderna i inlägget. Det märkte jag var det smidigaste sättet. Då har du dessutom alla bilder samlade i ett album sedan.

Tror lösningen med metall-nät är smart. Risken är nog bara att ni får mycket luft  som blir svårt att få riktigt stadigt. Men om ni trycker ihop metallnätet så att det inte blir en luftbubbla mellan tror jag det går bättre. Metallnätet kommer ju tillsammans med glasfibret att bli riktigt bra armering i plasten sedan. :)

Publicerat

Tack för bildtipset:)

Det med metall-nätet, inte säkert att jag behåller det som armering... utan bara har som "stöd" så att glasfibern håller formen tills det torkat, å sen lägger resten av lagren. Blir säkert mycket stabilt med nätet, men kanske svårt att få in det i glasfibern på ett bra sätt..

Publicerat

Tack för bildtipset:)

Det med metall-nätet, inte säkert att jag behåller det som armering... utan bara har som "stöd" så att glasfibern håller formen tills det torkat, å sen lägger resten av lagren. Blir säkert mycket stabilt med nätet, men kanske svårt att få in det i glasfibern på ett bra sätt..

Tror du inte att det blir svårt att få bort nätet när du väl fått dit glasfiber och polyester?

Om du tittar på mina bilder hur jag gjorde med relingen (tidigt i renoveringen) och gör på ett liknande sätt med nätet, tror du inte det funkar? Och att du lägger glasfiber på båda sidorna om nätet sedan så att nätet kommer i mitten?

För när polyestern väl härdar tillräckligt för att ni skulle kunnat ta bort nätet, så lär det ha fastnat. Tror jag i alla fall. :)

Skickat från iFånen

Publicerat

Gelle,

Hur gick det för er med metallnätet?
Har funderat en del på det. Kanske skulle det gå med en plexiglasskiva eller något liknande. Det lär ju inte polyestern fastna på på samma sätt.