Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Service av Daiwa Lexa 300 HSL

Recommended Posts

Tror jag får inleda detta med en liten story om varför min Daiwa behövde service. Det blir roligare så, i alla fall för den som läser. 

Tidigare i höstas så lyckades jag vinna en Daiwa Lexa 300 HSL. Efter att ha läst grymma recensioner om den och bara hört goda ord, så var jag ivrig att få komma ut och testfiska med den.

Den var fantastisk. Ända tills jag efter några kast förbryllat insåg att rullen flög iväg i kastet. Jag hade helt enkelt skruvat åt för löst när jag satt fast den på spöt. Innan jag insåg vad som hade hänt så hade rullen landat fyra meter under mig i älven. Något irriterad över mitt misstag så börjar jag dra i linan och inser något lättad att den måste ha landat på veven så att rullen låst sig. Jag slapp helt enkelt dra ut hela linan för att få upp rullen.

Vi fortsätter fiska, rullen går fortfarande fint. Tills jag 20 minuter senare ännu en gång kastar iväg rullen.  Än i dag fattar jag inte hur jag kunde skruva fast rullen så j*vla illa två gånger. Det blåser en hel del och är strömt, så båten driver sakta iväg samtidigt som jag börjar dra in lina. Den här gången har jag inte lika tur, jag tvingas dra ut all lina innan jag kommer kunna få upp rullen. När jag väl dragit ut all lina från rullen så har båten drivit iväg en bit, vilket innebär att rullen släpas en bit längs sandbotten.

Därav servicebehovet. Rullen rasslar lite hjärtskärande när jag försöker fiska med den efter det.

post-12038-0-75543000-1382633818_thumb.j

Så, väl hemma har jag inte så mycket annat val än att ta fram skruvmejsel, olja och fett för att ge den en omgång. När jag väl fått isär den är det en glad överraskning över hur enkel denna rulle är att göra rent och smörja. På bilden ser det ut att vara väldigt mycket smådelar, men jag upplevde denna rulle som ändå väldigt enkel att förstå till skillnad mot andra jag skruvat med.

Nästa gång jag servar den, vilket säkert blir någon gång i vinter, så ska jag försöka ta lite fler bilder och göra en liten guide för denna.

Finns det någon som är duktig och verkligen servar sina rullar i alla fall en gång per år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag pillar med min Ambassadeur 7000 någon gång emellanåt. Skulle uppskatta det till vart 5:e år kanske :)

Hur som helst, jag tror det var sommaren 2006, då var jag ute på Gule Rev och fick ett monsterhugg på nersläppet. Uppskattningsvis på 10-15 meters djup kan ha varit mer.

Firren drog iväg utav bara satan och rullen började rassla. Frenetiskt vevade jag in allt vad jag orkade mellan rusningarna och till slut fick jag ropa på kompisen som fick hälla vatten på rullen med en hink. Rullen skar ihop och det var nog rena turen att jag fick upp fisken. En felkrokad Gråsej på 10 kilo :)

Jag sökte runt bland vänner och bekanta om vad jag skulle göra med min klenod. Jag fick den trots allt i Konfirmationspresent 1979 så jag kände att det fanns ett visst affektionsvärde i rullen. Hittade till slut fram till en kille som hade firman UT Reel och han åtog sig att serva min klenod.

Skickade iväg den och det tog nog en vecka innan jag hade den på posten igen, 250 kronor fattigare.

Rullen var som ny!

Fortfarande är det min djuphavsrulle nummer 1 :)

Just det - hittade killen på nätet nu när jag kollade; http://www.utreel.com/se/

Länk till kommentera

Skön historia!  :)  Inte mindre affektionsvärde i den efter det heller. 

Det är väl det som är det fina när man skaffar sig riktiga rullar med rejäl kvalitet. Då går bara enskilda delar sönder när det väl går sönder, och det är lätt och billigt att laga.

En billigare rulle har en tendens att skapa en kedjereaktion när något går sönder. Och vips har hela rullen brakat ihop.

Länk till kommentera