Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Tänkte påbörja en liten renovering av ett spö jag har ståendes här hemma. Köpte mig för rätt många år sedan nu ett flugspö, Scierra PPT har jag för mig det hette, 9'9 fot för klass 8-9. Ett alldeles horibelt spö att flugfiska med, tungt och svårjobbat, kom aldrig riktigt överens med det. Efter nåt år i garderoben bestämde jag mig för att bygga om det till ett haspelspö, sagt och gjort, och jäklar vilket spö det blev. Nu kändes klingan helt plötsligt lätt och välbalanserad och klarade av en kastvikt på ca 5-25g, perfekt till havsöringfisket. Dock var jag varken kunnig eller noggrann när jag satte ihop spöt, det funkar att fiska med men inte mycket mer, därför förpassades det till garderoben igen. Tänkte nu rensa klingan och börja från scratch. Har tittat ut lite nya komponenter från Mudhole, kommer lägga en beställning därifrån i det närmaste och uppdaterar tråden allteftersom.

För tillfället lutar det åt dessa komponenter

Handtag/rullfäste:

http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/Cork/SGK-8-Split-Grip-Spinning-Handle-Kit

Ringar:

http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/minima-4/CSV4CG-Minima-4-Spinning-Guides-TiChrome

Publicerat

Detta blir intressant att följa... Man har ju några toppbrutna flugspön i garderoben som borde göras om till haspelspön. Ska bli spännande och se om det dyker upp några problem på vägen för dig ;)

Och sist men inte minst, det ska bli skoj och se ditt nya stiliga spö färdigt!

Rickard.

• 2 months later...
Publicerat
Spännande projekt! Du har inte lite bilder och rapportering av resultat? :)

Har dessvärre inte hunnit påbörja detta projekt, men det kommer. Kommer uppdatera tråden med bilder när jag drar igång.

Galaxy Note | Tapatalk

• 1 year later...
Publicerat

Här har det inte hänt mycket :D Spöt står fortfarande i garderoben och väntar på mig. Det har dock varit en strulig tid sedan denna tråd gjordes med en levertransplanterad dotter bland annat. Hoppas dock på att jag kan få lite tid till detta projekt nu i höst för fixas ska det :)

• 5 months later...
Publicerat

Jag byggde om ett gammalt Daiwa Apollo 8'6" #8 till ett haspelspö. Klingan består av 50% grafit och 50% glasfiber, vilket gör ett mycket slitstarkt spö. Lämplig kastvikt runt 15 gram.

Bygget blev riktigt lyckat. Spöet är mjukt men med skaplig ryggrad. Det fick bekänna färg när jag bärgade en fet 115 cm sommargädda på 0,20 mm nylon...