Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Jag har inte vertikalat specifikt efter abborre, förutom några bonusborrar vid gösfisket. Men rent spontant borde du kunna använda samma utrustning som vid vertikalfiske efter gös. Fast med mindre jiggar som gärna har en paddel så det blir lite mer rörelse på dem.

Publicerat

Jag fiskar mycket abborre vertikalt. Jag brukar riktar mig helt på stor fisk som jag söker aktivt med ekolodet och mitt fiske drar igång i början av juni. Utrustningen i stort sett är samma som till gösfisket.

Jag har ofta bra fiske på runt 3-5 meters djup. 
Om Robin har tid och lust med en sväng i mina hemtrakter kan vi kanske göra en Edgefilm om vertikalfiske efter abborre under sommaren? (uppföljaren med poppersfiske i augusti får ni absolut inte missa... ;)) )

• 2 weeks later...
Publicerat

Vertikalfiske efter abborre är jättekul!!! Jag brukar för det första ha med mig min alldeles personliga guide som har stenkoll på sjöarna :) det är den absolut viktigaste delen i min utrustning ;) Sen har jag ett ganska kort styvt spö från ABU, väldigt fint svart och lila och glittrigt. Färgen på spöt är väl kanske inte avgörande för själva fisket även om jag uppskattar att det är snyggt. Inte riktigt lika snyggt som guiden dock ;) vilket i mitt fall är än viktigare ;). Som bete brukar jag använda kaninhårsjiggar i vitt, lila och rosa. Några har jag gjort själv och några kommer från invincible products. Är det mycket gädda i sjön får man tänka på att ha en stark tafs, typ vire.

Jag släpper betet ner till botten och vevar upp tre varv.

Nu blev jag väldigt fiskesugen och längtar efter varmare väder och mera vår!