Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

båtbygge örnvik 400

jm89

Recommended Posts

efter mycket slipning var det dags att rolla på lite biltemas 2 komponent färg. som ni ser så är det lite gamla fula lagningar alldeles vid underkant av relingen men dom får funka ett tag till, orkar inte fixa dom just nu :) 

post-12465-0-61193100-1424036143_thumb.j

post-12465-0-39092400-1424036242_thumb.j

post-12465-0-38006700-1424036317_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fick även tag på en billig gammal släpkärra som jag åkte in och besiktade som är tänkt att jag ska frakta båten på. så åkte iväg och köpte lite fyrkantsrör som jag ska svetsa ihop till en ställning man kan skruva fast på släpkärran och sen montera rullar på. sen så ska lemmen fram bort och monteras en vinsch på dragstången. någonting så här kommer det se ut ungefär, är bara hoppas att det kommer funka. 

post-12465-0-72483900-1424036949_thumb.j

Länk till kommentera

när utsidan var färdig var det dags att vända båten och börja ta tag i insidan. Tanken är att den ska ha en platå fram med förvaring under och en hylla efter ena sidan. och under hyllan ska all el dras till ekolod och elmotor och andra diverse saker. har inte bestämt än hur allt ska se ut eller vad jag ska ha för prylar, det får vi se under arbetets gång. här är i alla fall några bilder på hur båten såg ut från början.

post-12465-0-30452800-1424037178_thumb.j

post-12465-0-81873000-1424037266_thumb.j

post-12465-0-39818100-1424037564_thumb.j

Länk till kommentera

sen åkte vinkelslipen och feinsågen fram för att kapa bort mittensitsen och fotstödet i golvet för att få ett så plant golv som möjligt. kanske även lägger i en skiva i botten på båten som är inklädd i matta sen när allt är klart.

post-12465-0-01468200-1424037920_thumb.j

Länk till kommentera

när allt som jag ville ha bort var färdigt så testade jag att plasta den lilla biten där fotstödet suttit, eftersom jag aldrig hållt på med plastning förut ville jag testa på en liten yta först. har även skruvat fast plywooden som kommer bli väggen till platån.

post-12465-0-49186300-1424038351_thumb.j

post-12465-0-63464000-1424038410_thumb.j

Länk till kommentera

började sedan kapa ut skivan som ska sitta på ovansidan av platån. så irriterande att plyfaskivan inte var tillräckligt bred så det saknas någon centimeter på varje sida  :angry: men fick lappa i det med lite småbitar sen. har även skärt ut några bitar masonitskiva och limmat där gamla sittplatsen var, vart en liten nivåskillnad där annars. Och då hade jag fått plasta 37 lager med glasfiber och det orkar jag inte hehe.

post-12465-0-45644200-1424039001_thumb.j

här kommer även en bild när jag har börjat plasta lite på golvet också.

post-12465-0-18143900-1424039114_thumb.j

Länk till kommentera

Sedan började jag regla upp under skivan till platån och måla insidan där. och gjorde hål för en lucka, samt att jag har gjort lite annat småpill och tätat lite skarver och plastat lite till. här kommer några bilder så ni ser resultatet. (vet inte om jag har gjort allting rätt eftersom det är mitt första projekt, men det duger nog bra åt mig i alla fall  :rolleyes:

post-12465-0-52746300-1424039688_thumb.j

post-12465-0-48404000-1424039743_thumb.j

post-12465-0-27998200-1424039806_thumb.j

post-12465-0-98568400-1424039864_thumb.j

Länk till kommentera

på den här bilden ser ni att jag har borrat hål in till stuvfacket där bland annat batterierna kommer stå, och limmat dit ett rör. Tanken är att alla elkablar ska gå där i, naturligtvis kommer inte det synas sen för det kommer bli en hylla runt om, men det får ni se snart. Har även limmat dit en skiva på sittplatsen bak ut i fall man skulle vilja göra en lucka in under den också i framtiden, då har man lite mer att fästa i. men det projektet får bli en annan vinter i så fall. 

post-12465-0-81233200-1424040577_thumb.j

Länk till kommentera

och det är väl så långt jag har kommit för tillfället, har börjat plastat allting och kommer fortsätta lägga upp bilder här under projektets gång. det kanske inte kommer bli varje dag, ibland kanske det tar ett tag mellan gångerna man kommer ut i garaget eftersom jag har småbarn och en liten nyfödd kille här hemma. men ska försöka komma ut till garaget någon kväll efter jobbet  ;)

Länk till kommentera

Ikväll vart det några timmars plastning på båten så nu är det inte så jättemycket kvar. Det finns lite finlir att göra kvar sen är äntligen plastningen klar. Kan säga att jag börjar tycka att det inte är så roligt att plasta längre hehe. Har tagit några bilder men slänger upp alla sen när jag är helt klar.

Förresten är det någon som har någon erfarenhet av att montera solpanel i båt? Jag är sugen att montera i någon sen men är lite nyfiken att höra om det funkar bra.

Länk till kommentera

Trevligt att få följa ditt bygge!

Solpaneler har jag ingen aning om - annat än att det rent generellt ger väldigt låg laddström.

Läste om en hyfsat portabel och ihopfällbar panel (har för mig att den var 50x70cm) där det tog väldigt lång tid att ladda en mobiltelefon....

Länk till kommentera

Trevligt att få följa ditt bygge!

Solpaneler har jag ingen aning om - annat än att det rent generellt ger väldigt låg laddström.

Läste om en hyfsat portabel och ihopfällbar panel (har för mig att den var 50x70cm) där det tog väldigt lång tid att ladda en mobiltelefon....

Okej jag avvaktar nog med det så länge. Det går ju alltid att montera Sen när resten är klart om man vill

Länk till kommentera

Tjena!

Spännande bygge! Det ser ut att bli riktigt jäkla bra!

Precis som HåkanViskafors sa så tror jag att en solpanel skulle ge för lite ström. Jag kikade på det när jag byggde min båt, men fick höra att det inte skulle ge tillräckligt. Då är det bättre att lägga de pengarna på ett extra batteri så att man har flera i båten och klarar sig längre.

Länk till kommentera

Tjena!

Spännande bygge! Det ser ut att bli riktigt jäkla bra!

Precis som HåkanViskafors sa så tror jag att en solpanel skulle ge för lite ström. Jag kikade på det när jag byggde min båt, men fick höra att det inte skulle ge tillräckligt. Då är det bättre att lägga de pengarna på ett extra batteri så att man har flera i båten och klarar sig längre.

Tack, roligt att höra.

Ja det får nog bli så istället för det finns ju inte så gott om plats heller för någon jättepanel

Länk till kommentera

Har du bara något bra ställe att förvara batterierna i båten, så klarar du dig med en sån här för att välja vart du ska ta ström från, så någon jättepanel behöver du inte :)

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Batterivaljare-1-2-12-25877/

Länk till kommentera

Har du bara något bra ställe att förvara batterierna i båten, så klarar du dig med en sån här för att välja vart du ska ta ström från, så någon jättepanel behöver du inte :)

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Batterivaljare-1-2-12-25877/

Okej det får nog bli en sån sen då :)

Länk till kommentera

Har inte blivit så mycket i garaget dom senaste dagarna eftersom jag har börjat jobba igen efter pappaledigheten. Men någon sväng har jag hunnit ut och då fick jag mig en riktigt fin överraskning när jag skulle snygga till relingen som någon hade lagat förut som inte var så vacker. Jag tog bort relingslisten och märkte att det gick att pilla bort den gamla lagningen med en skruvmejsel. Och där under var det ingen vacker syn, det såg ut så här så nu är det bara fram med polyestern igen.

post-12465-0-92272700-1424466558_thumb.j

Länk till kommentera

påbörjade även slipningen av båten. Men insidan kommer inte bli så rolig att slipa eftersom man kommer inte riktigt åt överallt eftersom insidan är typ ojämn pga glasfiber, men det får bli vad det blir. nu börjar man längta tills allt är färdigmålat och klart så man riktigt får se hur resultatet kommer bli  :)

post-12465-0-77876600-1424641011_thumb.j

post-12465-0-97241200-1424641118_thumb.j

Länk till kommentera