Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Vad har ni för erfarenheter när det gäller jiggar till gösen? Färger, storlek? Tyngd på huvudena?

Jag har aldrig vertikalfiskat utan tänkte prova det för första gången i år, men vill ha lite tips så att jag kan köpa in bra utrustning för det hela.

Publicerat

Det är bra och ha lite olika färger men man får ofta favoriter... kolla som sagt färgerna här http://www.edgesport...ad-behover-jag/ för några bra exempel på väl fungerande gösjiggar.

Huvuden från 10-20g är som sagt basic. Har man 7-25g tycker jag man klarar de flesta förhållandena vid fiske på djup mellan 2,5-12m. Jag drar nog 85% av mina gösar på 3,5-9m djup men djupet kan variera från sjö till sjö...

Mina standardjiggar snittar på runt 15cm men det är alltid bra och ha både mindre och större varianter...

Publicerat

Tusen tack! Ska ta att köpa på mig ett litet bassortiment nu och testa mig fram vad som funkar på mina vatten.

Stort tack för alla tips Jonas!!

Publicerat

Just det... tänk på att alltid jigga med linan sträckt!! det är jätteviktigt för annars kommer du missa försiktiga hugg. Det gäller även även och vara beredd på plötsliga linslack... då hugger gösen underifrån :)

Tusen tack! Ska ta att köpa på mig ett litet bassortiment nu och testa mig fram vad som funkar på mina vatten.

Stort tack för alla tips Jonas!!

Publicerat

Perfekt, alla sådana här små tips är riktigt uppskattade. Så att jag är redo när det äntligen blir dags!

Just det... tänk på att alltid jigga med linan sträckt!! det är jätteviktigt för annars kommer du missa försiktiga hugg. Det gäller även även och vara beredd på plötsliga linslack... då hugger gösen underifrån :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Sådär, en låda med lite grejer som får duga som start i alla fall. Behöver lite fler lättare jigghuvuden, sen tänkte jag att det får räcka så länge.

post-12038-0-57539400-1333048383_thumb.j

Publicerat

Hmm bilderna vänder på sig lite som de vill verkar det som när man laddar upp dem här på forumet. På datorn ser de ok ut, men denna ligger ju upp och ned. Tur att det är jiggar så man känner igen dem utan att vrida på huvudet. :P

Gör jag fel när de vrider på sig? :blink:

Publicerat

Det ser bra ut! 2 å 5:te färgen ser riktigt giftiga ut... ;)

Men du behöver lite wire å trekrok till stingers också. Ibland är gösen försiktig å då gör det stor skillnad med en extra trekrok bak i jiggstjärten.

Publicerat

Det ser bra ut! 2 å 5:te färgen ser riktigt giftiga ut... ;)

Men du behöver lite wire å trekrok till stingers också. Ibland är gösen försiktig å då gör det stor skillnad med en extra trekrok bak i jiggstjärten.

Jag hoppas det. Tog åt mig all hjälp ja kunde få i Attitudebaits monter på mässan. :P Den rosa var deras hetaste tips. 2 å 5:e från vilket håll menar du? Nu när bilden är uppåned eller tvärtom. Eller rättare sagt, den stora mörka + rosa eller den guldbruna + orangea? :P

Stingers och TriggerX och lite mindre huvuden beställde jag igår, så det är på gång. :)

• 4 weeks later...