Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Driva utan elmotor?

Norlén

Recommended Posts

Vad jag har förstått är en elmotor att föredra när man ska vertikalfiska. Men det måste väl funka att driva med strömmen också? Kommer fiska i dalälven på ställen där strömmen inte är särskilt stark, utan båten borde hålla lagom hastighet.

Eller är det bättre i så fall att lägga ankar och stå still med båten, kasta ut och jigga längs botten mot båten?

Fler tips inför fisket tas gärna emot. Vilken tid på året tycker ni är bäst? (förutsett att det är en isfri tid på året så klart)

Skitfiske på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Risken är nog att du driver för fort men du får väl prova och se om du hittar en bra lösning. Men det är en stor fördel med elmotor, den saken är klar... Tänk även på att du kan behöva gå upp i storlek på jigghuvudena för att få en bra vertikal vinkel mellan spötoppen och jiggen om det är strömt.

Är det strömt kan du ju få en svävande drift på båten om du ankrar. Den modellen fungerar nog hyffsat bra. Har du ekolod så du ser var fisken är?

Länk till kommentera

vad har du för båt? är den inte jättestor räcker det ju utmärkt med en mindre modell och de är ju inte speciellt dyra idag. Du ska ju bara ha motorn till vertikalningen och kan använda den vanliga så fort du behöver en snabbare förflyttning? eller?

Länk till kommentera

Jag kan nämna att jag har själv har tre motorer och den äldsta är nog snart 15 år och jag har aldrig upplevt tillstymmelsen till problem med någon av dem. El-motorer är fruktansvärt driftsäkra maskiner som jag ser det.

Jag har en Mercury, en Motorguide och en Minnkota... inköpta i samma ordning.

vad har du för båt? är den inte jättestor räcker det ju utmärkt med en mindre modell och de är ju inte speciellt dyra idag. Du ska ju bara ha motorn till vertikalningen och kan använda den vanliga så fort du behöver en snabbare förflyttning? eller?

Länk till kommentera

• 4 months later...

Inga problems. Du kommer klara dig finfint med en 30lb modell som det låter. :)

Det har blivit ett inköp av en Watersnake 44lb.

Är riktigt nöjd med den än så länge. Stör mig dock lite på att det är ett glapp mellan växel 2 och 3, så motorn hoppar till lite när man växlar upp för att den stannar däremellan. Brukar det vara så, eller är det något jag borde kolla upp?

Länk till kommentera

• 2 weeks later...

Man vill ju helst ha en steglös motor men det brukar funka fint oavsett så länge det finns en riktigt låg växel. Största problematiken som kan uppåt är ju om du inte får till en tillräckligt långsam drift. Man vill ju helst vertikala... Inte trolla ;D

Länk till kommentera

Ja, en steglös hade ju varit det ultimata. Motorn har fem växlar framåt och två bakåt. Så det går inte att köra non-stop, utan får lägga i en växel ett tag och sedan slå av, annars går det för fort.

Problemet med glappet mellan växel 2-3 märker man ju mest när man ska trolla eller liknande.

Det är en Watersnake FWT 44lb/36" i alla fall :)

Länk till kommentera