Hoppa till innehåll
Gearhead

Tips på en bra lina

Recommended Posts

Hej!

Det är andra året jag kör med min nanofil-lina men tycker att den slits väldigt fort eftersom den är alldeles fransig eller hur man ska säga Och då skar jag ändå av linan en spölängd innan första fisketuren. Så nu undrar jag lite vad i rekommenderar för lina.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
På 8/26/2019 at 9:15 PM Gearhead sa:

Hej!

Det är andra året jag kör med min nanofil-lina men tycker att den slits väldigt fort eftersom den är alldeles fransig eller hur man ska säga Och då skar jag ändå av linan en spölängd innan första fisketuren. Så nu undrar jag lite vad i rekommenderar för lina.

Ja, jag kan hålla med om att den fransar efter en tid. Jag har kört den på några av mina havsöringsspön jag använt när jag guidar på västkusten. Jag har bytt till en ny lina som heter Berkley X9 0,17mm och den är kanonbra. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-x9-150m-crystal.html

En annan lina jag testat som ligger i framkant just nu är nya Sufix 131, har däremot bara kört den vertikalt till röding men jag misstänker att den kommer vara helt fantastisk till haspel också. https://www.normark.se/fiske/linor/flatlinor/131-g-core-x13-lo-vis-green.html

Vad ska du ha linan till? Jerkspö, haspel eller vertikal? Vilken dimension? Jag brukar ha lite olika favoriter beroende på vilket fiske jag har linan till.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
21 minutes ago Jonas sa:

Ja, jag kan hålla med om att den fransar efter en tid. Jag har kört den på några av mina havsöringsspön jag använt när jag guidar på västkusten. Jag har bytt till en ny lina som heter Berkley X9 0,17mm och den är kanonbra. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-x9-150m-crystal.html

En annan lina jag testat som ligger i framkant just nu är nya Sufix 131, har däremot bara kört den vertikalt till röding men jag misstänker att den kommer vara helt fantastisk till haspel också. https://www.normark.se/fiske/linor/flatlinor/131-g-core-x13-lo-vis-green.html

Vad ska du ha linan till? Jerkspö, haspel eller vertikal? Vilken dimension? Jag brukar ha lite olika favoriter beroende på vilket fiske jag har linan till.

Jag kör haspel och fiskar uteslutande med spinnare och drag. Och de fiskar som finns där jag siskar är någon gädda, abborrar (var finns inte dem?) och någon öring, harr och sik. sen rätt vad det är smiter någon regnbåge från den närliggande fiskeodlingen som man vill få bort som möjligt. Och rullen är en gammal Cardinal Pro T3000F från slutet av 90-talet. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok då har du typ ett spö på 8-9 fot, 10-30g eller 15-40g och lina på 0,16-0,20mm antar jag?

Det låter som att en lina på runt 0,17 kommer fungera perfekt.

Exempel på andra bra linor som jag gillar och som inte fransar: 

Sufix 832
Berkley Tracer Braid
Spiderwire Stealth Smooth Braid 8

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 8/30/2019 at 11:07 AM Jonas sa:

Ok då har du typ ett spö på 8-9 fot, 10-30g eller 15-40g och lina på 0,16-0,20mm antar jag?

Det låter som att en lina på runt 0,17 kommer fungera perfekt.

Exempel på andra bra linor som jag gillar och som inte fransar: 

Sufix 832
Berkley Tracer Braid
Spiderwire Stealth Smooth Braid 8

Ska kika på de linorna lite. :) Är ju som inte så sugen på att gå tillbaka till vanlig nylonlina heller.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 25 Gäster (Se hela listan)

Det finns inga registrerade användare online

• Angående sjösättning så fungerar det utmärkt att hantera en B18CC själv. Däremot har jag bytt till en tvåväxlad vinsch på min trailer (BK 1100 - http://www.brandtilagan.com/index.cfm?x=battrailer) då det var i tyngsta laget att vinscha med enväxlad. Det var så pass tungt att jag efter en halv säsong lyckades böja handtaget på orginalvinschen. Det är stor skillnad med hur skyddat man sitter precis som du säger. Pulpeten på B18CC är väl tilltagen och sitter man i stolarna så är det ett utmärkt skydd mot både vinddrag och stänk.  
    • Hur går det för dig med båten? Från 2018 körde man ju nya upphöjda durken på B16. Jag trodde det löste problemet med självlänsen? Fast när man står fram i båten och kör med frontmonterat så kanske det inte räcker till?  Är du fortfarande nöjd med lösningen för givaren? Annars vet jag att Comstedt har tagit fram ett stänkskydd som även ökar givarens möjlighet att hålla kontakt med botten i högre fart.
    • Tack, jag har lagt ner en hel del tid på att få till min drömbåt  Ja, det är stor skillnad i sjöegenskaper mellan B16AL och B18CC. Speciellt när det blir lite tuffare sjö. Jag bor på Orust och använder båten till 90% i fjordarna samt ytterskär i Bohuslän. Jag tycker B18CC är en helt fantastiskt bra båt för de förhållanden som råder här. Det är ganska stor skillnad i båtstorlek mellan båtarna då B18 inte bara är längre utan även ganska mycket bredare. Gillar även den framflyttade pulpeten på B18CC. Du kommer märka en väsentlig skillnad i sjöegenskaper om du uppgraderar från B16AL.
    • Flott båt du har. Har selv en B16AL og vurderer oppgradering til B18CC. Er det store forskjeller i sjøegenskaper? Tenker da på evnen til å kjøre relativt raskt gjennom typisk frisk bris sjø (bølgehøyde opp til 1 m). Syns B16 slår en del og blir ubehagelig og lurer på om B18 er vesentlig bedre? 
    • Tänkte jag skulle visa hur lösningen för ekolodet fram blev också. Jag drog ju klart alla kablar och installera ström och nätverk för ytterligare ett lod i samband med att jag köpte båten förra året men det var först i somras som jag hade utrymme att skaffa mig en Solix till. Jag hade ju en Solix 10 MSI generation ett i pulpeten så nu lyfte jag ut den och placera den där fram istället och så satte jag in en Solix 10 MSI+ G2 i pulpeten. https://www.comstedt.se/produkt/solix-10-chirp-msi-gps-g2  Lodet är lite snabbare men framförallt så har det Mega side imaging plus. Har man bara MSI+ i det ena lodet så kan man feed upp Mega side imaging i det gamla lodet också via nätverket så nu är det bästa upplösning på båda loden. Jag har kört ett gäng göspass och men även varit i vätter någon vända. det är en fantastisk upplösning med det här lodet och vid vätternfisket, vid fiske på runt 35 meters djup, så klarade lodet av att tracka fyra jiggar samtidigt så att alla som fiskade i båten kunde hålla koll på sitt eget bete även när alla fiskade ihop.  Gillar även lösningen med Ramfästet med D-kula som gör att jag kan placera lodet perfekt vid vertikalfisket men samtidigt kunna byta till en helt annan lösning om jag exempelvis fiskar gädda eller havsöring och vill se lodet i en annan vinkel.
    • En av de bättre grejerna jag fixat till båten i år är en spöhållare från Attwood som jag har satt på insidan av båten. https://www.westgear.se/produkt/transportspohallare-for-upp-till-6st-spon/ Spöhållaren är perfekt för att förvara tre kastklara flugspön men man kan även sätta i andra spön. det bästa är att spöna följer insidan på relingen så man slipper ha spön som sticker upp i båten. fiskar man fluga är det här extra bra. Till nästa säsong ska jag montera en likadan spöhållare även på andra insidan av båten.  Till spöhållaren medföljer ett corduraband med kardborre som spänner fast spöna i spöhållaren. Jag använder inte den utan spöna sitter bra trots att man bara lägger dem i spöhållaren, spöna får ju visst spänn mot insidan då spöna böjs naturligt när de följer båtens insida.
    • Magiska spännande resultat i år. Vi landa 66 gäddor och Magnus vann på 15 gäddor mot Rickards 14... sjukt tight. Utöver vinnarrullen, en Abu Pro Rocket, så delades det även ut två stycken +600 rullar till Rickard (606) och Magnus (601). Årets bästa kvalfiskare slogs alltså side by side om vinnarplatsen. Magnus kammade till slut hem det med en gädda mer en Rickard. Bästa guide var Christian Eriksson som fiskade med Magnus.  
    • Magiska spännande resultat i år. Vi landa 66 gäddor och Magnus vann på 15 gäddor mot Rickards 14... sjukt tight. Utöver vinnarrullen, en Abu Pro Rocket, så delades det även ut två stycken +600 rullar till Rickard (606) och Magnus (601). Årets bästa kvalfiskare slogs alltså side by side om vinnarplatsen. Magnus kammade till slut hem det med en gädda mer en Rickard.
  • Ämnen

• Skapa ny...