Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Tänkte att detta blir en bra samlingstråd för diverse knutar till flätlinor.

Personligen har jag inga riktigt bra tips frånsett modifierad blodknut till skarvarna. En enkel betesknut också för den delen. Trots det infinner det sig alltid en stor portion osäkerhet när man skall dra upp 15-kilos torsk :)

Vad har ni för tips?

Publicerat

Ah, det här är spännande, för här behöver jag tips.

Jag kör samma knut till allt (rookie!? :wacko: )

Från fluga på tafsen, till beteslås på flätlinan. :P

Känns som att det är dags för mig att lära mig ordentligt!

Publicerat

Ah, det här är spännande, för här behöver jag tips.

Jag kör samma knut till allt (rookie!? :wacko: )

Från fluga på tafsen, till beteslås på flätlinan. :P

Känns som att det är dags för mig att lära mig ordentligt!

Jag kör Rapala-knut till flugan. Samma knut på flätlinan glider upp under belastning. Likaså den klassiska betesknuten

Som det är nu så formar jag en stor ögla på flätlinan, tvinnar en jäkla massa varv och gör en dubbel kärringknut. Den håller men den känns inte tillräckligt flashig :)

Skarvknuten jag gör är en vanlig blodknut men jag för tillbaka ändarna ut i de yttre öglorna som bildas innan man drar åt.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hejsan,

Jag kör samma knutar som ovanstående inlägg, palomarknut på allt som ska knytas fast i flätlinan. Men då jag ofta fiskar med en 1-3m flourkarbon tafs (bombarda, genomlöpande drag eller upphängare fluga) så används rapalaknut(någon som vet om denna är bra till flätlina), betesknut och upphängarknut väldigt frekvent också.

Det som jag har upplevt som ett problem är knuten mellan flät och flourkarbon, men byter material och går från 0,10-0,13 upp till dimensionen 0,30. Jag har använt blodsknuten vilken jag inte alls får att fungera tillfredsställande flera drag och flugor har åkt iväg i utkast och när man har fisk på kroken. Efter en 3-4 misslyckande letade jag då upp en ny knut. Kirurgknuten, inte alls lika smidig att knyta tycker jag den verkar dock mer tålig men även här har jag drabbats av linbrott då flourkarbonen saknas helt. Detta har gjort att jag nu använder ett litet lekande mellan de olika linorna och inga fler oförklarliga linbrott att inrapportera, detta är som sagt mina reflektioner kan ju vara som jag knyter fel eller dåliga linor osv har dock använt blodsknuten sedan barnsben utan dessa problem men då var linorna grövre och vanlig nylon.

När jag skulle skriva detta inlägg så googlade jag för att leta upp namnen på de knutar jag använder, och då hittades en ny som jag ska prova för att binda samman olika material och olika dimensioner. Albrightknuten, återkommer med recensioner om denna knut.

Publicerat

Ja och jag läste nu att du redan provat rapalaknuten på flät Håkan och att den som väntat glider upp. Ja som sagt för att slippa den problematiken byter jag till florkarbon längst ut och då fungerar alla vanliga knutar som man kört sedan länge.

Publicerat

Jag är dålig på knutnamn... Men mina knutar håller och jag har en bra kamera... Jag återkommer med vad jag kör med :)