Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Serva utombordare


Norlén

Recommended Posts

Ska ge mig på att serva min Mariner 15 hk -97 nu under vintern. Har noll erfarenhet av båtmotorer, så det lär bli spännande. Förhoppningsvis startar den i vår. Köpte den i höstas, och under testfisket med den så var den lite svårstartad, så det ska vi råda bot på.

 

Men detta har jag tänkt mig göra:

 

1. Rengöring

2. Smörjning

3. Byte av växellådsolja

4. Kontrollera och ev. byta bränslefilter

5. Byta impeller

6. Byta tändstift

 

Sen kanske jag hottar upp den med någon snygg dekal som passar till båten som jag renoverar i en annan tråd. Det visar sig med tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började igår med att rengöra motorn, och tog bort propellern för att se hur det såg ut där.

Hittade en jäkla massa fiskelina som motorn samlat på sig.

 

Kommer ta med mig en massa tips från Servicetips som jag tror kommer hjälpa mig en hel del när jag kommer igång.

Men just nu är det båtrenoveringen som är prio 1, så motorn får sig en omgång när det finns tid över.

 

Så länge allt är klart i vår när det ska sjösättas så är jag nöjd  :rolleyes:

 

Fiskelina bakom propellern

Fiskelina hittad bakom propellern

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I väntan på att topcoaten på båten ska få härda helt och hållet, så spenderade jag dagen åt att skruva isär motorn lite.

 

Jag tömde ut växelhusoljan, som tyvärr var lite grådassig och mjölkig. Så får se om jag lämnar in den på verkstad för att se vart det läcker, eller om jag försöker lösa det själv.

 

Därefter tog jag isär motorn lite mer för att se hur impellern såg ut. Jag ska byta den så småningom, men i dag ville jag mest se hur allt såg ut.

Impellern var väldigt fin i alla fall, och skulle säkert klara ett par år till, men byter den för säkerhets skull.

 

Allt var jäkligt skitigt, så försökte göra rent så gott jag kunde innan jag plockade ihop allt igen.

Lyckades också få dit allt där det skulle sitta, så det var ett plus i alla fall.

 

Före

Oljeskruven

Så här såg växelhusoljan ut.

Lite isärplockad.

Vattenpumphuset innan rengöring

Vattenpumphuset innan rengöring

Vattenpumphuset efter rengöring

Vattenpumphuset efter rengöring

Propellern borttagen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppen, då får det bli så. Körde i alla fall i ny olja i dag, så ska jag fixa en tank så jag kan köra motorn ett tag. 

 

Fick också pris på 600:- totalt för byte av oljepluggspackningar, impeller och provtryckning. Så det var ju inte allt för farligt. Bara impellern kostar 196:-.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Motorn kommer ju i andra hand än så länge, båtrenoveringen först. 

Men när jag väntade på att spacklet skulle torka hade jag lite tid över och fixade lite.

 

Bytte ut zinkanoden som helt klart sett bättre dagar.

Sedan skar jag till ny motorisolering. Den gamla var riktigt sliten och oljig, så det känns bättre att ha bytt den.

 

Dags att byta anod

Dags att byta anod

Nya anoden på plats

Ny motorisolering

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online




×
×
  • Skapa ny...