Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Tänkte vi kunde dra igång en tråd där vi diskuterar Onix. Jag kör själv med en Onix 8 Combo SI sen några år tillbaka som jag flyttar mellan min Ockelbo B16AL och en Linder 410 fishing och det är fantastiskt kul att se hur man hela tiden lyckas komma med nya uppdateringar som avsevärt förbättrar lodet. Första stora revolutionen kom med 2.3 då ekolodet gick från att vara lite segt till snabbt. I och med 2.7 som kom i slutet av februari blev lodet blixtsnabbt och man la även till fullt stöd för CHIRP i 2D-ekolodet. Jag har bara hunnit testa CHIRPEN på havet i samband med havsöringsfiske än och ska återkomma med en uttömmande kommentar så snart jag varit utan på gödfiske en dag. Men det råder oavsett ingen tvekan om att CHIRP gjort lodet avsevärt bättre. Allt man ser tecknas numera betydligt skarpare och man får nästan lite rundande konturer på det som visas. Anledningen är att man istället för en stråle på 200kzh numera skickar multipla strålar från 175-225khz.

Som sagt jag återkommer med ett set bilder och en uttummande kommentar så snart jag hunnit med en tur med vertikalspöt.

Jag har även noterat en miss i 2.7. Jag har kopplat på en barometerplugg genom NEMA 2000 men tyvärr har man missat att få med stödet för den i 2.7. Jag har påtalat problemet hos Comstedt som har vidarebefordrat infon till USA. Förhoppningsvis kommer det en patch som löser problemet eller så får vi vänta till nästa uppdatering innan det funkar igen.

_56V9017.jpg

• 5 weeks later...
Publicerat

Har nu kört med mina nätverkande Onixlod ett tag nu och jag måste säga att jag är mycket nöjd med nya systemet. Allt funkar klockrent förutom utom Autochart livespeglingen. Problemet är att jag inte kan spegla kartorna som Autochartlive genererar i realtid. Dvs Autochartkartan syns och ritas bara upp på ena lodet och anledning till det är att det är bara ett lod åt gången som kan komma åt kortet. Lite irriterande men ett problem jag påtalat och som man vill lösa så förhoppningsvis kan vi få en uppdatering som gör att det funkar när nästa uppdatering kommer ut.

Fram tills dess så kör jag med två kort. dvs ett Autochartkort i varje enhet. Jag får helt enkelt se till att spegla kortet i "Masterenheten"innan jag ger mig ut så allt är så uppdaterat på båda korten innan jag beger mig ut. Vill man att allt ska funka lika på båda så startar man en inspelning på båda enheterna om man vill att alla uppdateringar från ekolodsgivaren ska visas i båda enheterna i realtid. Det här funkar bra i praktiken men jag hoppas ändå på en framtida lösning som innebär att speglingen i nätverket blir 100% både vad gäller givare och Autochart live.