Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

I våras slog jag till och monterade en MinnKota Talon http://www.comstedt.se/produkt/talon-12-svart-ankringssystem till min Ockelbo B16AL. En Talon är ett elektroniskt ankarspjut som trycker ner ett teleskopsikt spjut ner till 3,7 meter och på så sätt ankrar båten i en fast position vid fiske på grundare vatten. Jag har kört med MinnKota I-pilot i runt 6-7 år nu och även där har man en ankringsfunktion men problemet med den är är att den är satellitbaserad via GPS. I praktiken innebär det att båten kan flytta sig runt 5-10 meter trots att den är ankrad pga varierande satellitmottagning. På en större sjö spelar det mindre roll men väljer man, som jag, att ofta fiska strömmande vatten, sjöar med komplicerad klippbotten eller väldigt grunt och trångt så duger det inte att ankra med GPS. Man behöver stå mer still och för det är en Talon oöverträffat bra. Med en enkel knapptryckning åker ankarspjutet ner på några få sekunder.

Man gör dubbeltryck på ner för ner av säkerhetsskäl och enkeltryck för upp på uppknappen. Det här för att man inte ska riskera att råka fälla ner Talonen under gång om man råkar komma åt fjärrkontrollen.

Ni som har varit ute och fiskat grynnor eller grunt tidig vår eller sen höst med vanlig ankring vet vilket kallt slit det här är. Med Talonen är båten betydligt renare och man klarar även av att enkelt hantera allt själv. Fisket blir mycket effektivare.

Kvalitet på Talonen är helt suverän och jag har ankrat både i hård vind och stark ström med bottenstrukturer från stora klippor och stenar till lera och sand och man förvånas över hur otroligt bra kvalitet det är på den här produkten. Är det tuffare förhållanden kan man välja ett läge som heter Rough där man ankrar hårdare och man kan även välja ett läge som heter Soft bottom. Jag kör normalt på inget läge alls och blir det tuffare trycker jag på Rough.

Både Talon och en frontmonterad motor är två grymma grejer men fick jag bara ha en av dem i båten så väger det just nu över mot att jag skulle satsa på Talonen först. 

Jag har satsat på ett 115amp AMG batteri som driver båda mina Onix 8 ekolod samt Talonen och det har fungerat perfekt. Min bedömning är att den frontmonterade motorn som har ett likadant batteri fram i båten rit generellt gör av med mer ström på en dag. Jag skulle säga att jag utan problem kan fiska två hela fiskedagar på en laddning med den här setupen.

Produkten är helt enkelt asgrym och rekommenderas varmt.

_56V6573.jpg

_56V2848.jpg

• 1 year later...
Publicerat

Va inne hos comstedt och servade Talonen för första gången i fredags. Har använt den i alla typer av miljöer och förhållanden sen jag fick den och är extremt nöjd.

Bytte ut en plastdetalj som klickar i när Talonen är i upplägget. Plastbiten var rejält nednött och ibland hade den börjat hoppa runt så Talonen gav en varningssignal (tre pip) för att den inte kunde dra in sista centimetern. Bytte även två skenor som sitter mellan fästet på båten och Talonen. Skenorna hade början till sprickor så det var dags att byta ut dem. I övrigt var allt i toppskick. Imponerande kvalitet på den här produkten med tanke på vad den får utstå.