Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Renovera plastbåt


Recommended Posts

Tjena Andreas,

Kul att du inspirerats och ställer lite frågor :)

Ja, det är lite förvirrande när man ska välja färg, och det finns säkert många andra lösningar än den jag använde mig av.

Jag körde med Biltemas 2-komponents Polyuretan ( http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan-36532/ ).

 

Först hade jag tänkt köra grå färg invändigt, men då den hade en ful beige-aktig färg, så körde jag svart på både in- och utsidan. Eftersom jag har den står på trailer mellan fisketurerna så behöver jag inte köra någon bottenfärg.

Ska du däremot ha båten ligga i vattnet hela säsongen, så kan det vara bra att köra någon form av bottenfärg på utsidan under vattenlinjen i stället. :)

 

Hoppas det svaret hjälper dig lite i alla fall :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dagen spenderades i garaget (förutom en sväng med snöslungan nu när det äntligen blivit vinter) för att börja förbereda båten inför säsongen 2014.

 

Båten har slitits en del under året, vilket inte är så konstigt på en plastbåt som stått ute 24/7 och fiskat säkert 40-50 dagar.

 

Så nu har jag följande att göra för att båten ska bli ännu bättre inför 2014.

 

  • Slipa ner och olja lucka till mittkonsol
  • Lacka om delar till ekolodsgivarhållaren.
  • Lacka om och snygga till skador i skrovet
  • Flytta inspektionslucka till under framtoften, plasta igen gamla hålet.
  • Torka ur mellanskrovet
  • Dra om kablar för två batterier
  • Fixa smidig lösning för att ladda batterierna.
  • Skruva fast stolarna med gänglås så att skruvarna inte behöver skaka loss

 

Sliten eklucka efter första året

Småskador i lacken från stenar

Nylackad ekolodsgivarhållare

Nylackad ekolodsgivarhållare

Nylackad ekolodsgivarhållare

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur många lager topcoat la du på utaidan tänkte tre under vatten linjen å 1 eller 2 över

 

Nu är det svåra frågor som verkligen testar mitt minne :P

Men jag har för mig att jag körde tre lager på utsidan och två på insidan. :)

 

Ett räckte i alla fall inte med den färgen jag körde med minns jag. Då lyste det igenom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det svåra frågor som verkligen testar mitt minne :P

Men jag har för mig att jag körde tre lager på utsidan och två på insidan. :)

 

Ett räckte i alla fall inte med den färgen jag körde med minns jag. Då lyste det igenom.

Oki kommer köra samma färg som dej på utsidan biltema topcoat å insidan med deras gelcot som man blandar med parafin så blir de topcoat blir lite dyrare men tror den färgen tål mer de återstår att se :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oki kommer köra samma färg som dej på utsidan biltema topcoat å insidan med deras gelcot som man blandar med parafin så blir de topcoat blir lite dyrare men tror den färgen tål mer de återstår att se :)

 

Fint skare va ;)

Det blir säkert grymt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej

Jag är otroligt imponerad av ditt bygge! Jag har själv funderat under en period att göra något liknande och har letat och sökt efter tips och inspiration från andra projekt. Men när jag ramlade in på din tråd blev jag helt såld! Du har helt fattat grejen! Så stiligt utfört!

Just nu är jag i stadiet att hitta ett lämpligt båtoffer till projektet. Har du några tips på var man bör leta? Blocket bidrar sällan med så intressanta exempel..

Jag hoppas på att kunna visa lite bilder när projektet dragit igång.

Skitfiske på dig!

Alexander Forsberg http://tksportfiske.wordpress.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är otroligt imponerad av ditt bygge! Jag har själv funderat under en period att göra något liknande och har letat och sökt efter tips och inspiration från andra projekt. Men när jag ramlade in på din tråd blev jag helt såld! Du har helt fattat grejen! Så stiligt utfört!

Just nu är jag i stadiet att hitta ett lämpligt båtoffer till projektet. Har du några tips på var man bör leta? Blocket bidrar sällan med så intressanta exempel..

Jag hoppas på att kunna visa lite bilder när projektet dragit igång.

Skitfiske på dig!

Alexander Forsberg http://tksportfiske.wordpress.com

 

Tjena! 

Tack så sjukt mycket för berömmet, det värmer :)

Och välkommen till Edge!  B)

 

Något bra tips har jag nog inte direkt på vart du kan leta renoveringsoffer. Grejen är nog att det finns sjukt mycket slitna båtar runt om i landet, som ligger bortglömda. Men problemet är att hitta ägarna till dessa. Många skulle säkert ge bort sina gamla båtar som ändå inte används för en femhundring.

 

Jag är själv sugen på att hitta ett lite större projekt, men vet inte hur jag ska kunna hitta något passande.

 

Men jag hoppas att du hittar något, och att vi får se en tråd här på Edge när du sätter igång :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Igår spenderades dagen åt båten igen.

 

Jag drog lite nya kablar, för att göra en fast installation för båda batterierna. Så nu behöver jag inte längre flytta batterikopplingarna när ena batteriet är slut. En enkel batteriväljare gör att jag kan välja vilket batteri jag vill köra från, eller båda.

 

Lite annat småfix blev det också, så nu är hon fixad för att klara fiskeåret 2014.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjenare!

Ny här på Edge

Har följt ditt bygge (från din tidigare blogg, norlen.nu) och fått massvis med tips och inpiration från ditt bygge som jag applicerat på mitt egna bygge.

Jag håller på att bli färdig med min båt men har till skillnad från dig en frontmonterad ipilot.

 

Men nu har jag kommit till delen där all el skall dras och det kan jag nada om.

Så jag tänkte fråga dig om du inte skulle kunna knäppa loss med din kamera och lägga upp lite bilder på hur du löst din eldragning?

 

Ditt kopplings schema har jag sneglat lite på och det blir lite likt som det, har dock inte stereo i båten.

Men jag skulle vilja ha en fast laddare, vet inte om du har det i din?

 

och sedan undrar jag om min bensinare på 9,8hk är för klen för att bry sig om att koppla in relä på så att den laddar batterierna under drift? vet du något om det?

 

Hur som, grym båt du byggt och tack för all insperation.

 

PS. Har inte heller sett någon bild på hur din akterspegel blev tillslut. DS

 

MVH Viktor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Ny här på Edge

Har följt ditt bygge (från din tidigare blogg, norlen.nu) och fått massvis med tips och inpiration från ditt bygge som jag applicerat på mitt egna bygge.

Jag håller på att bli färdig med min båt men har till skillnad från dig en frontmonterad ipilot.

 

Men nu har jag kommit till delen där all el skall dras och det kan jag nada om.

Så jag tänkte fråga dig om du inte skulle kunna knäppa loss med din kamera och lägga upp lite bilder på hur du löst din eldragning?

 

Ditt kopplings schema har jag sneglat lite på och det blir lite likt som det, har dock inte stereo i båten.

Men jag skulle vilja ha en fast laddare, vet inte om du har det i din?

 

och sedan undrar jag om min bensinare på 9,8hk är för klen för att bry sig om att koppla in relä på så att den laddar batterierna under drift? vet du något om det?

 

Hur som, grym båt du byggt och tack för all insperation.

 

PS. Har inte heller sett någon bild på hur din akterspegel blev tillslut. DS

 

MVH Viktor

Tjena Viktor,

 

Glömde ju totalt bort att fota, så ska försöka fixa det nu under långhelgen.

 

Lägg gärna upp lite bilder på din båt också, så vi får se skapelsen :)

 

Fast laddare har jag i och för sig. Den är fastskruvad i en av reglarna vid batteriet och fast påkopplad på batteriet, så när jag ska ladda är det bara att koppla in strömsladden.

Jag tror inte bilder på eldragningen kommer göra något så mycket tydligare, men jag ska försöka. Jag körde vanliga kopplingsplintar och en batteriväljare för att kunna slå av strömmen helt.

 

Huruvida motorn klarar av att ladda batteriet har jag faktiskt ingen aning om. Men det vore ju smidigt :)

 

Tack för allt beröm, det värmer! Jag ska försöka fixa en bild på akterspegeln också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Ny här på Edge

Har följt ditt bygge (från din tidigare blogg, norlen.nu) och fått massvis med tips och inpiration från ditt bygge som jag applicerat på mitt egna bygge.

Jag håller på att bli färdig med min båt men har till skillnad från dig en frontmonterad ipilot.

 

Men nu har jag kommit till delen där all el skall dras och det kan jag nada om.

Så jag tänkte fråga dig om du inte skulle kunna knäppa loss med din kamera och lägga upp lite bilder på hur du löst din eldragning?

 

Ditt kopplings schema har jag sneglat lite på och det blir lite likt som det, har dock inte stereo i båten.

Men jag skulle vilja ha en fast laddare, vet inte om du har det i din?

 

och sedan undrar jag om min bensinare på 9,8hk är för klen för att bry sig om att koppla in relä på så att den laddar batterierna under drift? vet du något om det?

 

Hur som, grym båt du byggt och tack för all insperation.

 

PS. Har inte heller sett någon bild på hur din akterspegel blev tillslut. DS

 

MVH Viktor

 

Hittade några videoklipp från förra sommaren där akterspegeln syns bra, så klippte ihop dem åt dig :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

grymt snyggt arbete :) har själv planer på att göra iordning en gammal plastbåt som jag har fått av en vän och måste ju säga att jag skulle vilja ha den i liknande stil som din båt då :)

 

Tack, vad kul att höra!

Kul med ett eget projekt! Se till att skapa en tråd här du med, så man kan följa. Så ska jag försöka komma med tips längs vägen, där jag redan gjort misstagen åt dig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev helt såld när jag slumpmässigt ramlade in på denna tråden. Köpte ett litet renoverings objekt i förrgår och idag va ja på biltema och skaffade det ja tror ja måste börja med. Din båt blev riktigt fin sjukt inspirerande!!

Kan du hjälpa mig med hur ja ska använda alla dessa kemikalier jag köpt. Haha behöver laga glasfibern längs relingen och botten plus kölen behöver lite kärlek. Den gamla trä relingen är helt borta. Funderar på att limma 4 mm plyfa i lager som ja läste om nån stans, för stabilitet och sedan plast in det med glasfibern. Kanske med köpa en gummi list att klä med. Så i vilken ordning ska ja använda produkterna? Ja vill slipa ner hela båten och lägga på ny gelcoat över hela. Ska man sedan blanda gelcoaten med paraffin för att få topcoat? Målar men sedan med botten färg på topcoaten eller hur funkar det? Tacksam för svar!!

post-12435-0-95019500-1401911649_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev helt såld när jag slumpmässigt ramlade in på denna tråden. Köpte ett litet renoverings objekt i förrgår och idag va ja på biltema och skaffade det ja tror ja måste börja med. Din båt blev riktigt fin sjukt inspirerande!!

Kan du hjälpa mig med hur ja ska använda alla dessa kemikalier jag köpt. Haha behöver laga glasfibern längs relingen och botten plus kölen behöver lite kärlek. Den gamla trä relingen är helt borta. Funderar på att limma 4 mm plyfa i lager som ja läste om nån stans, för stabilitet och sedan plast in det med glasfibern. Kanske med köpa en gummi list att klä med. Så i vilken ordning ska ja använda produkterna? Ja vill slipa ner hela båten och lägga på ny gelcoat över hela. Ska man sedan blanda gelcoaten med paraffin för att få topcoat? Målar men sedan med botten färg på topcoaten eller hur funkar det? Tacksam för svar!!

 

Tack så mycket. Det värmer att höra att du blivit inspirerad!

Vad kul med eget projekt, skapa gärna en separat tråd om den, så kan jag hjälpa till med tips längs vägen.

 

Hur gelcoaten fungerar vet jag inte. Jag använde Biltemas 2-komp polyuretan när jag lackade min båt. Men jag tror precis som du säger att den ska blandas med gelcoat för att få topcoat. 

 

När du plastar, så gäller det att ha ett fast underlag. Det är därför du till exempel skulle behöva göra reling av plyfa först som du sedan plastar på. Och när du väl plastar så lägger du ett lager glasfiber som du sedan dränker med polyester. Nytt lager glasfiber, måla med polyester. Nytt lager glasfiber, måla med polyester. Använd alu-rollern för att få ut alla eventuella luftbubblor du får. Och se till att inte snåla på polyestern. :)

 

När du väl sätter igång så kommer du lära dig snabbt.

 

Se till att inte heller blanda för mycket polyester på en gång, då den härdar snabbt. Så blanda lite åt gången!

 

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej och wow, otroligt bygge och vilket arbete som du lagt ned. Förstår att du är nöjd med slutresultatet, det ska du vara! :) 

 

Jag är intresserad av att köpa en båt som sjunger på sista för att sakteliga renovera och om några år förhoppningvis ha ett någorlunda snarlikt resultat. Jag vill att den ska gå att använda till mindre trolling på sjöar samt jerkfiske så kastdäck fram och bak precis som du byggt upp är ju ett måste!

 

Men jag undrar vad för typ av båt ska jag satsa på för att få den så stabil som möjligt? En med plan botten tänker jag mig underlättar själva bygget men vilken skrovtyp bör jag satsa på för att få en stabil båt som kan ha 2st fiskandes på kastdäck utan att det upplevs allt för "gungigt" och ostabilt? Din båt var en Crescent ..? Hur pass stadig upplever du den när då står upp och fiskar i den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej! 

Helt ny här på forumet!

Jätte rolig och sjukt inspirerande tråd, och bra resultat blev det!

Har ett antal fråga dock.

Hur fäster du skruvar och dylikt i båtkroppen? och hur gör man med batteriet till elmotorn och alla strömsaker? Hur laddas batteriet?

Kanske låter lite krångligt när jag frågar men om nåt är oklart, be mig gärna förklara :D

 

Mvh/Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej. Har suttit och kollat igenom din tråd och lite andra trådar om renovering nu. Har själv byggt och renoverat ett antal lite större båtar men skall nu ge mig in på att bygga en liten båt för fiske. Har några frågor till dig.

 

1. Hur känns viktförhållandet i båten nu ?  Förtoften med kastdäck adderar ju rätt mycket vikt i en redan liten båt. Kan man stå där framme och kasta när det går lite sjö ?

 

2. Passade du på att plasta igen durken  för att få den självlänsande ? Och hur löste du det isåfall ? 

 

3. Jag blir väldigt konfunderad av ditt val av plywood. Hur kommer det sig att du valde formplyfa istället för björkplyfa som man normalt använder när man skall plasta. Ingen plast fäster ju ordentligt på formplyfa vilket resulterar i att det kommer att börja delaminera. 

 

4. Vilken sorts matta köpte du ? Är den 100% vattenavstötande eller är det vanlig filtmatta ? Om du skulle göra om det idag, skulle du köra matta eller skulle du plasta in halskydd i gelcoat rakt på tofterna ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och wow, otroligt bygge och vilket arbete som du lagt ned. Förstår att du är nöjd med slutresultatet, det ska du vara! :)

 

Jag är intresserad av att köpa en båt som sjunger på sista för att sakteliga renovera och om några år förhoppningvis ha ett någorlunda snarlikt resultat. Jag vill att den ska gå att använda till mindre trolling på sjöar samt jerkfiske så kastdäck fram och bak precis som du byggt upp är ju ett måste!

 

Men jag undrar vad för typ av båt ska jag satsa på för att få den så stabil som möjligt? En med plan botten tänker jag mig underlättar själva bygget men vilken skrovtyp bör jag satsa på för att få en stabil båt som kan ha 2st fiskandes på kastdäck utan att det upplevs allt för "gungigt" och ostabilt? Din båt var en Crescent ..? Hur pass stadig upplever du den när då står upp och fiskar i den?

 

Tjena! Tack så mycket, sorry att du fått vänta på svar.  :ph34r:

Har dålig koll på gamla båtar faktiskt, jag tog bara vad jag kom över, väldigt osäker på vad det var för märke. Men den blev faktiskt väldigt stadig, man kan utan problem vara två som går runt i båten och fiska utan att den upplevs som ostabil.

 

Men fick jag välja skulle jag nog välja en trimaran av något slag, de blir väldigt stabila.

 

Lycka till med båtbyggandet! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online





×
×
  • Skapa ny...