Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Just när det verkligen börjat röra sig i stadig takt framåt kändes det som att jag gick bakåt några steg i går.

Fast så var det väl egentligen inte.

Men i och med att jag beslutat att inte ha matta på sidorna i båten bestämde jag mig samtidigt för att spackla och slipa nogrannare för att få en jämnare yta där det inte är matta.

Så nu ska det få torka tills imorgon eller tisdag så att jag kan börja slipa igen, och lägga på ett lager topcoat...igen  :o

Efter att ha sett så snyggt ut med all matta när jag kom till båten igår, så såg det ut så här när jag lämnade den.

Lägg också märke till luckan som jag testade på sin rätta plats, och ekolodet som också fick känna på vart det kommer så framöver.  ^_^

Du gjorde rätt beslut i att inte ha matta på sidorna, ser mycket bättre ut så :)

Ekolodet står ju perfekt där, vilken vertikalmaskin detta kommer bli! 

Var får du tag i en sådan lucka?

Publicerat
Du gjorde rätt beslut i att inte ha matta på sidorna, ser mycket bättre ut så :)

Ekolodet står ju perfekt där, vilken vertikalmaskin detta kommer bli! 

Var får du tag i en sådan lucka?

Ja, det känns som helt rätt beslut.

Men det var lite tungt att börja slipa ner topcoaten för att kunna spackla sidorna igen, när det var hyfsat redan. Men det är desto göttare när det är klart och riktigt fint  :)

Luckan kommer från Watski. Vattentät och med lås, så det är perfekt för ändamålet, även om jag helst haft en svart.  >>Länk

I morgon ska spacklet ha torkat färdigt för att kunna braka på med slipmaskinen igen. Så kanske blir det ny lackning i veckan också. Helgen spenderas i Värnamo, så då lär det inte bli något gjort. Får passa på att göra så mycket som möjligt i veckan i stället.  :)  :)

Publicerat
Ja, det känns som helt rätt beslut.

Men det var lite tungt att börja slipa ner topcoaten för att kunna spackla sidorna igen, när det var hyfsat redan. Men det är desto göttare när det är klart och riktigt fint  :)

Luckan kommer från Watski. Vattentät och med lås, så det är perfekt för ändamålet, även om jag helst haft en svart.  >>Länk

I morgon ska spacklet ha torkat färdigt för att kunna braka på med slipmaskinen igen. Så kanske blir det ny lackning i veckan också. Helgen spenderas i Värnamo, så då lär det inte bli något gjort. Får passa på att göra så mycket som möjligt i veckan i stället.  :)  :)

Luckan ser trevlig ut, men vore trevligare i svart färg som du sa. Vad tror du om att måla den då? :)

Publicerat
Luckan ser trevlig ut, men vore trevligare i svart färg som du sa. Vad tror du om att måla den då? :)

Njaee, att måla tror jag tyvärr inte skulle bli så bra, när det som på luckan är delar som rör på sig och skaver mot varandra så kommer det snabbt slitas och nog se riktigt skabbigt ut snabbt. Då är det bättre att den får fortsätta vara vit, då matchar den högtalarna också  :)

Publicerat

Ytterligare en kväll spenderad i garaget. Har slipat sidorna i båten, så nu är det riktigt slätt och fint.

Hade nog gärna spacklat en omgång till för att fixa några småskavanker som finns, men känner att jag måste dra en gräns någonstans för hur nogrann jag får vara. Så därför har jag bestämt att det här får räcka. Det är hur som helst en klar förbättring mot innan i alla fall.

Men det känns verkligen som att gå tillbaka riktigt många veckor i tiden. Allt är återigen dammigt och det är slipdamm överallt. Men det kommer vara så värt det!

Lyckades också få med mig på bild. Så att jag har bevis på att det faktiskt är jag som byggt  :P

Dammig båtbyggare

Nyslipat

Slätt och fint i väntan på topcoat

Publicerat

I dag åkte första lagret med topcoat på.....igen  :P

Det blev lite bättre än innan i alla fall.

Låter garaget vara lite småkyligt nu, då jag blir borta över helgen och inte kan lacka på lager 2 förrän på måndag. Och topcoaten får inte härda för mycket innan lager 2.

Trevlig helg på er!

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu har jag lyckats hålla mig borta från båtbyggandet någon vecka, så fick lite abstinens igår kväll. Så tog mig själv i kragen och började limma mattan.

Dock tänkte jag av någon anledning aldrig på att ta på mig masken, så efter ett tag blev jag lite väl snurrig och insåg att jag borde sluta för kvällen.

Men nu är det bara mattan till framtoften, mittkonsolen och luckan på baktoften som är kvar att limma, så det hinner jag med ikväll.

Mattlimning påbörjad

Men det börjar ta sig

Steg 1: Ta bort gammal inredning och annat som ej ska vara kvar. (2 timmar)
Steg 2: Laga skador insida skrov (15 timmar)
Steg 3: Snickra tofter och hyllor och reglar (60 timmar?)
Steg 4: Slipa ned och laga skador utsida skrov (20 timmar)
Steg 5: Lacka utsida skrov (10 timmar)
Steg 6: Plasta fast ny inredning (15 timmar)
Steg 7: Lacka insida stuvutrymmen och insida skrov. (10 timmar)

Steg 8: Eldragning elmotor, stereo, belysning, högtalare
Steg 9: Läggning matta
Steg 10: Montering av detaljer (Stolar, vent.galler osv).

Så det börjar närma sig. Nu gäller det bara att göra allt i en logisk ordning, så att jag inte behöver dubbelarbeta med kabeldragning osv. Sen är väl steg 8 och 9 väldigt breda punkter som kommer ta väldigt lång tid. Dels måste jag hitta på någon bra lösning för glidskena till stolen bak. De glidskenor jag hittat är antingen på tok för dyra eller för korta. Jag vill kunna flytta stolen mer än 10 cm.

Publicerat

Nu så sitter alla mattbitar fast. Jäklar vad  bra det blir.

Har monterat en del smådetaljer också, vilket gör att den snabbt känns mycket mer färdig.

Jäklar, jag kom på mig själv när jag bara satt och njöt i båten. Det här är kul!  :rolleyes:

Börjar likna nåt

Börjar likna nåt

Publicerat

Satan vad bra det börjar bli! Du kan ju sadla om till båtbyggare... :)

...när blir det jungfrutur då?

Tackar tackar!  :)

Jungfruturen blir nog så fort isen släppt tillräckligt mycket för att båten ska komma i  :P

Jäklar va ivrig ja kommer vara när våren närmar sig  :rolleyes:

Publicerat

Fy fan vad läckert det där blir! Bra jobbat! Är så jävla avundsjuk. :)

Längtar till jag har tid att ta hand om båten jag länkade längre upp :(

Tack tack!  :)

Har några grejer som fortfarande ger mig huvudbry...

• Glidskena

Jag måste hitta en bra lösning till stolen på baktoften, så att jag kan flytta stolen dig jag vill ha den för stunden. Men lite gnuggande av geniknölarna ska nog lösa det.

• Ekolodsgivare

Här vill jag hitta en bra lösning längs barbord sida, som klarar av att sitta i vattnet även när man kör i någorlunda hastigheter, men som fälls upp när den inte ska användas. Samtidigt vill jag ha en lösning som inte ser provisorisk ut. Men har lite idéer på hur jag ska lösa detta också.

• Eldragning

Med en far som är elektiker har jag en del vana med 230V-ström, men 12V är nytt för mig. Dessutom måste allt kopplas ihop med strömbrytarna.

• Länspump

Då vattnet som rinner ner i baktoften kommer vara svåråtkomligt har jag skaffat en elektrisk länspump som jag måste hitta en snygg lösning för slangen som pumpar ut vattnet. Det får inte synas för väl heller.

• Relingslist

Här har jag inte riktigt helt klart för mig hur jag fäster den på bästa vis. Den får ju utstå en hel del och måste sitta fast till 100%. Och i ändarna är det extra viktigt att jag hittar en snygg lösning.

Men, de problemet lämnar jag till framtiden. Ikväll är det premiär på Eurojackpot i Sverige, så tänkte vinna mig jackpotten på 87 miljoner. Då kommer jag kunna arbeta heltid med den här båten  :rolleyes:

Skål!

Publicerat

Har börjat spåna på hur jag vill ha rostfria plåten till motorfästet.

Troligtvis blir det något sånt här:

Skiss på rostfria plåtarna till motorfästet

Så nu gäller det bara att jag lyckas förklara hur det ska vara för de som ska tillverka dem.

Publicerat

Idag blev det mest småplock i garaget.

Men fick också kabelrören på plats. Så nu är det klart för att börja dra elen.

Ska göra ett litet kopplingschema också, så att allt är klart när jag drar igång. Tog med stora kameran och fotade i dag också.

Mattläggning klar

Mattläggning klar

Mattläggning klar

Mattläggning klar

Publicerat

Har ett kopplingsschema klart, tills det är dags att börja med det.

Inga avancerade grejer direkt, så lär inte vara några problem.

Kopplingsschema

Publicerat

Har ett kopplingsschema klart, tills det är dags att börja med det.

Inga avancerade grejer direkt, så lär inte vara några problem.

Ser bra ut det där :)

Förresten, ungefär hur bred och lång är båten? Och hur går det med glidskenan? Verkar vara rätt svårt.

Publicerat

Ser bra ut det där :)

Förresten, ungefär hur bred och lång är båten? Och hur går det med glidskenan? Verkar vara rätt svårt.

Tack tack!

Båten är ca 415cm lång och 160cm bred. Kommer inte ihåg exakta måtten, men ungefär så är det.

Har inte hunnit ta tag i glidskenan än. Ska väl ta tag i det så småningom. Just nu är det lite stilltje i arbetet.

Ibland får 8-17-jobbet ta över fokus, så att jag kan ladda krafterna inför nästa omgång med båtbygge. 

Men till helgen kanske det blir en sväng igen.

Publicerat

Hittade din tråd när jag letade inspiration till min kommande renovering.

Jag är grymt imponerad av allt jobb du lagt ner. Mycket snyggt jobbat med inredningen i båten. Funderar själv också kring detta med glidskena till stolarna, det finns att få tag på utomlands men blir rätt dyrt. Min tanke är två U-profiler i alu som man skjuter in snurrplattan i och på så sätt kunna flytta stolen i sidled. 

Publicerat

Tack mollwing, och välkommen till Edgesportfishing  :)  B)

Smart idé med u-profiler. Har också funderat i de tankarna. Det enda jag känner är problemet då är jag att jag inte kan låsa stolen i en viss position, så typ vid transport kan stolen glida fram och tillbaka. Så knepet blir väl att få tillräckligt mycket motstånd, så att den inte glider så lätt.

Men det är inte helt omöjligt att det blir något i den stilen  :)

Publicerat

Hittade din tråd när jag letade inspiration till min kommande renovering.

Jag är grymt imponerad av allt jobb du lagt ner. Mycket snyggt jobbat med inredningen i båten. Funderar själv också kring detta med glidskena till stolarna, det finns att få tag på utomlands men blir rätt dyrt. Min tanke är två U-profiler i alu som man skjuter in snurrplattan i och på så sätt kunna flytta stolen i sidled. 

Förresten, vad är det för båt du har som du ska börja renovera? 

Publicerat

Tack mollwing, och välkommen till Edgesportfishing  :)  B)

Smart idé med u-profiler. Har också funderat i de tankarna. Det enda jag känner är problemet då är jag att jag inte kan låsa stolen i en viss position, så typ vid transport kan stolen glida fram och tillbaka. Så knepet blir väl att få tillräckligt mycket motstånd, så att den inte glider så lätt.

Men det är inte helt omöjligt att det blir något i den stilen  :)

Tack så mycket. 

Har själv också funderat kring låsning vid transport, men inte kommit på nåt smart ännu. 

Båten som ska fixas är en Persson 425:a, den ligger dock begravd under 1 meter snö just nu så det känns ganska avlägset för tillfället. 

Publicerat

Tack så mycket. 

Har själv också funderat kring låsning vid transport, men inte kommit på nåt smart ännu. 

Båten som ska fixas är en Persson 425:a, den ligger dock begravd under 1 meter snö just nu så det känns ganska avlägset för tillfället. 

Hehe, ja det mesta när det gäller fiske och sommar känns ganska avlägset just nu.  :P

Men va gött, vad har du tänkt göra med den då?

Publicerat

Planen är att höja bakre toften för att kunna montera stol där, bygga en platå fram och eventuellt en sidohylla också. Spöhållare ska monteras och lite annat smått och gott. Kan rekommendera Biltemas hopfällbara dryckeshållare, mycket bra att ha i båten. 

Publicerat

Planen är att höja bakre toften för att kunna montera stol där, bygga en platå fram och eventuellt en sidohylla också. Spöhållare ska monteras och lite annat smått och gott. Kan rekommendera Biltemas hopfällbara dryckeshållare, mycket bra att ha i båten. 

Låter spännande! Hoppas på lite bilder sen när hon tinat fram  :)

Låter som du har en bra plan för renoveringen. Blir säkert riktigt bra.

Dryckeshållare och lite annat lull-lull kommer absolut monteras. Men vill ta det i rätt ordning så jag hela tiden kan se vad som funkar/inte funkar i stället för att köpa massa grejer nu och sen passar det inte in med allt annat  :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Efter alldeles för lång dötid nu så har jag äntligen varit uppe vid båten igen.

Gjorde inte så mycket förutom att planera vad det är jag ska göra nu. Men drog de första kablarna i alla fall, till högtalarna.

Monterade även låset till luckan på baktoften.

Men nu känner jag mig i alla fall taggad för att komma igång igen så att den blir klar innan isen börjar släppa. För då vet jag vem som kommer vara först ner i vattnet.

Sladdragning

Lås till baktoftluckan