Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Renovera plastbåt


Recommended Posts

Hej! 

Helt ny här på forumet!

Jätte rolig och sjukt inspirerande tråd, och bra resultat blev det!

Har ett antal fråga dock.

Hur fäster du skruvar och dylikt i båtkroppen? och hur gör man med batteriet till elmotorn och alla strömsaker? Hur laddas batteriet?

Kanske låter lite krångligt när jag frågar men om nåt är oklart, be mig gärna förklara :D

 

Mvh/Niklas

 

Tjena Niklas,

Välkommen till Edge! :D

 

Skruvar i durken (Där det är dubbelskrov med plyfa under, fäste jag med träskruv och hade på lite silikon vid skruvhålet för att täta.

Skruvar i resten av skrovet fick jag fästa med genomgående skruv och mutter på andra sidan.

 

Batteriet har jag kopplat till en sockel där det sedan går vidare (genom strömbrytarpanelen) ut till de olika sakerna. Sedan laddar jag batteriet med vanlig batteriladdare som är kopplad direkt på batteriet.

 

Hoppas det blev lite svar på dina frågor i alla fall :)

 

/Robin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Har suttit och kollat igenom din tråd och lite andra trådar om renovering nu. Har själv byggt och renoverat ett antal lite större båtar men skall nu ge mig in på att bygga en liten båt för fiske. Har några frågor till dig.

 

1. Hur känns viktförhållandet i båten nu ?  Förtoften med kastdäck adderar ju rätt mycket vikt i en redan liten båt. Kan man stå där framme och kasta när det går lite sjö ?

 

2. Passade du på att plasta igen durken  för att få den självlänsande ? Och hur löste du det isåfall ? 

 

3. Jag blir väldigt konfunderad av ditt val av plywood. Hur kommer det sig att du valde formplyfa istället för björkplyfa som man normalt använder när man skall plasta. Ingen plast fäster ju ordentligt på formplyfa vilket resulterar i att det kommer att börja delaminera. 

 

4. Vilken sorts matta köpte du ? Är den 100% vattenavstötande eller är det vanlig filtmatta ? Om du skulle göra om det idag, skulle du köra matta eller skulle du plasta in halskydd i gelcoat rakt på tofterna ?

 

Tjena!

 

1. Viktförhållandet har fungerat bra. Jag gjorde inga tester i förväg utan körde bara på känn (ungefär precis så som man INTE ska göra :P ) men det fungerar fint. Att stå framme när det är lite sjö är inga problem. men sedan fiskar jag mest i mindre vatten. Relingen är låg redan från början, så den är inte gjord för särskilt hög sjö. 

 

2. Nej, det gjorde jag tyvärr inte, vilket jag ångrar idag. Men samtidigt så släpper all glasfiber och polyester igenom lite vatten, så risken hade nog varit att få fukt där inne ändå.

 

3. Formplyfa var vad jag blev rekommenderad när jag började bygga. (Det var ju precis i början av vågen när alla skulle bygga om sina båtar, så då fanns det inte lika mycket tips på nätet än). Jag ruggade upp ytan med grovt sandpapper, och upplevde inte några problem med att få det att fästa. Jag har för mig att anledningen till att jag blev rekommenderad formplyfa var just den lilla mängden fukt som tränger igenom glasfiber & polyester, då finns ytterligare ett skydd även innanför plasten i stället för rent trä. Hur rätt eller fel det är, det vet jag inte  :rolleyes:  :D

 

4. Mattan är vanlig balkongmatta, den suger ju inte åt sig vatten direkt, och jag är väldigt nöjd med den. Just på grund av ljuddämpningen som blir jämfört med att tappa spön, beten och annat direkt på plast, så skulle jag nog välja samma sak igen framför att bara plasta in halkskydd. Det man missar lite är väl hur enkelt det är att rengöra, men jag har inte direkt upplevt några större problem med att bara spola av mattan heller. Den är ju gjord för utomhusbruk :)

 

Hoppas du fick lite svar på dina funderingar, och lycka till med ditt bygge av lill-båten :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Båten har nog fått lite för lite kärlek de senaste året, så ska försöka snygga till den lite i år tänkte jag.

En stor uppgradering blir nya lodet, Humminbird Helix 5 G2 SI. Och för att montera nytt lod började jag igår dra om lite kablar, snygga till bordet och grejer. Så ska nog väcka liv i den här tråden med lite nya bilder under våren här :)

IMG_2573.JPGslitet och jävligt. Börjar slipa ner och olja, så får vi se. Behövs nog en ny skiva där.IMG_2575.JPG

Gamla kablar bort, nya kablar dit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vem är Online    0 Medlemmar, 0 Anonym, 1 Gäst (Se hela listan)

    • Det finns inga registrerade användare online





×
×
  • Skapa ny...