Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Igår fick hon se utsidan av garaget för första gången. Efter att ha monterat plåtarna till akterspegeln vinschades hon upp på trailern och fick sedan se hur välrden såg ut utanför garaget där hon spenderat senaste halvåret.

Jäklar va kul det ska bli. I dag ska jag lägga henne i vatten för första gången.

Taggad till tusen.

I väntan på första sjösättningen

F/V Albertina ser dagsljus för första gången

Publicerat

HON FLYTER!

I går fick jag äntligen ta första premiärturen och hon flyter fantastiskt bra.

Fy fasen vad härligt det var! 

Hon går riktigt fint i vattnet!

Publicerat

Härligt!! Inga bilder? Videos? :)

Åååjo, nog togs det bilder. Och filmades. Fast jag hade fokus på annat, så det får bli bilder och filmer från föräldrar som stod på sidan av  :)  Kommer strax  :rolleyes:

Publicerat

En film är på gång, ca 20 min kvar av uppladdningen till Youtube bara.

Bjuder på två bilder så länge.

Under första premiärturen

Under första premiärturen

Imorgon bitti ska hon lämnas till reklambyrån för att stripas. Då blir hon ännu snyggare.  :wub:

Publicerat

Vilken fin båt. Jag är en kille som vill köpa en billig plastbåt och sedan renovera den själv du har verkligen gett mig inspiration.

Men vet exakt ingenting om hur jag ska bära mig åt :(

Jag fattar att jag först måste slipa båten ordentligt och sedan spackla med epoxispackel. Men måste jag plasta sedan och vad menas med det?? Och hur fick du fast reglarna i båten?? Hur spacklar jag och plastar så den blir bra ? 

Hoppas du kan hjälp tack på förhand !!

Publicerat

Hej Nybörjaren,

Kul att du har blivit inspirerad av mitt bygge. Det värmer i hjärtat.

Jag hade verkligen ingen aning om vad jag gjorde när jag började. Men så fort jag började så gav det sig ganska snabbt.

Starta en ny tråd här med din båt, så kan du ställa frågor längs arbetets gång, så lovar jag att hjälpa så gott jag kan.  :)

1. Börja med att slipa ned båten så att du har fina ytor att jobba med. 
  2. Laga eventuella skador i båten med glasfiber och polyester. (Det är att plasta). Lägg först ett lager glasfiber och pensla sedan på polyester på detta. Därefter fortsätter du med flera lager. Glasfibret fungerar som armering, så att det blir riktigt tåligt.
  3. I min båt fanns det redan ordentligt plant golv. Om du inte har det, så skulle jag nog överväga att bygga det. Har för mig att jag sett någon annans som gjort det. Skönt att ha så mycket plan yta som möjligt i båten tycker jag i alla fall.
  4. Om du ska bygga någon platå fram eller hyllor och sånt, liknande min båt, så är nästa steg att bygga dessa i formplywood.
  5. Om du redan har plant golv eller bygger eget, så kan du troligtvis skruva fast både reglar och vinkeljärn för att fästa plywooden direkt i durken.
  6. Därefter kommer ännu mera plastning, för att plasta fast platåerna och det du byggt i plyfa.
  7. När du är nöjd är det dags att måla. Jag körde med Biltemas topcoat, funkade riktigt bra.
  8. Voila, du börjar bli klar. Eller ja, här är det ju upp till dig hur mycket utrustning med belysning och annat du vill ha.  :)  :)

Hoppas på att få se ytterligare en båtrenoveringstråd. Det är riktigt kul att ha sin egenbyggda båt kan jag säga. Jag har invigning på lördag för min, så då blir det högtidligt  :P

• 2 weeks later...
Publicerat

Mycket har hänt nu.

Båten är invigd och jag har fått en riktigt fin kaptensmössa.

I dag blev det också premiärfisket, vilket kändes riktigt härligt. Vi lyckades få en del fisk också, så en fiskskrämma är hon inte. Detta trots att vi hade hockeymatchen på på radion.

Har dessutom fixat lite schysst lösningar för spännbanden när båten ligger på trailer, men får återkomma med bilder på det. 

F/V Albertina har lagt till

Premiärfisket från båten

Publicerat

Innan premiären så lyckades jag göra klart min ekolodsgivarlösning.

Nu när den är provad så är jag riktigt nöjd.

Fälla upp och ned går på någon sekund, tack vare de smidiga fjäderlösningarna.

Ekolodsgivarlösning

Ekolodsgivarlösning

Ekolodsgivarlösning

Ekolodsgivarlösning

Publicerat

För att slippa dra ett spännband över hela båten som de flesta gör när båten åker upp på trailern, så har jag satt dit öglor på sidorna på båten.

På så sätt kan jag enkelt dra ett litet spännband på varje sida utan att behöva dra något över båten.

Det känns skönt, då jag sett flera exempel där relingen blir riktigt sliten just på grund av spännbanden över båten.

Surrningsfäste

• 3 weeks later...
Publicerat

Med tanke på hur den svenska sommaren brukar se ut, så har jag skaffat solskydd (Eller var det regnskydd?).

Ett parasoll blir utmärkt att ha i de stående spöhållarna och blir ett utmärkt tak.

Parasoll blir tak

• 3 weeks later...
Publicerat

Har börjat skapa en hemsida för båtbygget, så att jag sparar det på flera ställen än här.

Har också tänkt fylla på med lite nyttig fakta för fiske, typ knutar, tips osv.

Kika gärna in och säg vad ni tycker:

www.norlen.eu

• 1 month later...
Publicerat

Än är inte bygget helt klart. Kommer hela tiden på små förbättringar jag kan göra.

Jag tänker byta ut metallisterna jag har i dag för att dölja skarvarna runt bakre luckan till en gummilist.

Gummi är inhandlat, så nu ska bara tiden hittas för att fixa det. All ledig tid vill jag ju spendera på vattnet nu i stället för att ha båten på land.

• 1 month later...
Publicerat

Satt och googlade på båtrenoveringar(ska strax börja med min) och hamnade av en slump här. Din tråd är extremt inspirerande, och tar verkligen upp hela processen från skräp till en i princip perfekt sportfiskebåt!

Dock är det dåligt med trådar med kompletta båtrenoveringar här, och på nätet i övrigt, så i din anda blir det nog att dokumentera allt här:) Hur långt vi(2 st är vi) tar det får vi se. Vi har två båtar att välja mellan. En som skall hämtas på fredag, mycket oklart vilket skick den är i. Den andra är en 4,60 lång trimaran med helt plan botten. Dvs egentligen perfekt för "din typ" av renovering. Stabilare båt får man leta efter.

Dock är det möjligt att vi tar den nya båten och fixar i ordning först, för att lära i princip. Har lokal inomhus att jobba i under vintern:)

Några frågor:
1. Ångrar du något på båten, vad hade du gjort annorlunda nu när du har erfarenheten av att gjort det en gång?
2. Hur mycket pengar la du ner på båten? uteslut motorer, båtkärra, ekolod, ljud.

3. Kan du göra en uppskattning vad du tror båten är värd med allt den har nu?

Publicerat

Satt och googlade på båtrenoveringar(ska strax börja med min) och hamnade av en slump här. Din tråd är extremt inspirerande, och tar verkligen upp hela processen från skräp till en i princip perfekt sportfiskebåt!

Dock är det dåligt med trådar med kompletta båtrenoveringar här, och på nätet i övrigt, så i din anda blir det nog att dokumentera allt här:) Hur långt vi(2 st är vi) tar det får vi se. Vi har två båtar att välja mellan. En som skall hämtas på fredag, mycket oklart vilket skick den är i. Den andra är en 4,60 lång trimaran med helt plan botten. Dvs egentligen perfekt för "din typ" av renovering. Stabilare båt får man leta efter.

Dock är det möjligt att vi tar den nya båten och fixar i ordning först, för att lära i princip. Har lokal inomhus att jobba i under vintern:)

Några frågor:

1. Ångrar du något på båten, vad hade du gjort annorlunda nu när du har erfarenheten av att gjort det en gång?

2. Hur mycket pengar la du ner på båten? uteslut motorer, båtkärra, ekolod, ljud.

3. Kan du göra en uppskattning vad du tror båten är värd med allt den har nu?

Tjena!

Vad skoj att höra att du har inspirerats! Det värmer verkligen att läsa. :)

Det låter som att ni har två riktigt spännande projekt framför er. Och ännu mer skoj om ni dokumenterar det hela här så att jag får följa arbetet :) Jag hjälper gärna till med lite tips från vad jag lärt mig under mitt arbete.

Låter ju onekligen spännande med en trimaran. Ska ni göra den också till en fiskebåt? Tänker mig att det måste bli rörigt med de två mindre skroven på sidan när man ska börja vertikala eller drilla fisk?

Lägg upp lite bilder på dem så att man får se. Blir ju sjukt nyfiken på en gång.

Till frågorna:

1. Kan inte komma att tänka på något som jag direkt ångrar. Men jag har lite förbättringspunkter. Inspektionsluckan som jag placerade i bakre stuvutrymmet har jag fått ångra. Den läcker nämligen, vilket fyllt mellanskrovet några gånger. Så nu i vinter ska jag täta det hålet och i stället flytta inspektionsluckan till stuvutrymmet i framtoften.

2. Totalt la jag ut 37998:-, varav 9269:- var renoveringskostnader. Resten var motor, trailer, stereo osv. Men då hade jag också tur att kunna få mattan och lite andra grejer gratis.

3. Oj, det där är jättesvårt. Det finns ju inte direkt några såna här båtar på blocket. Det var ett hemmabygge som låg ute förra året, men den hade styrpulpet och låg för 70 000.

Publicerat

Asså, trimaranen är riktigt häftig. Vi kan stå två personer å luta oss ut över kanten, utan att ens vara nära att kantra. När vi köpte den hade den 0 inredning(enda vi vet är att det varit en styrpulpet tidigare). Plasten är stenhård, å hur fin som helst. Vi använder den att fiska med nu, aldrig varit problem med att det är trimaranskov, fisken går inte upp där. Vi satte i klassiska hemmasnickade träbänkar, så den går att använda. Båten känns dessutom enormt stor inuti, då den är helt plan(funderar på 4-5 st stolar i framtiden). Enda problemet är väll vikten, den väger säker 180 kg.

Skrovet(obs, bara skrovet, finns ingen "överdel") påminner om denna typ:
http://www.sokbat.se/bat-trifoil-100gt-6746.aspx

Men först får vi se imorgon hur båten vi skall hämta ser ut:) Blir nog att starta med den, för att lära sig osv. Kanske inte kör fullt ut med den, men det lär ju bli mycket plastning osv. Startar väll inom snart en ny tråd, när vi kommer igång å länkar hit:)

Publicerat

Haha, jag vet inte vad jag höll på med i går. Såg framför mig tre separata skrov. Alltså i stil med: http://www.charterworld.com/news/wp-content/uploads/2010/05/42m-Trimaran-Motor-Yacht-Hang-Tuah-Bow.jpg

:ph34r: Får skylla på att det var torsdag. (Man kan alltid skylla på den dag det är)  :P

Det där blir ju skitbra, med en sån grund att bygga på. Blir ju själv lite sugen på att börja om på nytt. Men får lugna mig lite, husköp och renoveringar framför mig, som lär ta en del tid och pengar i stället  :rolleyes:

• 3 weeks later...
Publicerat

Efter en sommar med många timmar på vattnet fick Albertina i dag se insidan av garaget igen.

Där får hon nu stå under vintern för att putsas till ordentligt innan det är dags för premiär för säsongen 2014.

Har lite smågrejer som jag ska göra om också för att göra henne ännu bättre.

Klart för vinterförvaring

Publicerat

Hur har det funkat med alla dina mattor i båten?

De har funkat riktigt bra, över förväntan. 

Visst, har de blivit blöta tar det så klart en liten stund innan de torkar, men det är ju inte så konstigt.

Men båten har stått utomhus hela sommaren och mattorna är fortfarande riktigt fina. 

Jag skrubbade dem en gång med rotborste i somras, då de luktade gädda  :P och efter det blev de som nya igen.

• 1 month later...
Publicerat

hej hej håller på att bygga i hop minlilla plastbåt och snart dags för att sätta lite färg på tillvaron, efter mycke slipning och spackling. testade å måla stuvfacket med biltema  gelcoat + parafinlösning = topcoat blev bra men väldigt matt yta. vad använde du dej av för färger? samma färg ut och invändigt ? grundade du med nått innan eller målade du direkt på den nerslipade ytan ?blir lite förvirrad när man läser på burkarna å läser runt på forum. någon roller du kan rekomendera? mycke frågor nu känner jag :)  slutligen grym jobb du gjort på din båt inspererande till tusen Med vänlig hälsning andreas