Hoppa till innehåll
Edgesportfishing.se

Recommended Posts

Publicerat

Då jag får göra allt arbete utomhus, så får det helt enkelt ta paus några dagar nu då vädret visar sin Svenskaste sida.

Har hämtat ut elsnurran på posten i alla fall, och planerat nästa arbetsinsats.

Längtar efter ledighet och finare väder!!!

Publicerat

Jag får ju fortsätta att skylla på vädret... Något måste jag ju skylla på, för jag har inte gjort särskilt mycket.

För att fira nationaldagen så har jag i dag påbörjat mallarna för att bygga platåerna.

Provade också elmotorn på land, som funkade finfint.

Fast blev lite för fiskesugen, så trotsar vädret och drar iväg med brorsans båt för att dra lite abborre.

Skitfiske!

• 1 month later...
Publicerat

Ja, nu börjar jag ju få slut på ursäkter.

Men det har blivit bilköp och försök att få gamla bilen såld, dåligt väder, fiske, och en massa som har tagit all tid från båten. Och nu när jag hade tänkt komma igång igen så har vi världens blixt-och-dunder-väder. Hoppas dock att det ska sluta så att jag kan göra lite i dag.

Har fått hem formplyfa som jag ska bygga platåerna i, så nu måste jag göra bra mallar på något jäkla vänster. Hur har jag inte lyckats lista ut ännu, men om någon har tips, så tas de tacksamt emot :rolleyes:

Publicerat

Ja, nu börjar jag ju få slut på ursäkter.

Men det har blivit bilköp och försök att få gamla bilen såld, dåligt väder, fiske, och en massa som har tagit all tid från båten. Och nu när jag hade tänkt komma igång igen så har vi världens blixt-och-dunder-väder. Hoppas dock att det ska sluta så att jag kan göra lite i dag.

Har fått hem formplyfa som jag ska bygga platåerna i, så nu måste jag göra bra mallar på något jäkla vänster. Hur har jag inte lyckats lista ut ännu, men om någon har tips, så tas de tacksamt emot :rolleyes:

Dåligt med tips här. Men man följer storyn med förtjusning :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har spenderat en dag nu i helgen åt båten, men då jag inte hittade sticksågen så lyckades jag hitta bortförklaringar för att åka hem och göra annat. Nu måste jag hitta inspiration igen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 weeks later...
Publicerat

Äntligen börjar det röra på sig på arbetet med F/V Norlén.

I dag har jag byggt baktoften så gott som klart. Måste fixa lite reglar för den också, men den går i alla fall att sitta på utan att vara orolig nu :)

Rakt kommer det nog inte vara någonstans på båten när den är klar. Det var den inte heller när jag fick den, så jag gör så gott jag kan, och får improvisera där det inte passar.

Lite bilder från dagen.

post-12038-0-19305800-1344092885_thumb.j

post-12038-0-26538100-1344092887_thumb.j

post-12038-0-36371300-1344092888_thumb.j

post-12038-0-40872200-1344092890_thumb.j

post-12038-0-60654600-1344092891_thumb.j

post-12038-0-57756600-1344092892_thumb.j

Har också fixat tillgång till ett garage som jag kommer få vara i och fortsätta bygga båten under hösten och vintern så länge jag behöver. Så nu kommer jag inte vara lika väderberoende längre. Det ska bli riktigt skönt.

Det är mormor & morfar som inte använder sitt garage, och har lovat att så länge jag rensar det åt dem innan, så får jag ta över det. Skönt! :rolleyes:

Publicerat

Förutom lite nördande och plugg av php-programmering i morse så har jag spenderat hela dagen åt att snickra fiskeskuta.

I dag blev framtoften klar, vilket tog en bra stund. Hade lite svårt att få till mallen i papp, men efter mycket om och men så fick jag till det helt okej.

Jag tänkte om med framtoften.

Eftersom man ofta sitter vänd åt vänster eller höger under fisket, så byggde jag fram en smal bit av platån där jag ska sätta stolen. På så sätt kan man snurra med stolen och fortfarande ha utrymme för benen.

När jag ändå höll på så byggde jag sidhyllan. Hann inte bygga klart hela vägen fram, men hann en liten bit. Halvvägs så blir det dessutom en konsol som både ska fungera som bord och hållare för stereon, strömbrytare osv.

Nu börjar jag äntligen känna att det här projektet är möjligt. Det som står näst på tur är att få klart sidohyllan, därefter måste jag fixa reglar för toftarna så att det blir lite mer stadigt. Efter det så ska jag såga ut hålen för allt som ska ha sin plats.

Imorn ska jag nog försöka få in båten i varmgarage också så att jag kan plasta när det är dags.

Nu har jag förtjänat en öl samtidigt som jag tänkte vinna drömvinsten på Lotto. Skål!

post-12038-0-14552900-1344712697_thumb.j

post-12038-0-61994000-1344712699_thumb.j

post-12038-0-79512300-1344712703_thumb.j

post-12038-0-42900900-1344712705_thumb.j

post-12038-0-77845600-1344713136_thumb.j

Publicerat

Nu börjar det likna något!!

Javisst, och känslan är.. hmm.. obeskrivligt fantastisk. Att äntligen se att det jag fantiserat om faktiskt kommer att bli verklighet. :wub:

I dag fixade jag det sista på sidohyllan, och därefter har jag städat garage för hela slanten.

På de 50 åren mormor & morfar har bott i huset har de samlat på sig en del skit. Det märks nu när man bara försöker rensa ur ett rum; garaget.

Men men, vad gör man inte för att hjälpa sina nära samtidigt som jag får garage till båten, två flugor i en smäll!

Så här såg det ut innan jag plockade ihop och körde iväg plyfan till garaget. Fan vad taggad jag är att få in allt i garaget nu och börja på riktigt!

Sidohyllan också klar

Publicerat

Det ser nu helt lysande ut! Ska du ha matta med?

Ja, jag har funderat på matta. Hur blir den efter ett tag när den har fått vara med några regniga dagar på sjön? Hur länge håller den sig i ok skick så att man inte behöver byta ut med jämna mellanrum, för det är väl det jag vill undvika. Inte ha en båt som måste bytas matta på och sånt allt för ofta. :)

Vi lägger mycket matta på jobbet, men tror inte att någon av de skulle palla för båtlivet. Tips på vart man kan köpa detta?

Publicerat

I dag har jag genomfört projektet flytta båt till garage. Nu har jag båten på gångavstånd från bostaden samt alltid under tak.

Skönt att slippa börja varje pass med att pumpa ut vatten ur båten. Nu kommer jag ha mycket lättare att komma igång med varje pass så nu hoppas jag att det ska börja hända grejer på riktigt!

Publicerat

Efter att ha spenderat nån timme åt att röja i garaget för att jag skulle få lite arbetsyta så har jag i dag börjat göra hål för allt som ska finnas på plats i båten. När alla hål är gjorda så kan jag äntligen börja plasta igen.

Min förhoppning är att jag ska börja plasta i morgon. Dock ser det ut att bli bra väder i morgon eftermiddag, så kör nog båtbygge på förmiddagen och drar sedan ut för att dra lite abborre.

/Robin

Högtalare och ventilation på plats.

Högtalare och ventilation på plats.

Stol på prov

Hål för stereo och strömbrytare på plats

Hål för stereo och strömbrytare på plats

Publicerat

Nu är det lite dötid igen. Jobbet tar över all min tid för tillfället, och med årets körigaste vecka framför mig, så tror jag inte att det blir något förrän i mitten av september förrän jag kan hålla på igen.

Segt!

• 2 weeks later...
Publicerat

Äntligen en ledig dag. Så efter att ha spenderat morgonen åt att kika på NyttFiske och andra härliga klipp, så ska jag nu stänga in mig i garaget med mask, glasfiber och polyester. Återkommer i kväll med resultat.

Publicerat

Ja, det blev några timmar på båten i dag. Dock glömde jag fota innan jag begav mig hemåt igen.

Dagen har mest spenderats åt att plasta, plasta och plasta. Har dock problem med luftbubblor i vinklarna, någon som har tips mot detta?

I morgon ska jag se om jag kommer iväg och kan köpa reglar, annars ska jag dra på ett lager topcoat i utrymmena som kommer vara under toftarna.

Publicerat

Lite oplanerat så fylldes dagen av mattläggning åt morföräldrarna, men lite båtfix hann jag med.

Jag har varit så nyfiken på hur topcoaten skulle fungera, så har i dag lagt på ett första lager av vad Biltema kallar för grå färg. Hade förväntat mig något som är en blandning av svart och vitt, men fick i stället en ljusbeige färg. Får se vad jag gör åt det. Kanske slutar med att jag slipar ner och målar svart i stället. Det är ju trots allt bra att ha den här ljusa färgen i stuvutrymmena.

Det var bra att få på första lagret med topcoat, för nu ser jag vart jag måste lägga lite extra krut på att slipa slipa slipa slipa. Sedan spackla lite och slipa. ^_^

Och nu har jag inte riktigt något val. Jag måste göra reglarna om jag ska kunna fortsätta, allt väntar på att de ska vara klara nu. Varför fastnar man vid såna enkla saker bara för att man är lat? :blink:

Fast nu ska väl kvällen spenderas åt att fundera på om jag ska stämma Biltemas färgseende som har mage att kalla ljusbeige för grått. ^_^

Första lagret topcoat

Första lagret topcoat

Första lagret topcoat

Publicerat

En kollega hörde av sig (som också har byggt egen båt) igår och frågade om jag inte behövde matta till båten. Det hade blivit över på jobbet, så de körde den till Sala åt mig.

Så nu har jag matta fixat också när det är dags för det. Fasen va snyggt det kommer bli! :rolleyes:

Helst skulle jag haft matta med raka strån (istället för öglor som på denna) så att krokar inte fastnar så lätt, men det här duger.

Matta

Matta

• 2 weeks later...
Publicerat

Tack Jonas! Tycker själv det är spännande att följa. Vet aldrig riktigt hur jag ska göra något förrän jag gör det, så det mest brukar bli överraskningar :)

Publicerat

I dag blev det en spontan bilresa till Gävle, där jag fick tag på motor till båten.

Motorn är en 15-hästars Mariner '97, så nu längtar jag efter att få provköra.

Motor inköpt

Publicerat

Stängde in mig i garaget i dag igen några timmar, och en viss tid gick åt till att inspektera motorn. Shoppaholicen i mig njuter av att titta och känna på de nya inköpen. :wub: Det känns riktigt bra med motorn, och tror den kommer bli utmärkt. Senare i vinter när båten är klar så ska jag ge den en service också, så att den är på topp när den får känna på vatten. Eller, kommer nog att testa den på brorsans båt innan det.

I dag har jag i alla fall fixat reglarna till framtoften, så nu är det ordentligt stadigt där. Under veckan ska jag också försöka fixa reglarna till baktoften. Sedan är det äntligen dags att få plasta en massa igen :wacko:

Ju längre jag kommer med båten, desto ivrigare blir jag att få sjösätta henne.

Totala kostnader än så länge: 14098:-

Vara kostnader för motorer: 8895:-

Så känner ändå att jag har kommit undan hyfsat billigt än så länge.

Har kvar att köpa luckor och lite andra småsaker, samt en trailer. Så trailer är enda stora posten som är kvar. Om ingen känner för att sponsra mig med en schysst EU-trailer? :rolleyes:

Hål utsågat för lucka

Hål utsågat för lucka.

Reglarna klara för framtoften.

Reglarna på plats.